מסלול לטיול מדהים בטבע ליד הקיבוץ, שעוד לא גיליתי? עד כמה שזה נשמע מפתיע, יש לא מעט מסלולי טיולים ופנינות טבע שאנשים עוד לא מכירים סביב הקיבוצים ברחבי הארץ. ביקשנו ממורי הדרך בקיבוצים לספר לנו עליהן וחזרנו עם ארסנל שיספיק לכם לכל החגים. קיבוצניקים – קחו תרמיל וכובע ושימו סנדלי שורש, כי זה הולך להיות כיף.
9 צפייה בגלריה
מטיילים בשטח
מטיילים בשטח
מטיילים בשטח
(צילום המחשה: Shutterstock)

נחל שזורם בכל השנה, גן אקולוגי ופריחת חצבים


קיבוץ יסעור שוכן בגליל התחתון, בסמוך לעיר עכו. בעוד שרבים יכולים לחשוב שהאטרקציה התיירותית היחידה באזור תהיה העיר העתיקה, מסתבר שיש מסלול טיול שמעט אנשים מכירים והוא בנחל נעמן. בועז ורול, תושב קיבוץ יסעור, אב לשלושה ומורה דרך בארץ ובחו"ל מספר לנו שנחל נעמן הוא מסלול פחות מוכר בעיקר כי אנשים זוכרים אותו כמקום שסובל מזיהום.

9 צפייה בגלריה
הנוף הנשקף ממסלול עין דבשה
הנוף הנשקף ממסלול עין דבשה
מסלול נחל נעמן
(צילום: בועז ורול)

"יש שם פרויקט שיקום נחלים מאוד יפה, הנחל מונגש לכל אחד, מקום קסום מטר מהקריות", הוא מסביר. "הנחל זורם בכל השנה, לא לשכשוך, לתושבי האזור הוא מתאים כטיול של שישי אחרי הצהריים, זו ממש פנינת חן עם מסלול מודולרי שאפשר לעשות בשעתיים וחצי או בארבעים דקות כי תמיד אפשר להסתובב בחזרה".
במקום יש חניה, המסלול מונגש לעגלות ובחלקים ממנו אפילו לכיסא גלגלים, הוא מוצל ויש אזור שניתן לעשות בו פיקניק. "אנשים לא מודעים לכך שיש להם ממש פינת חמד מתחת לאף, אחר הצהריים אתה רואה נדידת ציפורים ותנים, זה מקום מקסים בעיני ומפתיע שהוא לא מתוייר יותר".

9 צפייה בגלריה
פריחת החצבים
פריחת החצבים
פריחת החצבים
(צילום: בועז ורול)

הנחל נמצא 20 דקות מקבוץ יסעור, ובועז מספר שיש עוד שתי פנינות שאסור לפספס באזור. האחת היא במרחק 10 דקות מהקיבוץ בשם תל יודפת, "יש במקום סיפור היסטורי מרשים, כיף לבוא ולטייל בו כדי לראות את השקיעה וכרגע יש במקום פריחה עוצמתית של חצבים". פנינה נוספת שאף אחד לא מכיר היא הגן האקולוגי בשעב, "יש שם בחור בשם ואסים שיצר גן פסלים מדהים מברזל", מספר בועז ומוסיף שמי שרוצה לקנח בארוחה טובה באזור יכול לאכול באחת המסעדות המצוינות בשעב או בחומוסיות או מסעדות הדגים בעכו.

תחנת קמח עתיקה, מסלול מים ומסעדת הבית של הצפון


אחת מפנינות החמד של אזור העמק נמצאת בסמוך לשלושה קיבוצים – להבות הבשן, גונן וגדות. מי שמספר לנו על המקום הייחודי הוא רגב אילון, מורה לשל"ח ומרצה בנושא טבע וארץ במקור מקיבוץ להבות הבשן, הוא גם מורה דרך ודבוראי חובב שכיום גר בקיבוץ מעלה החמישה.

