משבר הקורונה והמחאה החברתית לא פסחו והשפיעו רבות על הקיבוצים לאורכה ולרוחבה של המדינה. בימים האחרונים הציגה הנהגת התנועה הקיבוצית במועצת התנועה הקיבוצית את פעילותה בזמן המשבר, עשייתה הנרחבת, הנושאים הרבים בהם היא עוסקת בימים אלה, והמאבקים הצפויים מול גופי הממשל השונים. מה נעשה ומה צפוי עוד לקרות? כל הפרטים החשובים לפניכם.
3 צפייה בגלריה
ראשי האגפים בתנועה הקיבוצית והמשנה למזכ"ל
ראשי האגפים בתנועה הקיבוצית והמשנה למזכ"ל
ראשי האגפים והמשנה למזכ"ל בכנס הנהגות הקיבוצים בכנס שהתקיים בחודש פברואר
(צילום: דנה בר-און )

שעתו היפה של הקיבוץ

הכנס נפתח בדבריו של המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, גיל לין, שתיאר את הקורונה כמשבר עולמי המתבטא באופנים שונים בארצות ובקהילות שונות: "היות והקורונה עוברת מאדם לאדם כאשר יש מגע או קירבה פיזית, להתפרצות הקורנה יש תלות גדולה במאפיינים חברתיים, תרבותיים וארגוניים, דבר ההופך את התפתחות הקורונה בקיבוצים לייחודית. התוצאה היא שהתפרצות הקורונה בקיבוצים נמוכה משמעותית מהממוצע הארצי".
"זוהי שעתו היפה של הקיבוץ" הוסיף לין ואמר: "אנו עדים לתופעות מרגשות ומרשימות של ערבות הדדית, התגייסות פנימה והחוצה, תמיכה בסקטורים הפגיעים ופתרונות יצירתיים של קהילות חזקות והנהגות הלוקחות אחריות מלאה על ההתמודדות עם האתגרים המורכבים. כל זה נעשה בסיוע וליווי אינטנסיבי של התנועה הקיבוצית, אשר מסייעת בריכוז המידע והרעיונות והפצתם לקיבוצים, ומהצד השני מרכזת את העבודה מול גורמי הממשל".
קראו גם:

תיקון הדרות

בהמשך סקר ראש אגף כלכלה, רו"ח דגן לוין את הנעשה בתחומו, ודיווח כי: "משבר הקורונה חילץ מממשלות העולם תוכניות סיוע חסרות תקדים בהיקפן, באופיין ובנועזותן לסיוע לאזרחים ולתאגידים שנפגעו מהמשבר. גם בארץ יושמה מדיניות זאת, הגם שאפשר ובאיחור, בהיקף חסר ולא תמיד בכלי מדיניות נכונים ומדויקים. הממשלה ניסתה לסייע לכל ציבור שנפגע מהקורונה, בין פאסיבית ובין אקטיבית באמצעות איתור אוכלוסיות ומגזרים שנפגעו בקורונה. למרבה הצער, חלק מתוכניות הסיוע הדירו חברי קיבוץ וקיבוצים; פעמים בטעות, פעמים מחוסר הבנה, פעמים מרשלנות ופעמים בכוונת מכוון".
"לאורך התקופה טיפלנו באינטנסיביות בתיקון ההדרות", הדגיש לוין. "מרבית ההדרות תוקנו כך שהוסרו חסמים והתנגדויות שמנעו מקיבוצים ומחבריהם לקבל את ההטבות בדין. מעט מההדרות טרם תוקנו אך אנו לא אמרנו נואש וממשיכים לטפל בהסדרתן. בפרט, לאחרונה הבקענו, ככל הנראה (ההחלטה התקבלה אך טרם גובשו פרטיה האחרונים) ואומנם בגזרה צרה בינתיים, את אחת מההדרות המציקות ביותר – מניעה אכזרית של מענק הסיוע מעצמאים שפתחו עוסק מורשה נפרד אך מדווחים כדין באמצעות הקיבוץ.

