בימים אלה נפתחו ב־39 יישובי המועצה האזורית עמק יזרעאל מרכזים לימודיים וחברתיים שנועדו לתת מענה לתלמידים במקום, שנמצאים כבר חודשים רבים בבית בגלל נגיף הקורונה.
1 צפייה בגלריה
בצר וגיא בביקור במרכז
בצר וגיא בביקור במרכז
בצר וגיא בביקור במרכז
(צילום: שארון צור)
קראו גם:
המיח"ם (מרכז יישובי לחינוך משלים) מיועד לכיתות א' עד י"ב ויפעל בין השעות שמונה בבוקר לארבע אחר הצהריים. "כבר בפרוץ הגל הראשון הבנו שהמצוקה הגדולה במערכת החינוך היא פחות בגלל החומר הלימודי ויותר בגלל הפן החברתי והרגשי של הילדים", מסביר יפתח גיא, מנהל אגף החינוך במועצה, איך נרקם הרעיון. "חשבנו איך להפיק יתרונות מהמצב והבנו שהיישובים והקהילות אצלנו הן היתרון הגדול, בגלל המרחבים הפיזיים הגדולים שניתן לפעול בהם - וכן גם הקהילות החזקות שיש פה. אמרנו שאם הילדים לא יכולים לבוא לבית הספר, בית הספר יבוא אליהם. החלטנו להקים בכל יישוב מעין שלוחה של בית הספר, והקמנו מערך שאמור לתת מענה לכל מי שלא יכול להגיע לבית הספר".
המיח"ם יתרכז תחילה בתלמידי חטיבות הביניים ומעלה, שאמורים להעביר עוד זמן רב בבית. הוא יעבוד על פי התו הסגול, כאשר במבנה סגור ילמדו במרחב אחד עד עשרה תלמידים, ובמרחב הפתוח יוכלו ללמוד עד 20 ילדים יחד. "ביישובים אותרו מרחבים ששופצו לטובת המיח"ם", מספר גיא, "אם זה מועדוני נוער או כל מקום אחר שיכולנו להפוך למרכז של למידה ומפגש חברתי". במרכזים הללו ילַמדו בין השאר מתנדבים מהקהילה, שנרתמו למשימה. "מגיעים לפה פנסיונרים שהיו מורים בעבר, אנשים שמוסמכים להעביר שיעורי העשרה ופעילויות חברתיות, ואנחנו רוצים כמובן שגם המורים יצטרפו למיזם. יש כבר שיעורים, כמו ספורט ושל"ח, שהמורים יגיעו ללמד ביישובים. בכל שבוע נבנית מערכת מטעם בית הספר שיש בה פעילות לימודית, חברתית והעשרתית. העיקר הוא שהילדים יכולים להיפגש עם חברים וללמוד יחד. שיעורי ה'זום' ממשיכים להתקיים כסדרם לפי המערכת, אבל במקום שילד יישב לבד בבית מול המחשב, הוא יכול לשבת יחד עם חמישה חברים מהכיתה וללמוד יחד".
"מגיעים לפה פנסיונרים שהיו מורים בעבר, אנשים שמוסמכים להעביר שיעורי העשרה ופעילויות חברתיות, ואנחנו רוצים כמובן שגם המורים יצטרפו למיזם"
גיא מוסיף כי התקווה היא שהמרחב הלימודי יצליח גם למזער את הפער בלימודים, אחרי שהתלמידים הפסידו כה הרבה שעות לימוד בשמונת חודשים האחרונים.
מה מבחינתכם ייחשב להצלחה?
"המטרה שלנו היא שכמה שיותר תלמידים יוכלו להיפגש עם חברים ולהיות יחד, וכן שהלמידה תתעצם באמצעות הקשר והכוח של הקהילה, שתהיה שותפה למיזם ותתרום את חלקה", אומר גיא ומוסיף, "יש פה תודעה קהילתית משמעותית מאוד. הרבה מהדברים שמתרחשים בקהילה הם בהתנדבות. זו רוח נכונה שמייצרת, בעיקר במצבי קושי, הרבה מאוד כוחות. גם הפעם ההירתמות היא גדולה".
במרכז המועצות האזוריות לא נותרו אדישים לפתרון היצירתי שמנסים ליזום בעמק יזרעאל, וביקשו לאמץ את המודל הזה - שבו הושקעו לא מעט כספים. על פי גיא, לכל יישוב הוקצבו כ־4,000 שקל בחודש למשך שנה, והכוונה היא להעניק משאבים נוספים בהמשך. "מדובר במרכז שכולל את כל המועצות האזוריות בארץ. הם פנו למשרד החינוך וביקשו שיכירו במודל שלנו כדי שיפעל במועצות כל השנה, ויינתנו לצורך כך משאבים ליישובים".