"מעילה או עלילה?" כותרת זו התנוססה בראש ידיעה שהופיעה בעיתון זה בינואר 2018 ועסקה בחשדות כבדים שהופנו כלפי דורית חייט, מנהלת חשבונות ותיקה מקיבוץ כפר הנשיא, שעל פי החשד מעלה בכספי הקיבוץ ושלשלה לחשבונות הפרטיים שלה ושל בני משפחתה סכום בן 2.5 מיליון שקלים.
החשד לכאורה התגלה לאחר שנתיים של חקירה שביצע חוקר פרטי ששכר הקיבוץ. אלא שבחודש שעבר, שנים אחרי שהתפוצצה – הסתיימה הפרשה בקול ענות חלושה ובהסכם גישור שקיבל תוקף של פסק דין.
בהסכם נקבע כי הקיבוץ מסיר לאלתר את תביעתו כנגד החברה חייט, וגם הצד שכנגד (מנהלת החשבונות ובעלה מיקי חייט) מסירים את התביעה שכנגד. עו"ד חגית שקד, בתפקידה כמגשרת, הגישה לבית משפט השלום בצפת את תוצאת הסדר הגישור, וזה קיבל את הנוסח המוסכם.
2 צפייה בגלריה
צילום המחשה: שאטרסטוק
צילום המחשה: שאטרסטוק
צילום המחשה: שאטרסטוק
על פי ההסכם, חזר בו כפר הנשיא מכל הטענות כלפי מנהלת החשבונות באשר לנטילת כספים שלא כדין, והנתבעת עצמה התחייבה לחזור בה מכל טענותיה לפיהן נבע החשד נגדה ממסע רדיפה אישי. עוד קבע הסדר הגישור כי בתור מחווה של רצון טוב, ומתוך כוונה לצאת לדרך חדשה מבחינתה, תתרום חייט את ימי החופשה שתבעה, ואשר הנתבעים (קרי, הנהלת הקיבוץ) העריכו את שוויים בסכום של 150 אלף שקלים.
המגשרת הציגה את הסיכום בין הצדדים, שלפיו יתרום כפר הנשיא סכום זהה לטובת קרנות הפנסיה של החברים בקיבוץ. דורית ומיקי חייט עדיין מתעקשים על דרישתם שהסכום יועבר לענף החינוך בכפר הנשיא.
בנוסף, לנוכח המחלוקת המשפטית שהתגלעה ביחס לתקופה הרלוונטית שבה הייתה הנתבעת מובטלת, סוכם כי תשיב לקיבוץ את דמי האבטלה שקיבלה בשנת 2016 בסך כולל של 30 אלף שקלים. כל צד יישא בעלויות עורכי הדין והוצאות המשפט.
עו"ד יואב סגל ממשרד קוסטליץ ושות', הפרקליט של החבֵרה ובעלה, רואה בהסכם תוצאה טובה מבחינתו ומבחינת מרשתו שנחשדה במעילה. "כפי שהיה צפוי, הפרשה העגומה הזאת זוכה סוף כל סוף לקבורת החמור לה הייתה ראויה", הוא אומר. "הפרקליטות סגרה זה מכבר את תיק החקירה למרות ניסיונות נואשים של הקיבוץ והמומחה מטעמו להפיח בו רוח חיים, ועתה גם הקיבוץ חזר בו מכל טענותיו ביחס לנטילת כספים שלא כדין, כביכול, בכל צורה ודרך.
"מרשתי ומשפחתה שמחים שהסאגה המיותרת הזו מאחוריהם ושהקיבוץ השכיל לחזור בו מהטענות המופרכות שהוטחו בהם במשך קרוב לשנתיים. יחד עם זאת מצער שהקיבוץ הצליח – תוך שימוש באמצעים של הגשת תביעת עתק מופרכת, הטלת עיקולים והגשת תלונת סרק למשטרה – להשיג את מטרתו מלכתחילה, והיא לגרום למרשתי לוותר על ימי החופשה שהגיעו לה (כפי שפסק לבסוף בית המשפט המחוזי בסכסוך שהתנהל במקביל)".
