קבוצת שורדי שואה מיישובי המועצה האזורית ברנר, ביקרה בשבוע שעבר בבסיס חיל האוויר בתל נוף, לפגישה עם מפקד הטייסת הגרמנית שנמצא בבסיס. רחל קייזמן (80), שורדת שואה שנולדה בצפון אפריקה, מספרת שעבורה הביקור היווה סגירת מעגל, גם כשורדת שואה וגם כחיילת ששירתה בבסיס בו הכירה את בעלה.
1 צפייה בגלריה
שורדי השואה עם מפקד הטייסת
שורדי השואה עם מפקד הטייסת
שורדי השואה עם מפקד הטייסת
(צילום: פרטי)
קראו גם:
בילדותה קייזמן הייתה בגטאות ובשנת 1946 כשאחיה הוברחו לישראל, הם התיישבו בקיבוץ גבעת ברנר, אך למבוגרים לא נתנו לעלות בימים האלו לישראל וקייזמן מצאה את עצמה עם הוריה במחנה דרנאס בצרפת משנת 1947 ועד 1950. לארץ עלו בשנת 1950 באניית נגבה, תחילה התיישבו באוהלים בגדרה, אז בפחונים ואז בשיכונים, "ואני גדלתי עם ילדי מושב קדרון, היינו נפגשים בדרך לבית הספר. הייתה לי ילדות אבודה, לא הלכתי לגן ולא לבית הספר, כשהגעתי ארצה נכנסתי ישר לכיתה ג', דיברתי רק צרפתית והייתה צריכה עזרה, לשמחתי אשתו של ראש המועצה פרנקל ז"ל הייתה מורה והיא אימצה אותי, הגעתי אליה אחרי הלימודים ללמוד עברית", מספרת קייזמן.
לאחר שחלתה בכל מחלה אפשרית במחנה העקורים בו שהתה בצרפת, תוך שהיא מבלה גם תקופה במנזר לאחר שנדבקה במחלה וחששו שתדביק את כל המחנה, העבירה את המשך ילדותה בגדרה ולצד ילדי מושב קדרון. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבה 35 בצנחנים, שם גם הכירה את בעלה שהיה מדריך צניחה. "אחרי החתונה באתי למושב קדרון, המשפחות והילדים הכירו אותי, אמרתי להם שאני רוצה לגור כאן, אמרו לי תצביעי על איזה בית שתרצי והוא יהיה שלך, הצבעתי וקיבלתי בית במתנה, עד היום אני גרה בו, היא מספרת. "נולדו לנו ארבעה ילדים ויש לי שמונה נכדים וארבעה נינים".
הסיור בתל נוף היה עבורה ועבור שורדי שואה אחרים מהמועצה מרגש במיוחד. עבורה, הרגשות המעורבים היו בשיאם שכן בתקופת המלחמה התגורר בעליית הגג של ביתם גרמני בשם האנס. "הייתי ילדה ולא ראיתי בו אויב", היא אומרת. "זה לא אומר שצריך לשכוח, אבל צריך לסלוח, אנחנו יכולים לקבל אותם וללמד אותם, להראות להם שאנחנו אנשים טובים שאוהבים את האנושות", היא אומרת על הפגישה עם הגרמנים בבסיס.
"פגשנו את המפקד שלהם, הוא דיבר וסיפר כמה שהוא שמח להיות בארץ ישראל ולארח קבוצות של נערים שבאים מדי חודשיים-שלושה לעשות סדנאות וללמוד ולהכיר את המדינה. הם התרגשו מהעוצמה שלנו, ועבורנו לראות את האף 15, להיות קרובים אליו ולגעת בו, זה דבר עצום שריגש את כולם ובייחוד אותי ששירתי שם, זו סגירת מעגל".

הטייסת הגרמנית

טייסת הברון האדום היא טייסת בחיל האוויר, המפעילה כטמ"מים מסוג "איתן" מבסיס תל נוף. הטייסת הוקמה ב-2019 כחלק מהסכם בין ממשלת ישראל והתעשייה האווירית לבין צבא גרמניה, ותפקידה להכשיר טייסים גרמנים כמפעילי כטמ"ם ה"איתן", עד לסיום פיתוח הכטמ"ם של חיל האוויר הגרמני.
שוויו של ההסכם בין המדינות נאמד בכ-900 מיליון אירו, ובמסגרתו חיל האוויר הגרמני יחכור שבעה כטמ"מים לתקופה של תשע שנים. בנוסף להסכם החכירה הוחלט על חוזה בסכום של 170 מיליון אירו על השימוש בשדה התעופה ובמרחב האווירי.