הישג לתושבי קיבוץ גבעת ברנר: חברת "תדיראן" לא תוכל להקים מפעל סוללות בסמוך לקיבוץ. בית המשפט המחוזי מרכז קבע כי החלטת ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז מרכז, לאשר ל"תדיראן סוללות בע"מ" להקים מפעל לייצור סוללות בגבעת ברנר, בטלה, וקבע: "אין ספק שהמפעל אינו עומד בהוראות לשמירה על איכות הסביבה, ולכן אסורה הקמתו במיקום זה".
1 צפייה בגלריה
(מפעל הסוללות "תדיראן" בקריית עקרון | צילום: שי אלבלינג)
קראו גם:
למעלה מ־500 תושבי קיבוץ גבעת ברנר והסביבה הגישו את העתירה, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ומירב ברנע ממשרד כהן, וילצ'יק ושות'.
בעקבותיה נקבע כי הקמת מפעל לייצור סוללות נוגדת את תוכנית בניין העיר שחלה במקום, שכן מדובר במבנים ש"אינם עומדים בהוראות לשמירה על איכות הסביבה".
עתירה נוספת הוגשה על ידי המועצה האזורית ברנר, באמצעות עו"ד שחר בן־עמי ממשרד שרקון, בן־עמי, אשר ושות' ועל ידי עו"ד מיכה גדרון.
בעתירתם טענו התושבים, כי מפעל הסוללות עתיד להוות מקור סיכון משמעותי לאוכלוסייה, ובמיוחד לתושבי קיבוץ גבעת ברנר והסביבה, בשל סוג החומרים שעתידים להיות מאוחסנים בו וכמותם.
חומר הגלם העיקרי שבו עתיד להיעשות שימוש במפעל, באופן שוטף ובהיקפים אדירים, הוא תיוניל כלוריד, חומר רעיל ביותר (המשמש בין היתר, לייצור גז עצבים מסוג VX) ונחשב לרעיל יותר מאמוניה. חשיפה לחומר זה, נטען, עלולה לגרום לפגיעה קשה, עד כדי מוות.
בדיקת מומחה מטעם העותרים, שבוצעה בהתאם לתרחישי הסיכון המופיעים במדיניות מרחקי ההפרדה של המשרד להגנת הסביבה, הביאה למסקנה כי בתרחיש של דליפה חמורה, טווחי הסיכון מהמפעל מגיעים ל־1.8 ק"מ.
גם המשרד להגנת הסביבה קבע כבר ביולי 2020, כי מפעל הסוללות אינו עומד במדיניות מרחקי ההפרדה מאיזורים ציבוריים, ועל כן לא אושר על ידו.
למרות קביעה זו, קיבלה ועדת הערר לתכנון ולבנייה את הערר שהגישה חברת תדיראן נגד החלטת הוועדה המקומית שלא להוציא לה היתר, תוך התניית ההיתר בקבלת אישור של המשרד להגנת הסביבה.
בפסק דינו קיבל בית בית המשפט את עמדת התושבים והמועצה האזורית, וקבע שהקמתו של המפעל המתוכנן במקום אסורה, וזאת לאור הוראות התב"ע שחלות במקום, לפיהן "לא תותר הקמת מבנים שאינם עומדים בהוראות ובדינים לשמירה על איכות הסביבה".
בית המשפט נסמך על קביעות המשרד להגנת הסביבה, לפיהן אי־אפשר לאשר את הקמת המפעל במיקום המוצע, כי אינו עומד במדיניות מרחקי ההפרדה, והזכיר את חוות דעת המומחה שהוגשה מטעם העותרים לעניין טווחי הסיכון מהמפעל.
לסיכום, קבע בית המשפט כי ועדת הערר לא היתה רשאית לאשר את הבקשה להיתר בנייה, שכן הבנייה והשימוש המבוקשים אינם מתאימים לתוכנית.
כל העדכונים - חדשות הקיבוץ