התפתחות דרמטית נוספת במאבק נגד הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד: במועצה האזורית עמק יזרעאל התקיימה ביום שני בשבוע שעבר פגישה עם צוות התכנון של חברת נתיבי ישראל - האחראית על תכנון שדה התעופה המשלים לנתב"ג.
4 צפייה בגלריה
שדות חקלאיים בלב עמק יזרעאל
שדות חקלאיים בלב עמק יזרעאל
שדות חקלאיים בלב עמק יזרעאל
(צילום: דוברות המוא"ז עמק יזרעאל)

בפגישה השתתפו מהנדסי צוות התכנון של נתיבי ישראל לתכנון שדה התעופה בראשות אמיר סיטבון – סמנכ"ל חברת נתיבי ישראל, גורמי מועצה בהובלת ראשת המועצה, יושבי ראש של האגודות החקלאיות ביישובי המועצה, נציגי רשות ניקוז ונחלים קישון, מרכז חקלאי העמק ועוד.
במהלך הפגישה, ראש צוות התכנון של נתיבי ישראל הציג תוכניות להסטה וביטול של מאגרי מים בעמק, ש"יפריעו" לדבריו לדרכי הגישה שאמורות להוביל לשדה המתוכנן. הצוות ביקש את שיתוף הפעולה של האגודות החקלאיות ביישובים, בהעברת מידע מדויק בנושא. כחלק מהתוכנית לקידום השדה, הוצגו על ידם תוכניות להסטת נחלים, כך שיזרמו ללא ניקוז ובניגוד לתוכנית מתאר ארצית אחרת, המקודמת בימים אלה. יש לציין כי מדובר על הסטת הנחלים: נחל הצבי ונחל נהלל.
ראשת המועצה שלומית שיחור רייכמן אמרה במהלך הדיון שחברת נתיבי ישראל מסרבת לעצור את תכנון השדה בעמק ולבחון את השפעותיו ההרסניות על הביטחון ובטיחות התושבים בעמק - הבריאות, החקלאות, הסביבה, מוסדות החינוך באזור, השטחים הפתוחים, הניקוז, מאגרי מים ועוד.
בנוסף אמרה ראשת המועצה כי התהליכים המתבצעים לאורך השנים אינם מתנהלים בשקיפות כלפי המועצה והעמק ולא מועבר כל המידע וזאת בניגוד לכללי מינהל תקין.

4 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המועצה
ההפגנה מחוץ לבית המועצה
ההפגנה מחוץ לבית המועצה
(צילום: מירה ישראלי)

בסיום הישיבה, הוחלט על הקמת פורום בהובלת המועצה של כל האגודות החקלאיות סביב השטח בו מתוכנן השדה. זאת, לבחינת ההשפעה על סגירה והסטה של המאגרים וההשלכות הצפויות מתכנון השדה בעמק. סוכם כי חברת 'יובלי העמק', רשות ניקוז ונחלים קישון ומפעלי העמק יתכללו מסמך משמעויות בנושא המים, לרבות מאגרים, ניקוז, נתיבי נדידת הציפורים והשפעה על השטחים הפתוחים.
מהמועצה נמסר כי המשמעות של בקשת נתיבי ישראל היא התערבות בטבע בצורה הרסנית: "מתכננים לסגור או להסיט מאגרי מים. זה יביא להצפת כל אזור מפרץ חיפה, הצפות שיסכנו חיי אדם", הדגישו במועצה.
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל שלומית שיחור רייכמן אמרה אחרי הפגישה: "המועצה פועלת בכל מישור אפשרי פוליטי, אזורי ומקצועי כדי לבטל את האיוולת שנקראת שדה תעופה ברמת דוד ופועלת בשיתוף פעולה מלא גם עם שותפינו באגודות החקלאיות ועם מטה המאבק האזרחי. לא ניתן להרוס את העמק שלנו – חבל הארץ הכפרי, אסם התבואה של המדינה",

נגן בגופנו

במקביל לפגישה, עשרות רבות של תושבים מיישובי העמק, מגדל העמק, טבעון, זרזיר ורמת ישי הפגינו מחוץ לבית המועצה. "נגן על העמק בגופנו", קראו עשרות תושבים בהפגנה.
מבחינת מטה התושבים נגד שדה התעופה, שאירגן את ההפגנה, הישיבה במועצה הינה הביטוי לאטימות והזלזול של צוות התכנון בהשלכות העצומות של שדה התעופה על עמק יזרעאל. לטענת מטה התושבים, צוות התכנון פועל באופן מגמתי כדי להביא את שדה התעופה לעמק תוך התעלמות מאזהרות חמורות של משרדי ממשלה, מומחים וחוות דעת הקובעות חד משמעית כי מדובר באסון ברמה הלאומית.

