חניכות וחניכי המכינה הקדם-צבאית שבקיבוץ חנתון שבעמק יזרעאל יצאו השבוע בקריאה לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי ולמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, להסדיר את צומת הכניסה לקיבוץ, שנמצא על כביש 784, באמצעות כיכר שתגביל את מהירות הנסיעה ותאפשר חציה הגיונית ובטוחה אל תחנות האוטובוס.
1 צפייה בגלריה
צומת הכניסה לחנתון. סכנת נפשות
צומת הכניסה לחנתון. סכנת נפשות
צומת הכניסה לחנתון. סכנת נפשות
(צילום: מכינת חנתון)
בקשה זו הגיעה לאחר שבחודשים האחרונים הצטברו עוד ועוד אירועים של 'כמעט' פגיעה בהולכי רגל מכלי רכב שנוסעים בכביש.
"אין דרך נורמלית לחצות ארבעה נתיבים שבהם נוסעים כלי רכב במהירות של 100 קמ״ש, בלי לקחת סיכון על החיים שלך. יום אחד, בחזרה מהתנדבות מחוץ לקיבוץ, חיכיתי 40 דקות למכוניות שיעברו. בתור אחד שעושה את הדרך הזו לפחות פעמיים בשבוע, כל רעיון שכולל יציאה מהקיבוץ – גורם לנו לחשוב על זה הרבה יותר מפעמיים. לא צריך לחכות שיקרה אסון – צריך להסדיר את הכביש עכשיו", אומר בן לייסורק, בן 18 ממודיעין, חניך במכינה הקדם-צבאית בקיבוץ חנתון.
יובל ססי, בת 18 מיפו, מוסיפה כי ברדת החשיכה אין תאורה והכביש חשוך וכלי הרכב שמגיעים נוסעים בנקודה הזו במהירות רבה. "הפתרון הוא בניית כיכר בצומת חנתון, מה שיאפשר לנו לחצות בבטחה את הכביש המסוכן. למיטב ידיעתנו קיימות תוכניות לבניית כיכר ואנחנו דורשים זירוז שלהן כי סכנת החיים שאנחנו חווים אינה נתונה לדחייה. כל עיכוב של הבנייה אומר שאנחנו נמצאים בסכנת חיים".
קראו גם >>>
במכינת חנתון מציינים כי הבעיה החמירה בחודשים האחרונים, עם שדרוג כביש 79 ופריצת תוואי חדש, שגרם לכך שכלי הרכב שמגיעים לצומת חנתון נוסעים במהירות רבה יותר, כיוון שהם בירידה.
ליאור אריאלי, חניך במכינה שמתגורר בתל אביב, מספר: "כשחזרתי השבוע מההתנדבות שלי במקלט לנשים בסיכון, בשעה שמונה בערב אחרי יום לא פשוט בכלל, מצאתי את עצמי מחכה להזדמנות אחת לעבור את הכביש, שלא תהווה סיכון לחיי, במשך כמעט שעה. אני לא יכול להסביר את תחושת התסכול הזאת. בתור אזרח במדינה אני לא אמור לפחד או לחשוש בשום צורה שהיא על חיי בשביל להגיע למכינה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במאי 2021 אושרו התכניות הסטטוטוריות למעגל התנועה בצומת חנתון. עם קבלתן, חברת נתיבי ישראל החל תקצוב הפרויקט לצורך תכנונו וביצועו. ייזום הפרויקט הושלם בחודש יולי והתכנון המוקדם הושלם בחודש שעבר (נובמבר).
"כביש 784 בקטע שבין חנתון-מנדא הוסדר ונפתח לתנועה במתכונת מלאה ביולי 2021. במסגרתו, הכביש הורחב, הותקנו מעקות בטיחות ומפרדה קשיחה מצומת חנתון, והושלמו מעגלי תנועה בצמתים מסוכנים. חברת נתיבי ישראל משלימה בימים אלה את התכנון המפורט של מעגל התנועה. העבודות על מעגל התנועה צפויות להתחיל בספטמבר 2022 ולהמשך כשנה, עד ספטמבר 2023".