כאשר החלה ההסלמה בדרום, שהפכה מאוחר יותר למבצע "שומר החומות", הזמינו אליהן עשרות מערכות חינוך מהצפון והמרכז את תושבי הדרום להתארח אצלן בקיבוצים, לנוח להתרענן בפעילות הפגתית ושקט. מערכות חינוך אימצו אחת את השנייה ואירחו. בחלק מהמקומות בהן הקהילות לא התפנו, יצאו קבוצות של נערים ונערות יחד עם מדריך הנעורים המקומי להתארח ולהתאוורר.
2 צפייה בגלריה
נערי צאלים מתארחים בגינוסר
נערי צאלים מתארחים בגינוסר
נערי צאלים מתארחים בגינוסר
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
בני הנוער המקומיים התגייסו להכין את מועדון הנעורים או המקום שבו יוכלו ללון, לגייס אוכל מהקיבוץ ופעילות שאפשר לעשות יחדיו. החיבור נעשה באמצעות מוקד החירום שנפתח על ידי התנועה הקיבוצית ושותפיה במרחב הכפרי, או באופן ישיר ועצמאי.
אגף חינוך של התנועה עסק גם הוא בשידוכים לאירוח בין קבוצות בני נוער ומנהלי חינוך, ליווה את מנהלי ומנהלות החינוך, אם בקיבוצם או במקומות האירוח, ורתם את מנהלי החינוך המארחים לחבק את ילדי המתארחים אל מערכות החינוך. ערבות הדדית במיטבה.
קראו גם:
כך התארחו ומתארחים נערים מקיבוץ חצור בשניר, שדה יואב וניצנים בשער הגולן ומסדה, צאלים בגינוסר ועוד ועוד. גם מושב תקומה מהזרם הדתי שפנה אל התנועה הקיבוצית בבקשה למצוא קיבוץ דתי שיארח את נעריו וזכה בקיבוץ מירב שקלט אותו.
קרלה ניימרקס, מנהלת חינוך חברתי בשער הגולן, וענבר אזרזר, מדריכת הנעורים, מספרות כי עם התפתחות סבב הלחימה בדרום, הנעורים של שער הגולן ומסדה ביקשו מהן להזמין להתארח בני נוער שנמצאים בקו הלחימה. הגיעה אליהן קבוצה מקסימה של בני נוער מקיבוץ שדה יואב בליווי של מדריך הנעורים שלהם.
2 צפייה בגלריה
נערי שער הגולן המארחים ביחד עם נערי ניצנים וקומונת הש"ש בניצנים
נערי שער הגולן המארחים ביחד עם נערי ניצנים וקומונת הש"ש בניצנים
נערי שער הגולן המארחים ביחד עם נערי ניצנים וקומונת הש"ש בניצנים
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
"מהרגע הראשון שהנעורים שלנו שמעו שהקבוצה מגיעה, הם נרתמו לארגן, לסדר ולנקות את בית הילדים בהתרגשות רבה. כבר בערב הראשון עשינו יחד ארוחת ערב מיוחדת שהורי שער הגולן ומסדה בישלו עבור שתי הקבוצות", הן מתארות. "בהמשך החבר'ה בילו בעמק כמה ימים כיפיים ומרגיעים. הם ביקרו בקיר טיפוס "רוקה" שפתח את דלתותיו בחינם עבור תושבי הדרום, בילו בירדנית, בבריכה של הקיבוץ ונהנו מפעילות בימיה שהמועצה האזורית שלנו ארגנה עבורם", מספרות השתיים.
חשוב להן לציין שכל הקהילה נרתמה לעזור, ובקיבוץ שער הגולן מתארחים בבתי החברים מספר גדול של משפחות שהגיעו במהלך הימים האחרונים ועוד ממשיכות להגיע.
לסיכום הן אומרות: ”אותנו מאוד ריגש לראות את הרצון של הנוער שלנו לעזור ולפתוח את הבית שלהם לילדים כמוהם שחיים במציאות לא פשוטה. כיף היה לראות שנוצר חיבור מצויין בין הקבוצות. בתקווה שהמפגשים האלה עם נעורים מקיבוצי הדרום יהיו בנסיבות אחרות ובתדירות גבוהה. דלתות בתי הילדים שלנו פתוחות עבור קבוצות נעורים אחרות שירצו לבוא אלינו להתאוורר, נשמח מאוד לקבל ולארח אתכם".