כביש הערבה ממשיך לגבות קורבנות: בתאונה הקטלנית שהתרחשה השבוע בכביש 90, סמוך לגשר פארן, נהרגו ארבעה אנשים. ברכב אחד נהרגו סבא ושני נכדיו, תושבי מזרח ירושלים שהיו בדרכם לביתם. ההרוגה הרביעית שנסעה ברכב השני היא תושבת באר־שבע. רק בשבוע שעבר פורסמה ב"מיינט הקיבוץ" כתבה על הסחבת שבה מתבצעות העבודות להרחבת הכביש לדו־מסלולי.
1 צפייה בגלריה
התאונה המחרידה השבוע בכביש הערבה
התאונה המחרידה השבוע בכביש הערבה
התאונה המחרידה השבוע בכביש הערבה
(צילום: נדב אילון, מועצה אזורית ערבה תיכונה/יחידת חילוץ ערבה)
למרות שעל פי תוכנית החומש של הכביש הוא אמור להיות דו־מסלולי לכל אורכו, מאילת ועד צומת הערבה, עד היום הורחבו הנתיבים רק עד צומת קטורה. מנקודה זאת ועד לצומת הערבה (120 ק"מ) הכביש הוא חד־מסלולי, מסוכן, ועם מרווח קטן מאוד לטעויות.
קראו גם:
בשנה שעברה קבע מבקר המדינה כי המדינה התרשלה בטיפול בכביש 90 בערבה. בעשרים השנים האחרונות היו בחלק זה של הכביש מעל 80 הרוגים. ההערכה היא שעלות העבודות להשלמת הכביש לדו־מסלולי עד לצומת הערבה נאמדות בשני מיליארד שקל.
אבל בזמן שבממשלה משחררים הבטחות באוויר, חייהם של בני משפחות ההרוגים השתנו לעד. אגב, לאחר ההפגנה התקייימה באופן ספונטני הפגנה בה השתתפו עשרות תושבים מאזור הערבה שהניפו דגלים אדומים ומחו על הסחבת בהרחבת הכביש.
"ממשלות ישראל לדורותיהן מזניחות את כביש 90. לא נסבול יותר, מספיק עם הברבורים. אם לא יפעלו מיידית בכביש ולא ירחיבו אותו, נצא לפעולות מחאה ונחסום את הכביש", הבהיר מאיר צור, ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה.

עוד פנייה

על פי הודעתה של שרת התחבורה, מירב מיכאלי, באוגוסט הקרוב ייצא מכרז להרחבת 20 ק"מ בכביש 90 בנתיב נוסף. העבודות יכללו הוספת גדר הפרדה ועמודי תאורה. "נמשיך לעשות הכול כדי להוריד את מספר תאונות הדרכים", כתבה מיכאלי בעמוד הטוויטר שלה.
על רקע התאונה האחרונה שאירעה ביום שבת, פנה ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, לראש הממשלה, נפתלי בנט, לשר האוצר, אביגדור ליברמן, ולשרת התחבורה, מירב מיכאלי, בדרישה לא להפקיר את אילת כעיר הפריפריאלית ביותר במדינת ישראל, ולקבל החלטה אמיצה והיסטורית, לאשר ללא דיחוי את שדרוג כביש הערבה לכל אורכו. "אלה יבטיחו את זכויות היסוד של תושבי אילת והסביבה לחיות חיים בטוחים ובריאים", אמר ראש העירייה.
בפנייתו לראש הממשלה ולשרים, ציין ראש העירייה את מניין ההרוגים שגבה כביש הערבה בחודשיים האחרונים והגיע לשמונה הרוגים ול־81 הרוגים בשני עשורים. "סגירת שדה דב, ההתנהלות האיומה של חברות התעופה שהפכה את הטיסות לאילת וממנה לסיוט מתמשך ולא כדאי, העיכוב המתמשך של הרחבת ושדרוג כביש הערבה שמסכן חיים וגובה דמים, וכמובן גרירת הרגליים בנושא חיבור אילת למרכז באמצעות רכבת, היא לא פחות מהפקרה של חבל ארץ ושל עיר שלמה", ציין ראש העירייה והוסיף, כי במצב דברים שכזה, 68,000 תושבי אילת, 5,000 תושבי חבל אילות, ועוד שלושה מיליון נופשים בשנה, סובלים מנחיתות וממצוקה בלתי מתקבלות על הדעת.
ביום שלישי נפגש לנקרי עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, והשניים הגיעו לסיכום, כך על פי ההודעה של עיריית אילת, על שדרוג הכביש לכל אורכו. בשלב ראשון יחלו בחודשים הקרובים עבודות לשדרוג 20 ק"מ מצומת קטורה צפונה, בעלות של 300 מיליון שקל, תקציב שאושר. מיד לאחריהם יימשך כאמור השדרוג לכל אורכו כחלק מתכנית שנתית. ראש עיריית אילת אמר לאחר הפגישה: "זו החלטה דרמטית ומצילת חיים לאילת ולכל מדינת ישראל".
בפגישה שהתקיימה כאמור עם שר האוצר בה השתתפו לנקרי וסגנו, סטס דינקין, בישר שר האוצר על סיכום בין משרדו לבין משרד התחבורה במסגרתו ישולב שדרוג כביש 90 לכל אורכו בתכנית חומש כתכנית אסטרטגית. ראש העירייה הדגיש את החשיבות בשדרוג הכביש בזמן הכי קצר שאפשר וציין שוב את העומסים שישנם בכביש המשרת את תושבי אילת ואת מיליוני הנופשים הבאים בשערה. עם הסיכום הודה ראש העירייה לשרים על החלטה מצילת חיים עבור כל אזרחי מדינת ישראל.