9 צפייה בגלריה
עין דבשה
עין דבשה
עין דבשה
(צילום: רגב אילון)

"אנחנו מדברים על מעיין שנקרא עין דבשה, יש בו תחנת קמח עתיקה ששמה טחונה דרבשייה. המעיין הוא נביעה של מים מתוקים שזורמים או נוסעים ממורדות רמת הגולן ליוון עמק החולה, הוא תמיד שופע ומלא והמסלול מותאם לכל עונות השנה והוא לא ארוך. המים יחסית קרים לכן הוא מומלץ בעיקר בימים חמים, מחודש מאי ועד נובמבר", מסביר אילון.
אורך המסלול 300 מטרים והוא מתאים גם למשפחות עם ילדים קטנים ומבוגרים, "המסלול נמצא על כביש 918 שמחבר בין קיבוץ גדות וקיבוץ גונן, עין דבשה הוא מעיין אחד ממעיינות דופן שבוקעים ממורדות רמת הגולן, לכל אורך מורדות רמת הגולן יש צבר אדיר של מעיינות ובגלל שהמקום היה רווי במים בתקופות עתיקות הדבר הוביל לתעשייה של תחנות קמח שהיו פעילות עד המאה ה-19 כשהפכו פחות רלוונטיות בגלל הקיטור".

9 צפייה בגלריה
עין דבשה
עין דבשה
עין דבשה
(צילום: רגב אילון)

בתחנה המדוברת ניתן לראות את גלגל הכפות ואת אבן הריחים, יש שכשוכיות בגובה חצי מטר במים צוננים אחרי שעוברים את התחנה ופינה נעימה לשבת בה ולאכול. המסלול נגמר כאשר מגיעים לסבך ולא ניתן עוד להמשיך, ואז יש לחזור אותו. אילון ממליץ על טיפ קטן: "אם החניון מלא במכוניות כדאי להסתובב וללכת, ובכלל המקום מומלץ בבוקר מוקדם או בשעות אחר הצהריים".
ואיפה אוכלים בסביבה?
"רבע שעה נסיעה לכיוון דרום יש את מסעדת הבית של הצפון שנקראת כביש 90 בצומת מחניים, ממש בכניסה לקיבוץ מחניים, היא נפתחת משעה 12:30 ועמוסה, אז צריך לקחת בחשבון שאולי תהיה המתנה אבל היא משתלמת. מצפון במרחק רבע שעה יש את צומת גומה עם אזור מסעדות קטן".

תצפית על כרמים, אוויר ירושלמי ופארק אתגרי


באזור ירושלים, שי בייטנר, מורה דרך בשלושים השנים האחרונות בארץ ובירדן, ממליץ על שביל מורשת קיבוץ קריית ענבים. "מדובר על שביל חדש יחסית שעובר דרך היער ויש בו תצפית על הקיבוץ ועל הכרמים. השביל מתאים לאביב ולפריחה וההליכה בו אורכת שעה וחצי עד שעתיים".

9 צפייה בגלריה
שביל מורשת קרית ענבים
שביל מורשת קרית ענבים
שביל מורשת קרית ענבים
(צילום: שי בייטנר)

המסלול מתאים למשפחות ולילדים, אך הוא לא נגיש לעגלות. "יש בטיול אנדרטה של פסל צבי בגובה שישה מטרים ובקיבוץ עצמו בתיאום מראש קיים מוזיאון לתולדות קריית ענבים", מסביר בייטנר.
מי שרוצה למלא את היום שלו יוכל גם לבקר לא הרחק משם ביער הטוטמים בהר אדר. "יש שם גילופים מיוחדים ויפים מאוד שאנשים מהר אדר עשו", ולא הרחק משם יש מסעדות מעולות, למשל בתוך קריית ענבים ממליץ בייטנר על מסעדת נומה ומסעדה נוספת בשם פופ אפ אליה מגיעים אנשים מכל האזור. "בפארק כרמים יש עוד מסעדות ויש גם פארק אתגרי עם אומגה וקירות טיפוס".

