בגיל 17 קיבל יוסף אבס מתנה מאמו - פותחן בקבוקים מיוחד שהפך להיות הראשון באוסף שלו. היום, 64 שנים אחרי, האוסף הפרטי שלו כולל כבר כ־6,000 פותחנים וחולצי בקבוקים שונים מכל רחבי העולם. את האוסף הוא מציג במוזיאון קטן בכפר החורש שם הוא מתגורר, והוא אחד האוספים הגדולים בעולם לפותחני בקבוקים וחולצי פקקים, שאוצר בתוכו הרבה סיפורים מרתקים.
1 צפייה בגלריה
יוסף אבס. מאחורי כל פותחן יש סיפור
יוסף אבס. מאחורי כל פותחן יש סיפור
יוסף אבס. מאחורי כל פותחן יש סיפור
(צילום: שרון צור)

מתנה מאמא

אבס (81) נולד בהולנד. בשנת 1965 בהיותו בן 24 עלה לישראל לקיבוץ נאות מרדכי והצטרף להוריו ואחיו שעלו כמה שנים קודם לכן. בקיבוץ הכיר את סוזי אשתו לעתיד, מתנדבת צעירה מארגנטינה. בשנת 1968 התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים. הם עזבו את הקיבוץ ועברו להתגורר בבאר שבע, שם גרו כ־6 שנים, משם עברו לערד לתקופה קצרה ואז במעבר חד לבואנוס-איירס בארגנטינה. "עוד בגיל מאוד צעיר היה לי חלום להיות וטרינר ובאותן שנים לא היה אפשר ללמוד את זה בארץ ובארגנטינה התאפשר וגם הלימודים עלו בזול", מספר אבס, "נסענו לשם וחשבנו שנוכל לעשות כסף בשביל לחסוך לעתיד, אבל למרות שהרווחנו יפה, בסוף החודש היינו כבר בלי כסף בגלל הפיחות שהיה שם. אחרי שנתיים ראיתי שכבר לא נצליח לחסוך ושעדיף כבר לחזור הביתה".
כשחזרו ארצה בשנת 1977 קבעו את ביתם בקיבוץ משגב־עם בגליל העליון על גבול לבנון.
איך התחלת לאסוף פותחנים?
"כשהייתי בן 15 הגעתי עם הוריי לארץ לחתונה של אחי שהיה גר אז בקיבוץ עמיעד. אוכלוסיית הקיבוץ היתה מורכבת אז משליש הולנדים ושני שלישים אנגלים. למחרת אמא שלי נפלה ושברה את הרגל ושכבה שם עד החופה. חברות הקיבוץ ההולנדיות הביאו יום אחד מתנה לאמא - פותחן שנראה אפריקאי לגמרי אבל מאחורה היה כתוב עליו MADE IN ISRAEL. שנתיים אחרי זה חליתי במחלת הנשיקה וכל פעם אמא היתה מביאה לי משהו טעים לאכול או איזו חוברת. יום אחד היא הביאה לי את הפותחן הזה במתנה. בשבילי לקבל משהו מארץ ישראל היה מאוד מרגש. זה מה שדחף אותי להתחיל להסתכל על פותחנים".

מכל העולם

כשעלה לישראל בגיל 24 כבר היו ברשותו של אבס כבר כ־30 פותחנים, ומאז האוסף המשיך לגדול וכיום הוא כולל כ־6,000 פותחנים וחולצי בקבוקים מכל העולם. "פה בישראל זה קיבוץ גלויות, נוסעים לכל העולם ובאים מכל העולם. אני מזכיר לאנשים בעדינות שיש לי אוסף והם מביאים לי", הוא מספר איך הגיע למספר העצום, "מכל האוסף הזה יש רק פותחן אחד שקניתי בעצמי. כל היתר מהמשפחה הקרובה והחברים שהביאו לי. אני רק מזכיר להם שיש לי אוסף והם כבר מבינים את הרמז. כשגרנו בנאות מרדכי קבוצת של מתנדבים מדנמרק ושוויצריה ראו את האוסף שיש לי ואחר כך שלחו לי עוד, ככה לאט לאט האוסף גדל".
קראו גם:
מאחורי רבים מהפריטים באוסף מסתתרים סיפורים, כמו כמה פותחנים שקיבל מקבוצת תיירים מגרמניה בתקופה שבה עבד בהדרכת מבקרים במשג־עם. "פתחתי עסק של הדרכה על הקיבוץ שבו סיפרתי לתיירים גם על הפיגוע שהיה בבית הילדים בקיבוץ בשנת 1980. יום אחד הגיעה קבוצה מגרמניה ובסוף לקחתי אותם לראות את האוסף שלי. הקבוצה הבאה שהגיעה מגרמניה הביאה לי כבר 29 פותחנים והקבוצה שאחריה עוד 65 פותחנים. נדהמתי מזה כל כך שעשיתי מהפותחנים האלה לוח ספיישל".
את המוזיאון במשגב־עם פתח אבס בשנת 2008 לאחר שהאוסף גדל וביתו היה צר מלהכיל. "בהתחלה הוא היה בבית שלנו בחדר השינה עד שיום אחד שמתי לב שיש לי 200 פותחנים בתוך קופסאות בארון, ואז נדנדתי לקיבוץ וקיבלתי מקום. בהתחלה מקום קטן, אבל אחרי זה נתנו לי מקום יותר גדול שם קיבלתי קבוצות של 40-30 איש".