קדוש יוזם הפגנה

ראש עיריית אילת לשעבר, ח"כ מאיר יצחק־הלוי, שפועל רבות למען קידום העבודות בכביש, ציין השבוע כי הכתובת הייתה לצערו על הקיר. "בימים בהם שבתתי רעב על 'שדה דב', התרעתי והזהרתי שסגירת השדה תביא לתנועת מכוניות ומשאיות רבות שיגרמו לתאונות קטלניות", כתב יצחק־הלוי בעמוד הפייסבוק שלו. "לצערי הגדול, 'את אשר יגורתי בא לנו'. חשוב להבהיר שעל 60 הקילומטרים בחלקו הדרומי המשודרג של הכביש לא התרחשה אך לא תאונה קטלנית אחת. התאונות הקטלניות הפכו להיות חלק מהריטואל הקטלני על כביש הדמים, וזעקתי נזעקת כל שבוע. אני קורא לשרת התחבורה, מירב מיכאלי, להכריז עוד השבוע, כפי שהובטח לי, על אישור 'תוכנית חומש' לשדרוג כביש הערבה עד צומת הערבה".
ראש עיריית אילת לשעבר, גבי קדוש, קורא לקיים הפגנת מחאה דחופה על מנת להאיץ את מקבלי ההחלטות בממשלה להתעורר. "אין כאן פוליטיקה", ציין קדוש, "אני מתכוון להגיש במשטרת ישראל בקשה לקיומה של הפגנה דחופה בנושא כפעולה ביצועית ראשונה. על כולנו להירתם ולפעול יחד על מנת שזעקתנו תגיע למקומות הנכונים ותייצר התייחסות מיידית. זו קריאת חירום".
"לא נוכל להשלים עם מצב הדברים כפי שהם היום", כתב קדוש בפנייתו למשטרה, "עם הפיכת חיינו לרולטה כל אימת שאנו חפצים או נזקקים להגיע למרכז המדינה".
בנוסף, פנה קדוש ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, וביקש ממנו לכנס באופן דחוף את ועדת הכלכלה כדי לדון בסוגיית תיקצוב הרחבת כביש הערבה. במכתבו הארוך מונה קדוש את הסיבות הנחוצות להרחבת הכביש, ומסביר כי פעולות הממשלה עד כה בעניין אינן מספקות.

מוסיפים משמרת

בשבוע שעבר סוכם כי תחנת ההזנקה של מד"א בקיבוץ יטבתה תאויש לאורך כל שעות היממה. על פי הסיכום, התחנה שפעילה כיום רק עד השעה 16:00 בכל יום, תאויש 24 שעות ביממה החל מאמצע חודש יוני.
מדובר בבשורה משמעותית שאמורה לשפר את זמן התגובה והפינוי של שירותי הרפואה הדחופה באזור מועצה אזורית חבל אילות. מועצה נוספת שהצטרפה השבוע אל חבל אילות היא מועצה אזורית הערבה התיכונה, שסיכמה עם מגן דוד אדום על הרחבת שיתוף הפעולה הרפואי, במסגרתו נקודת ההזנקה של מד"א ביישוב ספיר תפעל מסביב לשעון למען קיצור זמני ההגעה ושיפור המענה הרפואי של צוותי מד"א למען התושבים ומשתמשי הדרך הרבים הנוסעים בכבישי הערבה. שדרוג המעטפת הרפואית יתחיל במהלך החודש הבא.
במסגרת פגישה שהתקיימה בין מנכ"ל מד"א, אלי בין, לראש מועצה האזורית הערבה התיכונה, מאיר צור, סוכם על חיזוק שיתוף הפעולה. אמבולנס מד"א יפעל בנקודת ההזנקה במועצה במשך 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע ויאויש על ידי צוות מגן דוד אדום בכל עת.
צור אמר השבוע כי "מדובר על בשורה חשובה וגדולה לתושבי הערבה, מטיילים, חיילים וכן משתמשי כביש 90. כידוע שתי משמרות לא כיסו את שעות הלילה, כאשר המרחק מהערבה לבתי החולים הקרובים באילת ובאר־שבע הוא שעה וחצי, זאת בנוסף לאירועי התאונות הרבות לאורך היממה (234 תאונות בכביש הערבה בעשור האחרון) כאשר ההישענות במשמרת הלילה היא רק על המתנדבים. אני מודה מקרב לב למנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, שהגיע ללמוד מקרוב עם צוותו את המצב, תודה על הבנת הצרכים הרפואיים הדחופים בערבה ואישור תוספת משמרת שלישיתשתחל לפעול מה־30/6".
כל העדכונים - חדשות קיבוץ