9 צפייה בגלריה
רגע של נחת בשביל מורשת קרית ענבים
רגע של נחת בשביל מורשת קרית ענבים
רגע של נחת בשביל מורשת קרית ענבים
(צילום: שי בייטנר)

טיול בעקבות המים ובעקבות המבצעים הצבאיים


דובי סגל הוא מורה דרך ותיק ובעל היכרות מעמיקה עם תעשיית המים ועם הדרום, במיוחד באזור עוטף עזה. במשך 35 שנה היה חבר קיבוץ כיסופים ובשנים האחרונות הוא גר בקהילת מפלסים, לא כחבר קיבוץ. במשך שנים רבות חרד את הארץ כבעל תפקיד מרכזי בחברת נטפי כשהוא אחראי על ציוד ההשקיה, כשיצא לפנסיה והשקיע את מלוא זמנו ומרצו כמורה דרך, יצא מסלולים ייחודיים לטיולים שנקראים "מים, חקלאות והתיישבות".

9 צפייה בגלריה
האנדרטה לחיילי צבאות אוסטרליה וניו זילנד
האנדרטה לחיילי צבאות אוסטרליה וניו זילנד
האנדרטה לחיילי צבאות אוסטרליה וניו זילנד
(צילום: דובי סגל)

"אני אוהב את האזור שבו אני גר, זהו האזור החקלאי הגדול במדינת ישראל והיום אני מקדיש את מרב זמני לטיולים", הוא מספר וממליץ על יום טיול בעקבות מבצעים צבאיים באזור שכולל ביקור בגבעת המרדפים מול קיבוץ ארז, שם ניתן לקרוא על קרב שנערך באזור בו נהרגו שישה מחיילנו.
"כל המסלול הוא בנסיעה והוא מתאים לכולם, בחורף יש בנוף כלניות אבל גם בקיץ הנוף יפה מאוד. משם אני מציע להיכנס לעיר שדרות ולהתרשם ממנה, יש בעיר תצפית על שמו של סא"ל דולב קידר ז"ל, שווה לעלות אליה ולראות את המקום. לאחר מכן מומלץ לטייל למצפור אסף סיבוני, בן ניר עם שנפל באסון המסוקים ובמקום יש חליל שאמו הכינה עם עשרים ענבלים כמספר שנותיו", מסביר סגל.
לאחר מכן הוא ממליץ ללכת למקום שנקרא החץ השחור, שם ישנם הסברים מפרטים על קו שביתת הנשק ובמקום היו נפגשים קצינים מהאו"ם, מישראל וממצרים, "יש שם תצפית מדהימה על עזה עם הסברים רבים, יש במקום גם פוד טראק עם אוכל ושתייה וגם גלידה".

9 צפייה בגלריה
תצפית נוף באזור
תצפית נוף באזור
תצפית נוף באזור
(צילום: דובי סגל)

לאחר מכן סגל ממליץ לטייל לבארות יצחק הישנה שנחרבה במלחמת העצמאות כשעמדה מול הצבא המצרי, "במקום יש תמונה של היישוב לפני המלחמה והסבר על הקרב, ולבסוף אני ממליץ ללכת ליד אנז"ק, שם נמצא מסלול הכיבוש של הצבא הבריטי שנלחם באזור במלחמת העולם הראשונה. זה טיול של כמעט יום שלם, מי שרוצה ליהנות מארוחה טובה יכול להגיע למול 7 שנמצא בכניסה לעיר שדרות ממש על יד תחנת הרכבת, שם יש המון מסעדות ובתי קפה".
יש לכם הצעות נוספות למסלולים ליד קיבוצים? מוזמנים לכתוב לנו בתגובות לכתבה בעמוד הפייסבוק של mynet הקיבוץ.

קראו גם:

בשיתוף ביטוח חקלאי




פורסם לראשונה: 14:15, 18.09.22