ערך רגשי

בשנה שעברה עבר אבס להתגורר בכפר החורש בסמוך לבתו, מנהלת הקהילה של הקיבוץ, והעתיק יחד עמו את אוסף הפותחנים המיוחד. "בכפר החורש הקצה לי הקיבוץ חדר מיוחד לאוסף. אפשר להכניס בו עד 8 אנשים, יותר אי אפשר לצערי, אבל זה מה שהקיבוץ היה יכול להשכיר לי. לפחות הפותחנים על הקיר ולא במגירות".
מה הפותחן הכי עתיק שיש לך?
"חולץ מפקקים משנת 1872 מאנגליה. אבא של חבר משק נפטר שנה אחרי שאמו נפטרה. הוא ואחיו היו צריכים לרוקן את הבית ואחיו מצא במטבח את הפותחן והוא הביא לי אותו. התחלתי לחפור באינטרנט ומצאתי את המקור שלו - שהוא מאנגליה משנת 1872".
מה הפותחן או חולץ הבקבוקים הכי מיוחד באוסף שלך?
"הפותחן שקיבלתי מאמא שלי קיבל מקום של כבוד במוזיאון. מאחורי הרבה מהפותחנים יש סיפור; יש כאלו שיותר יקרים לי רגשית וכאלה פחות אבל אין פותחן שאני יכול להגיד שהוא מיוחד מכל השאר".
למה אתה לא קונה פותחנים בתשלום?
"אוסף אתה אוסף ולא קונה. אני גם לא מוכר כמובן".
מה מושך אותך בזה?
"זה חלק מהחיים שלי. הפותחן הראשון שקיבלתי היה כשהייתי בן 17".
אתה יכול להסביר מה כל כך מעניין בפותחנים?
"הצורה שלהם, המקור שלהם. יש לי למשל חולץ פקקים אחד מאיטליה משנות ה־50 ומה שמיוחד אצלו שהוא שוקל 2 וחצי קילו".
יש פותחן שהיה שייך למישהו מפורסם?
"יש פותחן שהיה שייך לקרוב משפחה שלי שעבד כמעט 40 שנה על אונייה של צים, הוא היה אצלו על האונייה כל השנים האלה. הוא חלץ בפותחן הזה לכל האורחים ולכל המי ומי שהיו שם את הבקבוקים".
יש פותחנים שהיית רוצה להשיג ועדיין לא הצלחת למצוא?
"יש מיליונים. לפעמים מסקרנות אני נכנס לאתרים של פותחנים וחולצי פקקים מהעולם ואני רואה בלי סוף כאלה שעוד אין לי, אבל זה בסדר".
מה יקרה עם האוסף בעתיד?
"הילדים עוזרים לי וזה נחמד, אבל אני לא בטוח שהם ימשיכו אותו. אני משאיר להם את האוסף כמו שהוא שיעשו איתו מה שנראה להם לנכון. לי זה אף פעם לא היה עניין של ערך כספי אבל יום אחד נתקלתי באינטרנט באיזה חולץ פקקים שיש לי באוסף מ־1890 מגרמניה והוא מוצע למכירה ב־800 דולר. יש לי באוסף עוד פותחנים יקרים, אז אם בא להם למכור ודאי יש על מה לדבר".