אלכס אוסוקין, קפטן הפועל מטה אשר עכו בכדורעף, מקיבוץ כפר מסריק, ואשתו היפנית סטאסוקי מינאמי, שחקנית כדורעף במכבי XT חיפה, הניפו לפני שלושה שבועות שני גביעים יוקרתיים:
1 צפייה בגלריה
"במגרש אני שחקנית, בבית אמא במשרה מלאה". מינאמי ואוסוקין עם הגביע
"במגרש אני שחקנית, בבית אמא במשרה מלאה". מינאמי ואוסוקין עם הגביע
"במגרש אני שחקנית, בבית אמא במשרה מלאה". מינאמי ואוסוקין עם הגביע
(צילום: יצחק גולדשטיין)
תחילה הניף אוסוקין את גביע המדינה של הבנים, לאחר ניצחון ענק על מ.ס עילבון 0:3, ולמחרת, ממש באותו אולם ברוממה, הניפה מינאמי את גביע המדינה לנשים, לאחר ניצחון גדול 1:3 על הפועל כפר סבא.
ערב פסח הפגשנו את השניים באולם הספורט בנעמן כשבידיהם גביע המדינה ושתי מדליות זהב שקיבלו על הזכייה.
מינאמי בת ה-34 הגיעה ארצה מפוקאוקה, שם שיחקה עד גיל 23 בליגה היפנית. לאחר שנתיים במדי זאגרב הקרואטית, בהן זכתה באליפות קרואטיה, נחתה לפני שמונה שנים כשחקנית חיזוק בהפועל כפר סבא. "לא ידעתי הרבה על ישראל לפני שהגעתי לפה, אריה זלינגר סיפר לי קצת כשהתאמנתי אצלו, ובטח לא חשבתי באותם ימים שאי פעם אני אגיע לשחק בישראל, ועוד אפגוש פה את בעלי.
"שיחקתי באירופה שנתיים לפני שהגעתי לישראל. זלינגר, שהיה באותה שנה מאמן נבחרת ישראל לנשים, ואימן אותי ביפן בקבוצת פיוניר, חיבר אותי עם כפר סבא".
אוסוקין, בן 32 (2.02 מ') בן כפר מסריק, נחשב לאחד מבכירי שחקני הכדורעף בארץ, וקבוצתו שולטת בליגה מזה עשר שנים. הוא עלה ארצה כילד קטן מאוקראינה ב-1996. "אין לי משפחה או קרובים שם. אנחנו משפחה קטנה, רק אני ואמא, אבל קשה לנו בימים האלה, כשהמדינה שבה חיינו נמצאת במצב מלחמה".

"חיים שקטים"

מינאמי: "כשהגעתי לישראל הפחידו אותי ביפן שאני מגיעה למדינה שכולה מלחמה. סיפרו לי על עזה, אבל כשהגעתי ראיתי שהחיים פה הם בהחלט שקטים".
בני הזוג הכירו בשנתה הראשונה בארץ. אוסוקין: "בתחילת אותה עונה היה טורניר סוכות בכפר סבא. אחרי הטורניר, קבוצת הנשים של כפר סבא הייתה אמורה להתאמן באולם, ואני ראיתי אותה יושבת בקהל וצופה במשחקים.
"מהמבט הראשון היא מצאה חן בעיניי, והתעניינתי, שאלתי חברים עליה. למחרת, במשחק הגמר של הטורניר, פניתי אליה ודיברנו. הגעתי עם מדליית הזהב בה זכינו בטורניר - זה אולי מה שעזר לי לזכות בליבה, ומשם הכול היסטוריה".
מינאמי: "אני זוכרת את הטורניר הזה. חשבתי שאני מגיעה לשחק בישראל שנה שנתיים וחוזרת הביתה ליפן. הופתעתי ממה שקרה לי פה, ומהמהירות שזה היה".
לאוסוקין לא הייתה כלל בעיה עם הבדלי התרבות והמרחק. "המשפחות של שנינו קיבלו אותי ואותה והיו מרוצים. אבל החברים בקיבוץ ובקבוצה חששו, אמרו לי שהיא תסיים את העונה ותחזור ליפן".