קהילה קיבוצית במיטבה

ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה נגעה בהיבט הקהילתי ודיווחה כי, "בחינת תפיסת 'קהילה קיבוצית במיטבה', שגובשה באגף חברה וקהילה, במהלך הקורונה הראתה חיזוק של מרכיבי הזהות, על פי אינדיקציות של המנהיגות הקיבוצית ושל ממלאות/י התפקידים ועל פי מחקרים חיצוניים לנו. מפרוץ הקורונה התמקדנו בשני ממדים – האחד חיזוק החוסן האישי של מנהיגות הקיבוצים וממלאות/י התפקידים וחיזוק החוסן הקהילתי. הפעילות מכוונת להעלאת המודעות, להנגשת כלים קיימים ולפיתוח חדשים.
הממד השני הוא עבודה במעגל שותפות/ים להתמודדות רב תחומית מיטבית עם אתגרי הקורונה. הפעילות מכוונת לפיתוח והנגשת כלים ופרקטיקות להתמודדות אפקטיבית בחירום, חיזוק ובניית אמון במנהיגות, חיזוק השתתפותיות ומעורבות ולמידה מהצלחות. קבוצות העמיתים, ההכשרות וימי עיון בנושאי החברה והקהילה הקיבוצית מותאמים ומתקיימים בזום. מעגל השותפות/ים בא לידי ביטוי בעוצמה רבה בארבעה מפגשי זום של כלל ממלאות/י התפקידים מרחבי התנועה תחת המטריה המחבקת של כנס חברה וקהילה ה-2".

חשיבה מחוץ לקופסה

דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך, שיתפה את הצירות והצירים בנעשה בגזרתה: "משבר הקורונה מציב בפני הקיבוצים ומערכות החינוך אתגרים והזדמנויות רבים: כיצד משמרים את תחושת השייכות מרחוק, איך שומרים על צוותי החינוך כשהמערכות סגורות, מהו המודל הקהילתי המתאים לכל קיבוץ ומשאביו הארגוניים, החברתיים והכלכליים, מהם היתרונות שלנו כקיבוצים הבוחרים בחיי קהילה המבוססים על ערבות הדדית וחיזוק האחריות המשותפת לכלל החברים בקהילה רב דורית, כדרך חיים בשגרה ובשגרה השונה?".
"עבור אגף חינוך, זמני הקורונה מאפשרים את הידוק הקשרים עם הנהלות הקיבוצים ומנהלי החינוך, חיזוקה של רשת מנהלי החינוך הארצית ולמידת עמיתים במפגשי זום בהרכבים שונים בהתייחס לצרכים העולים מהשטח ויצירת מתווים למענה קהילתי משלים כבסיס לדיון ובחירה לכל קיבוץ בהלימה למאפייניו הייחודיים. אנחנו מלווים כל קיבוץ שמבקש את מעורבותנו. יכולת היצירה והחשיבה "מחוץ לקופסה" של צוות אגף חינוך מהווים השראה לשותפי הדרך מחוץ לתנועה הקיבוצית, ולעיתים אף יוצרים ודאות שניתן ליצור שגרה חדשה במקומות בהם המדינה לא נותנת מענה, סיכמה ברא"ס.

6,000 מנות מזון מהקיבוץ לנזקקים

את פרק ראשי האגפים חתם עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה הישראלית: "אז מדוע בתוך כל המערבולת של הקורונה בוחרת הקהילה הקיבוצית לעסוק במעורבות חברתית בכלל? אחת מהתשובות היא שמעורבות חברתית, התנדבות וערבות הדדית מייצרות חוסן קהילתי ומחזקות את תחושת המשמעות, השייכות וגאוות היחידה. זה כל כך משמעותי בימים בהם חלק גדול מהשגרה ומהמסורות שלנו הופרו.
3 צפייה בגלריה
מבשלים באהבה בקיבוץ נען
מבשלים באהבה בקיבוץ נען
מבשלים באהבה בקיבוץ נען
(צילום: דוברות התנועה הקיבוצית)
בתקופת הקורונה יזמנו את מבצע "מבשלים באהבה", בו בושלו למעלה מ-6,000 מנות חמות שחולקו למקלטי נשים מוכות, לניצולי שואה ולאוכלוסיות נוספות שהיו זקוקות למנה חמה בחגי תשרי. אנחנו עדיין בעיצומו של מבצע התרמות הדם בקיבוצים לאור מחסור שיצר הסגר, ובכל אחת מהן השתתפו עשרות רבות של קיבוצים שהרימו תרומה משמעותית לחברה הישראלית. בנוסף, נתנו מענה לשאלות ותהיות רבות של מלש"בים וחיילים לאור משבר הקורונה והמשכנו לפתח במלוא המרץ את הפרויקטים של חיילים בודדים, תל"מ ואחרים".

