סכנת הפסקת פעילותה של מדרשת שדה בוקר עקב המשבר הכספי אליה היא נקלעה טרם חלפה. כזכור, עוד לפני מספר שבועות עלה החשש לסגירתה של המדרשה, שהוקמה בשדה בוקר לפני 57 שנים בעקבות חזונו של דוד בן גוריון להקים "מעין אוקספורד עברי בנגב", כפי שהגדיר זאת בעבר.
1 צפייה בגלריה
מדרשת שדה בוקר
מדרשת שדה בוקר
מדרשת שדה בוקר
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
בשל משבר הקורונה, נוצר למדרשת שדה בוקר גירעון בתקציב שנת 2020 של למעלה משישה מיליון שקלים. בשל צמצום הפעילות וחיסכון יזום נחסכו בתקציב המדרשה כשני מיליון שקלים בהוצאות, כך שהגירעון השוטף לשנה הנוכחית עומד על 4.3 מיליון שקלים.
רשות החברות הממשלתיות ומשרד החינוך אמנם מכירים בגירעון, אך לטענתם, אין מנגנון פיצוי קורונה לחברה ממשלתית כדוגמת מדרשת שדה בוקר. באחרונה אישרה ועדת הכספים של הכנסת העברת מקדמה בסכום של 1.74 מיליון שקלים על חשבון תקציב 2021־2020. לדברי מנכ"ל המדרשה, דרור אלוני, "הבעיה לא נפתרה, אלא נדחתה בחודשיים. לא קיבלנו תוספת תקציבית, אלא מקדמה שתספיק עד לחודש ינואר הקרוב".
אלוני אמר לנו השבוע כי "אם לא תהיה הזרמה של הכסף להמשך הפעילות שלנו, נהיה בסכנה של חדלות פרעון, לא נוכל לשלם משכורות לעובדים שלנו, וגם לא נוכל לשלם לספקים שלנו. במצב כזה, המדרשה לא תוכל לפעול ללא תזרים מזומנים. הבעיה היא לא תפעולית, אלא הנזק של 4.3 מיליון שקלים בעקבות משבר הקורונה.
"המקדמה שקיבלנו תאפשר לנו לגמור את שנת 2020, אבל דוחה את הבעיה לשנת 2021. זה פתרון לטווח קצר, אשר דוחה בחודשיים את הבעיה ומעביר אותה לתחילת שנת 2021. במידה ובחודש הקרוב לא תימצא הדרך להזרים למדרשה סכום של שלושה מיליון שקלים, שבצירוף למקדמה שקיבלנו יהווה פיצוי על נזקי הקורונה, נכריז על חדלות פרעון עם כל המשתמע מכך. נכון לעכשיו, אנחנו ממשיכים לעבוד בהנחה שמישהו ממקבלי ההחלטות בנושא יתעשת ויועבר הכסף הדרוש להמשך פעילותה של המדרשה".
בתוך כך התייחס לנושא גם שר החינוך, יואב גלנט, אשר ציין בשבוע שעבר במכתב תשובה לח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), אשר פנה אליו בסוגיית סכנת סגירתה של המדרשה, כי "אני רואה חשיבות רבה בהמשך קיומה של מדרשת שדה בוקר כמפעל ציוני, ערכי וחינוכי. בהתאם לזאת, הבטחנו את פעילותה של המדרשה עד לסוף שנת התקציב. בשבוע הקרוב יתקיימו דיונים בין המדינה למדרשה בניסיון למצוא פתרון לטווח הארוך".