חתונה ביפן

מהר מאוד הפכו השניים לזוג האטרקטיבי בענף הכדורעף בארץ. לאחר שתי עונות בלבד בארץ, מינאמי החליטה לחזור ליפן. אלכס נסע אחריה, שיחק שם, ושם התחתנו. "המשפחה שלה קיבלה אותי נהדר, הם היו מגיעים לכל משחק שלי לעודד".
מינאמי: "אלכס מצא שם קבוצה, וגם אני, אבל לאחר שנה אחת ביפן נולד הבן שלנו, סקאי, שכיום הוא בן 4. לא קל להיות אמא ושחקנית כדורעף. כשאני במגרש אני שחקנית, אבל מיד לאחר מכן אני הופכת לאמא במשרה מלאה".
קראו עוד>>>
לאחר זמן קצר ולחצים שהפעיל אלכס, הם חזרו לארץ. למרות הקשיים בהתמודדות עם המנטליות הישראלית, מינאמי הפכה לחלק מהנוף בקיבוץ כפר מסריק. "הכדורעף ביפן לא פופולרי, קשה להתאמן ביפן", היא אומרת.
"פה התחלתי לאהוב את האימונים, וגם התרגלתי לפתיחות ולצבריות של הישראלים. ביפן לא נוגעים או מתחבקים, ופה כולם כן. ישראל שונה לחלוטין ממה שחשבתי מרחוק. אני מספרת לכולם שישראל היא וואו".
כרגע, שניהם ממשיכים לשחק כדורעף, ויש להם תוכנית להמשיך לפחות עוד 4־5 שנים.
מה יהיה אחרי שתפרשו?
אלכס: "מבחינתי עדיף לנו להישאר פה. יש לנו את הקיבוץ, ואני רואה את עתידי כמאמן לאחר הפרישה, כעבודה עיקרית".
סטאסוקי פחות החלטית: "התאהבתי בישראל. עברתי קורס מאמנים, ואימנתי קצת קבוצות ילדים במכבי חיפה. ההבדלים בין יפן וישראל הדהימו אותי. ביפן התאמנו שמונה שעות ויותר, בארץ גיליתי שמתאמנים שעתיים ואולי קצת יותר, וזהו. אני רוצה להמשיך ולשחק בינתיים, ולאחר מכן נחליט".
אלכס: "אני דוחף את מינאמי לפתוח עסק משותף שיעשה קשר מעניין בין יפן לישראל, והשמים הם הגבול. היא יכולה להיות שגרירה נהדרת של ישראל ביפן.
"בסך הכל אני רוצה לאמן, ואם אקבל ג'וב טוב כמאמן ביפן, ניסע לשם. כרגע יש לה תעודת זהות ישראלית, והיא אמורה לקבל בדצמבר הקרוב אזרחות ישראלית, אבל אני לא בטוח שהיא תיקח אותה, כי אז תידרש לוותר על האזרחות היפנית".
לאחר שהשלימו דאבל משפחתי עם גביע המדינה, יש להם עוד שאיפה - להשלים דאבל, כל אחד עם הקבוצה שלו, ולהביא גם שתי צלחות אליפות. "אחרי שניצחנו את בחצי הגמר את מכבי ת"א, שהיא הקבוצה הטובה בארץ, והייתה מועמדת לדאבל, וזכינו בגביע המדינה, אני מאמין שאפשר לעשות את זה ולזכות גם בצלחת האליפות", אומר אוסוקין".
מבחינת מינאמי, זכייה בדאבל נראית כמשימה קלה יותר, שכן מכבי XT חיפה נחשבת לטובה בארץ. "אני רוצה דאבל. יש לנו קבוצה טובה, אנחנו עובדות מצוין ואנחנו מכוונות רק כדי להביא את הצלחת אליפות למועדון".
לעדכונים: חדשות הקיבוץ