הפגנה בכל צומת

גם נושא ההפגנות והמחאה החברתית עלה על הפרק, ומנכ"לית התנועה, הדס דניאלי-ילין הציגה את מעורבות התנועה וחברות וחברי הקיבוצים בהפגנות: "כבר יותר משלושה חודשים, בכל צומת קיבוצית ומדי שבוע, הקיבוצניקים מתגייסים לטובת ערכים של דמוקרטיה, יושרה שלטונית ומנהיגות אחראית ומאחדת, ולמען עתיד טוב יותר לכולנו. לכל אחד יש את הסיבה שלו למחאה: השחיתות השלטונית, הרס הדמוקרטיה, השיסוי וההסתה, המצב הכלכלי, כשלון הטיפול במשבר הקורונה, צוללות, מטוסים ועוד. המחאה מאחדת את התנועה הקיבוצית, דורשת שינוי ומפגינה למען ערכינו המשותפים.
הפגנת היצירתיות בקיבוצים והשילוב הרב דורי של המפגינים, יוצרים מחאה מרשימה. אנו נערכים להמשך המחאות בצמתים, במחלפים, בכיכרות ובגשרים גם במזג אוויר חורפי, ונצטרף גם למחאות גדולות במיוחד. אנחנו מפיצים חומרים ואביזרים למחאה, וכולם מוזמנים ליצור עמנו קשר".
3 צפייה בגלריה
הפגנה ליד קיבוץ שילר
הפגנה ליד קיבוץ שילר
הפגנה ליד קיבוץ שילר
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
נתמודד גם עם השנאה
את הפרק הזה במועצת התנועה חתם מזכ"ל התנועה, ניר מאיר שהזהיר מפני האפשרות שהקיבוצים עשויים לשמש מטרה לצד השני במערכת הבחירות שצפויה להגיע בזמן הלא רחוק: "השנאה שמאחדת את המחנה השני – תהיה הפעם נגדנו. המהלך שהתחיל בניר דוד והמשיך לכיוונים אחרים ממתין לבחירות. אנחנו מבינים זאת ומתארגנים לכך, בין היתר, בהכנה מראש של צעדי תגובה והתגוננות", אמר.
מאיר הוסיף כי "במסגרת האיומים הנוספים, הניח מנכ"ל רמי, עדיאל שמרון, על שולחנה של מועצת מקרקעי ישראל המלצות על פגיעה בחלופת האגודה, אבל החלטה בנושא טרם התקבלה. אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו לשנות את ההחלטה לקראת ישיבתם הצפויה בחודש הבא".
שני איומים נוספים שאותם מנה מאיר הם תוכנית הציפוף המבקשת לבטל את ייחודו של הקיבוץ כיישוב מרווח וכן התקרבותו לסיום של הסדר הביניים.
לבסוף, סיכם מזכ"ל התנועה ואמר: "יש גם הזדמנויות, כמו למשל ביקוש עצום להגיע לקיבוצים, גם בגלל הקורונה. זוהי הזדמנות שצריך להתייחס אליה. האתגר העולמי של הקורונה הבליט את היתרונות של הקיבוץ – גם לחברי הקיבוץ וגם לאנשים אחרים. אנחנו מתארגנים לקראת שיתוף פעולה עם כלל הגורמים במרחב למען פתרונות לעתיד. יש לנו כחברי הקיבוץ יתרון עצום לאיגום ידע ושיתופי פעולה לטובת חברי הקיבוצים והמרחב בכלל".