כלכלה מעגלית מעשית: רגע מרגש נרשם השבוע כאשר התבצעה רכישה ראשונה מתבואת מרחב הקיימות של תיכון אית"ן מבית ברנקו וייס בקיבוץ נען. התלמידים גידלו ירקות קיץ, קטפו, ארזו ואז מכרו אותם. בכך יישמו מעגל קיימות מושלם.
1 צפייה בגלריה
תלמידי איתן בקיבוץ נען
תלמידי איתן בקיבוץ נען
תלמידי איתן בקיבוץ נען. יום המכירה
(צילום: באדיבות ברנקו וייס.)
את החזון לפתיחת מרחב הקיימות הגה והוביל איציק לב ארי מורה לביולוגיה ומחנך ז'2 בבית הספר: "היוזמה צצה לה אי שם בסגר השני מתוך הבנה שהתלמידים צריכים מקום ללמוד ולפרוח מחוץ לכיתה, אחרי המון שעות של ישיבה ועבודה מול מחשב בתקופת הקורונה.
כל מה שהם זקוקים לו זה מרחב חוץ כיתתי. לספק להם מקום לבוא ולעבוד את האדמה במרחב אסתטי ונגיש ולהשריש בהם את המסר של שמירה על הסביבה. בעיקר לנוכח התיעוש המוגבר ומשבר האקלים".
במרחב עובדים ולומדים אזרחים ותיקים מהמועצה שמגיעים בהתנדבות לעבודה יחד עם תלמידי חטיבת הביניים. הקשר הבין דורי שנוצר למען המטרה המשותפת של שמירה על הסביבה והטמעת עקרונות הקיימות הוא אלמנט חשוב במדיניות הרשת לפעילות חברתית וקהילתית. התלמידים יחד עם האזרחים הוותיקים עוסקים בתחזוקה שוטפת של המרחב ובפיתוח שלו למען הדורות הבאים.
קראו גם:
במרחב עובדים גם תלמידי שילוב וחינוך מיוחד שמקבלים מענה תרפיוטי בעבודת החקלאות, לומדים לקבל עליהם אחריות אישית וחברתית ועוד מגוון כלים חשובים. תלמידי קצה שמתקשים בלמידה וזקוקים להכוונה, ובנוסף, המרחב מזמן אליו חקר בתחומי דעת שונים.
"לא היינו מגיעים לספיראליות המושלמת של ניהול המתחם ללא השותפים שלנו ולנפשות הפועלות בבית הספר ומחוצה לו: מדריכי שח"ק ירוק, ברנקו וייס, לחינוך ההתיישבותי וכמובן למועצה- שנותנת לנו כנפיים ורוח גבית חזקה להוציא יוזמות לפועל יש מאין- זה לא מובן מאליו", אומר לב ארי.
עופרי ברנד, תלמידת ז'2 בבית הספר ופעילה במתחם מספרת: "אני עובדת בגינה ומאוד כיף לי. אני לומדת איך מגדלים צמחים בכל מיני שיטות שונות. לדוגמה הידרופוניקה וגם גידול רגיל באדמה. התנסיתי בשתילה במים ובאבנים שנראות כמו טוף. התחלתי בזריעת זרעים ואז ראיתי שהם גדלים והעברתי אותם למים עם חמצן שם הם גדלו מהר יותר. עכשיו גם קיימנו מכירה שבה מכרנו את כל גידולי החורף שלנו, ואת הכסף שנרוויח אנחנו נעביר לטובת המשך שיפוץ המתחם.
לעדכונים - חדשות הקיבוץ