זה תשעה חודשים עולם התרבות מושבת לחלוטין בגלל התפרצות נגיף הקורונה והענף מתמודד עם משבר שלא ידע כמותו. כך למשל מדווח ארגון השחקנים של ישראל (שח"ם) שכיום יש כ־2,500 שחקנים שנותרו בלי הכנסה.
כדי לנסות ולחזק את עולם התרבות השיק תיאטרון "אלעד" בשיתוף המועצה האזורית חבל אילות את פרויקט Residesert המחבר בין יוצרים מאזור המרכז לתושבי הערבה הדרומית.
1 צפייה בגלריה
יוצרים בלב המדבר
יוצרים בלב המדבר
יוצרים בלב המדבר
(צילום: טלי זיינדברג, הערבה הדרומית)
קראו גם:
מטרת הפרויקט היא לייצר פרנסה לעשרות יוצרים ישראלים (שחקנים, במאים, רקדנים ומוזיקאים) ובמקביל להעשיר ולחזק את עולם התרבות בפריפריה.

הפקות ייחודיות

במסגרת הפרויקט, שהתחיל בשבוע שעבר ויימשך שישה שבועות, יתארחו יוצרים בכירים בתחום התיאטרון והמחול בישראל בשלושה קיבוצים בערבה הדרומית: קיבוץ סמר, קיבוץ קטורה וקיבוץ אילות. האומנים יתפרנסו ממקצועם ויעבדו על ארבע הפקות ייחודיות שיעלו בפסטיבל אזורי שייערך בסיום הפרויקט, ב־6–9 בינואר.
את הקבוצות שישתתפו בפרויקט יובילו היוצרים עמית לוי, בשמת נוסן, יאיר שרמן ושי פיטובסקי. בכל קבוצה יהיו 5–6 שחקנים ורקדנים והם ישתתפו בסדנאות אומנותיות, יהיו שותפים לחיי הקהילה בקיבוצים, ויציגו יצירות תלויות מקום (site specific) בכל קיבוץ. היצירות ייכתבו בהשראת המקום, הנוף והאנשים. משתתפי הפרויקט יקבלו שכר מלא, אוכל ולינה.
הפסטיבל שיתקיים בסוף הפרויקט הוא יריית הפתיחה למסורת חדשה של פסטיבל אזורי שייערך בכל שנה ופרויקט הוא חלק ממהלך רחב של מעבר אומנים מכל הארץ לערבה ושינוי מפת התרבות והיצירה בארץ.
בין האומניות והאומנים שישתתפו בתוכנית: אמיר חורי, עלא דקה, בוניאל עפרי, דורון ברוקמן, נעמה מנור, ענאן אבו ג'אבר, יואל רוזנקיאר, אבי סרוסי, דורון תבורי, אלקסנדר פיש, קרן לוריא פרדס, ביאטריס לאריבה, גון בירן ועמית טינה.

יצירה אותנטית

שי פיטובסקי, מנהל אמנותי של תיאטרון "אלעד" אמר: "מבחינתי, זה סוג של חלום שמתגשם. 30 שחקנים יוצרים שמגיעים לערבה הדרומית, עוזבים את המרכז ומגיעים לפה לעשות יצירה אותנטית, מקומית וזה באמת הגשמה של החזון שלנו. להפוך את המקום הזה למרכז. אמנם אנחנו גרים בקצה, אבל זה מאפשר לתיאטרון, לחבל אילות ולאילת, להיות מרכז של אמנות שהיא אחרת, שמתעסקת בקצוות, שקוראת לאנשים לבוא, וזה באמת מאוד מרגש. זאת יריית פתיחה לעתיד".
השחקן דורון תבורי אמר כי "הקורונה פתאום מאפשרת לעשות כל מיני דברים שבאופן נורמלי אתה לא עושה אותם כי אתה עסוק בלהיות בפרנסה, ופה אתה מוותר על הפרנסה ובעצם עושה דברים שקופצים או שפתאום מישהו אחר יוזם. אז יצא לי דווקא בשמונה חודשים אלה לעשות סדרה של טרופים כאלה, וזה עוד אחד מהם, אז אני ממש שמח על זה".
בשמת נוסן שהגיעה לקיבוץ אילות סיפרה: "מדהים כאן. אני מרגישה שקיבלו את פנינו בצורה הכי יפה שאפשר עם המון מחשבה על האמנים שמגיעים ועל התהליך שהם צריכים לעבור פה. אני מתרגשת להתחיל".
את תיאטרון "אלעד" הקימו השחקנים בעז דן ודנה יצחקי. את הקבוצה מנהיג אומנותית שי פיטובסקי, במאי מוערך, מחזאי ומעבד, שניהל את קבוצת הצעירים של "הבימה" במשך שבע שנים ונחל הצלחה גדולה.
תיאטרון "אלעד" מורכב מקבוצה של שחקנים מהבימה והקאמרי שעזבו קריירות מצליחות ועברו להתגורר בדרום מתוך שליחות ואמונה שיצירה תיאטרונית איכותית צריכה להתקיים בכל הארץ במידה שווה.
לעדכונים - חדשות הקיבוץ