4 צפייה בגלריה
המפגינים נכנסו לישיבה
המפגינים נכנסו לישיבה
המפגינים נכנסו לישיבה
(צילום: מירה ישראלי)

כזכור, אך לפני מספר שבועות, פרסם המשרד להגנת הסביבה חוות דעת על הליך התכנון וקבע כי יש לבטל את חלופת עמק יזרעאל לשדה תעופה. לדברי אנשי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה, מסמכי התכנון שהוגשו לאחרונה מוכיחים כי הנזקים למרחב הצפון הם עצומים בהם פינוי של אלפים מבתיהם, סגירת אלפי עסקים, איבוד אופיו החקלאי של העמק, הסטת נחלים וסגירת מאגרי מים שהם הכרח למניעת הצפות באזור חיפה ולניקוז שפכים לערי הצפון.
במטה התושבים יש סיפוק רב מהאופן בו נערכת המועצה לקראת הדיונים הקרובים אך מביעים חשש אמיתי מניסיון צוות התכנון לקבוע עובדות בשטח בחסות אירועי המלחמה. לטענת התושבים, צוות התכנון פועל בניגוד מוחלט להחלטות ממשלה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה אשר קבעו שיש לקדם את חלופת נבטים שבנגב במקביל לזו שבעמק יזרעאל אך הדבר לא מתקיים כלל. צוות התכנון ממשיך להתעלם מכל האזהרות הברורות של משרדי הגנת הסביבה, החקלאות, הבריאות, ושורה של ארגונים ארציים המצביעים על חוסר ההיגיון הלאומי בהמשך התכנון של שדה בעמק.

4 צפייה בגלריה
הישיבה במועצה עם נציגי נתיבי ישראל
הישיבה במועצה עם נציגי נתיבי ישראל
הישיבה במועצה עם נציגי נתיבי ישראל
(צילום: דוברות המוא"ז עמק יזרעאל)
קראו גם:

צוות התכנון פועל בימים אלו לאשר במועצה הארצית לתכנון ובנייה מגבלות על פי סעיפים 77-78 אשר קובעות כי כל תוכנית בינוי ופיתוח במרחב בו מתוכנן שדה התעופה יובא לאישור של צוות התכנון ויתייחסו אליו כאילו מוקם בעמק שדה תעופה. משמעות ההגבלות היא דרמטית על שורה של פרויקטים במרחב הכפרי אך בעיקר בערים הסמוכות בהן לא ניתן יהיה לקדם תוכניות התחדשות עירונית, הקמת שכונות חדשות, וקידום של פרויקטים אסטרטגיים בתחומי האנרגיה המתחדשת.

פגיעה בחי והצומח

בתוך כך, בתחילת השבוע שעבר נפגשה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן עם ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל שלומית שיחור רייכמן ועם ראש המועצה המקומית קרית טבעון עידו גרינבלום, בנושא מאבק ראשי הרשויות בצפון נגד הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בעמק יזרעאל.
במסגרת פגישתם, שנערכה בהשתתפות הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה, דנו המשתתפים בסעיפים 77-78, אשר עתידים להשית מגבלות חמורות על החי והצומח באזור הצפון.
בפגישתם, הביעה השרה תמיכה בהתנגדותן של רשויות הצפון להקמת שדה תעופה בעמק, להרס הסביבתי והחקלאי.
פגישה זו הינה המשכה של חוות דעת שהוציא בחודש האחרון המשרד להגנת הסביבה בנושא, שקבע באופן חד משמעי כי הקמת תשתית אסטרטגית בעמק תפגע אנושות בחי, בצומח, במקורות המים ובענף החקלאות.
תגובת נתיבי ישראל תעלה כשתתקבל.