עדי אתרוג (42) ממושב צופר בערבה זכתה עם הכלבה דייזי במקצה האליפות בתחרות רעיית כבשים באמצעות כלבים שנערכה בקיבוץ בארי.
1 צפייה בגלריה
עד אתרוג ודייזי מפרידות קבוצת כבשים
עד אתרוג ודייזי מפרידות קבוצת כבשים
עד אתרוג ודייזי מפרידות קבוצת כבשים
(צילום: אליאור רווה)
קראו גם:
הליגה נערכה במשך שישה ימי תחרות לאורך השנה והסתיימה באירוע תחרותי מסכם בן יומיים. התחרות כללה שלושה מקצים: גנון - לכלבים מתחילים ונוהגים המתחילים, מתבגרים - לכלבים צעירים ומקצה פתוח ברמה הגבוהה ביותר ובסטנדרטים אולימפיים בינלאומיים.
"במהלך השנה קיימנו תחרויות נפרדות לכל תחום ונאסף ניקוד מצטבר", מסבירה אתרוג, מאלפת כלבי רעייה ונציגת ישראל בתחרות הבינלאומית. "חמשת הכלבים שצברו את הניקוד הגבוה זכו להתחרות במקצה הגמר, שהוא קשה במיוחד, שבו על הכלב לאסוף שתי קבוצות של כבשים בזו אחר זו. לאחר שנת קורונה, שבה התקשינו לשמור על נוכחות מלאה וקיימנו רק תחרויות בנות יום אחד, שמחתי שהצלחנו לקיים תחרות של יומיים רצופים בנוכחות רבה".
לדבריה, "בשלב זה המועדון הישראלי שלנו מצומצם, אך מאוד מרשימה אותי המחויבות של החבורה הזו לספורט הייחודי שלנו, אם זה מוקדם בבוקר בקיבוץ בארי או ביום קר, גשום וערפילי בדרום הר חברון, ואני מקווה שעוד רבים יצטרפו לענף התחרותי".
בשנת 2017 עשו עדי אתרוג ואיתי יצקן היסטוריה, כשהיו שני הישראלים הראשונים שהשתתפו בתחרות רעייה בינלאומית שהתחרו בה נציגים מ־32 מדינות. בתחרויות נעזרים מגדלי הכבשים בכלבים מגזעים מסוימים ובעיקר מגזע בורדר קולי, לעבודת המרעה היומית. כשחזרה מהתחרות החליטה אתרוג להכשיר עוד רועים/נוהגים שיוכלו לייצג בעתיד את ישראל בתחרויות ברחבי העולם.
הקורסים שאתרוג מעבירה במושב צופר שבערבה תיכונה כוללים מפגשים להעברת הידע והניסיון העיוני והמעשי הכוללים בין היתר לימוד של שיטות אילוף, שיטת ה"אוף בלנס", לימוד התנהגות ושפת גוף של כבשים ובקר, נהיגה של כבשים במסלול, טכניקות התמודדות, הכשרת הכלבים להחלפת פקודות קוליות בשריקות והפיכת השריקה לשפה, טכניקת "השייד", ועוד.
"לתחום רעיית הכבשים ואימון הכלבים הגעתי במקרה לפני עשר שנים", מספרת אתרוג. "כשהתחלתי לעסוק בנושא הוא עדיין לא היה קיים בישראל, למעט מספר מעט של רועים, בעיקר בגולן, ולא התקיימו בכלל תחרויות. כיום, לאט לאט נבנית בארץ קהילה של מאמני כלבים שגם משתתפים בתחרויות. אני משתדלת להביא מדי פעם מאמנים מחו"ל שידריכו, יאמנו, ויקדמו אותנו כי אין לי ממי ללמוד בארץ".