צפי פלד (67) הגיע לקיבוץ אייל במסגרת גרעין נח"ל של המחנות העולים, ולפני כניסתו לתפקיד זה מילא תפקידי ניהול רבים בקיבוצו ובקיבוצים אחרים, ובמשך עשור היה סגן ראש המועצה האזורית דרום השרון. המרכז לייעוץ ושיקום מתמחה במתן שירותי שיקום בתחומי הדיור התעסוקה והפנאי לאנשים בוגרים עם צרכים מיוחדים, בני וחברי קיבוצים ואחרים.
2 צפייה בגלריה
המרכז לייעוץ ושיקום
המרכז לייעוץ ושיקום
המרכז לייעוץ ושיקום
(צילום: דוברות התנועה הקיבוצית)
בתחילת דבריו, מבקש צפי, לפני הכל, להודות למולי על שנים רבות של עשייה במרכז. הוא מתאר את הפעילות במרכז ככזו "המושתת על תפיסת שיקום ייחודית שפותחה מתוך גישה המעמידה במרכז העשייה השיקומית את האדם כאינדיבידואל. כלומר, שאיפה לבנות לכל דייר תכנית שיקומית המכוונת לממש את יכולותיו האישיות בסביבה תומכת ומתגמלת במסגרת חברתית של חיים משותפים עם קבוצת השווים, תוך הרחבת ההזדמנויות שלו להשתמש בשירותי הקהילה בה נמצא הבית ולפתח איכות חיים ורווחה אישית".
קראו גם:
צפי מסביר כי במרכז קיים מערך דיור הכולל סוגים שונים של דירות ומסגרות הנבדלות ברמת הלווי והתמיכה שהן מספקות, ומדגיש כי "ההוסטל המהווה "מרכז הערכה והסתכלות", בית טיפולי מוגן ודירות לוויין – עצמאיות. בהתאם ליכולת של כל אחד מהדיירים הם נדרשים לקחת חלק בניהול החיים בבית, בהדרכה ולווי צמוד של הצוות".
מה היתרון של חיים בבית המשותף?
"החיים המשותפים בכל דירה מאפשרים לטפח מיומנויות של מערכות יחסים בין אישיות שהן חלק מהליך השיקום. הדירות ממוקמות בהרצליה ומאפשרות לדיירים מעורבות, שילוב וצריכת שירותים בקהילה כמו חוגים, קניות, בילויים בריאות תרבות וכדומה".
למי מיועדים החיים במרכז לשיקום וכמה דיירים יש כיום בבתים?
"המרכז מיועד לבוגרים מעל גיל 18 עם לקויות למידה והסתגלות, המאופיינים באינטליגנציה גבולית ובהפרעות קשב וריכוז. במרכז חיים היום 106 דיירים בטווח גילים שנע בין 21-62. ההכרה והאמונה כי עבודה הינה בסיס משמעותי בחייו של כל אדם, יש לה מקום גם בתפיסת השיקום של המרכז".
ומה בעצם עושים הדיירים במשך היום ובשעות הפנאי שלהם?
"מרבית הדיירים משולבים במסגרות תעסוקה שונות ומותאמות – מעבודה אצל מעסיקים בשוק החופשי ועד תעסוקה מוגנת. כולם מלווים על ידי עובדות השמה מקצועיות.
שעות הפנאי של הדיירים במרכז מוקדשות לפעילות העשרה והנאה ומתקיימות במסגרות הקהילה הרגילות, בלווי הכוונה ותמיכה על ידי הצוות המקצועי של המרכז, תוך דגש על תחומי עניין מיומנויות ויכולות של כל אחד מהדיירים. כמו כן, מתקיימות גם פעילויות של ציון מועדים בתוך המרכז כמו חגים, אירועים אישיים וימי הולדת, ובנוסף לכך גם סדנאות העשרה למיומנויות חברתיות מכוונות כמו הרגלי אכילה, סטיילינג, זוגיות וטיולים בארץ. אחת לשנה מקיימים נופש בארץ או בחו"ל".
2 צפייה בגלריה
צפי פלד
צפי פלד
צפי פלד
(צילום: דוברות התנועה הקיבוצית)
אחרי התיאור המפורט של אורח החיים, השאלה המתבקשת היא איך אפשר להתקבל ולהיות חלק מהמרכז לשיקום?
"על מנת להתקבל אל המרכז יש לפנות לעובדת הסוציאלית הקהילתית ולבקש שיבוץ במרכז לייעוץ ושיקום של התנועה הקיבוצית. התהליך כולל אישור ועדת השמה מקומית, הזמנה להיכרות עם המרכז וביקור של יומיים". צפי מדגיש כי תכנית השיקום של המרכז מפוקחת וממומנת על ידי מנהל המוגבלויות של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
מי מפעיל את כל הפעילות הענפה והחשובה הזאת?
"על מנת לממש את כל הפעילויות מעסיק המרכז צוות רב מקצועי גדול ומיומן המורכב מאנשי מקצוע ומומחים בתחומים הפסיכוסוציאלי שיקומי - עובדים סוציאלים, פסיכיאטרית, פסיכולוג, עובדות השמה, יועצי תעסוקה, מרפאה בעיסוק, אמהות בית ומדריכים".
לסיכום אומר צפי: "המרכז, בהיותו גוף של התנועה הקיבוצית, רוצה לחזק את תפקידו כגורם ייעוץ פסיכו-סוציאלי שיקומי בקיבוצים עבור הורים לבוגרים ובני נוער עם לקויות התפתחותיות. במקביל, לתת ייעוץ, הכוונה והכנה לקראת יציאה למסגרות שיקום בקהילה והתאמות לשיקום בתוך הקיבוץ, מימוש זכויות בביטוח לאומי, שיקום תעסוקתי ומול גורמי ממשל אחרים.
המרכז עובד בקשר ובממשק עם המחלקה לבריאות ורווחה באגף חברה וקהילה של התנועה הקיבוצית, ונותן בית, מסגרת ומימון לארגון אהדה - ארגון ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים בתנועה הקיבוצית".