עוד מציין עו"ד סגל כי החבֵרה ובעלה טענו כבר בתחילת הדברים שמקור הסכסוך עם הקיבוץ הוא מאבק שהובילה מנהלת החשבונות נגד הנהלת כפר הנשיא שביקשה למחוק ימי חופשה של חברים, וכי "הדבר מדבר בעד עצמו", כלשונו.
תקציר הפרשה: בשנת 2016 הגיש כפר הנשיא תלונה נגד חייט בגין גניבה של כ-2.5 מיליון שקלים בין השנים 2015-2009. מקץ שנתיים, ולאחר חקירה של הנוגעים בדבר, נעצרה החברה על-ידי המשטרה. כבר אז סברו בני המשפחה, ועורך הדין ששכרו, כי הדבר יסתיים בלא כלום. על-פי גרסת המשטרה דאז, גבתה חייט המחאות שמסרו לה חברים בכפר הנשיא ולקוחות שונים של הקיבוץ מבלי שאלה נרשמו כנדרש בכרטיסי החיוב-זיכוי שלהם.
הביקורת החשבונאית העלתה שהסכומים האלה חסרים בקופה ושעל-פי החשד, לכאורה שלשלה אותם החשודה אל כיסה ואל כיסי מקורביה, תוך שביצעה רישומים כוזבים. מיקי, בעלה של החשודה, טען אז בשם המשפחה כי מקור ההאשמה החמורה הוא במאבק שניהלה אשתו ואם ילדיו מול הנהלת הקיבוץ שביקשה למחוק לחברים ימי חופש שצברו בדין, ובסכסוך שהיה לה עם גורם בכיר בהנהלת הקיבוץ.
בנוסף למעצר הוטלו עיקולים זמניים על החשבונות ועל הרכוש של בני המשפחה, בטענה שהכספים שימשו את ילדי הנתבעת לבניית בתים בקיבוץ. העיקולים שוחררו מעט מאוחר יותר ביוזמת הקיבוץ, והחקירה שבוצעה בעניין המעילה לכאורה הוגדרה על-ידי כתב ההגנה כמרושלת במקרה הטוב, באשר המומחה מטעם הקיבוץ לא טרח כלל לקבל הסברים מהחשודה במעילה.
בסופו של יום התברר כי יותר מ-1.5 מיליון שקלים שלכאורה חסרו בקופה היו כספים ששולמו במזומן לעובדים זרים בקיבוץ. בנובמבר 2017 הגיש כפר הנשיא כתב תביעה מתוקן, באמצעות עורכי הדין קובי פיינגרהוט וצבי פינס, בו הודה כי מרבית הכספים נמצאו בסופו של דבר בחשבונות הבנק של הקיבוץ, אבל לגבי כספים חסרים נוספים טען כי על מנהלת החשבונות להוכיח שלא גנבה אותם.
עורכי הדין של הנתבעת טענו אז שהעברת נטל הראיה אליה מופרכת לחלוטין וכי מדובר בספקולציות שמעלה הקיבוץ שוב ושוב.
מהנהלת קיבוץ כפר הנשיא התקבלה התגובה הבאה: "ידועה האמרה כי הנייר סובל הכול, ונראה שכך גם נייר העיתון. בכל הכבוד, אין כל בסיס לטענות בא כוחה של דורית חייט. על סגירת תיק הפרקליטות היה ערר תלוי ועומד בפרקליטות המדינה – ערר שלא ניתן היה לזלזל בו, ואכן הפרקליטות הודיעה שתדון בו באופן ענייני, כך שבמועד הגישור לא היה בידי דורית לומר שההליך הפלילי מאחוריה – נהפוך הוא. לפיכך אין לשלול שאלמלא הסכם הגישור, במסגרתו התבקש הקיבוץ למשוך את הערר, הייתה דורית צפויה לעמוד בפני כתב אישום פלילי במקביל להליך האזרחי.
"יש לזכור שתיבת הפנדורה נפתחה כאשר גילה הקיבוץ שהתשלום לעורך דינה של דורית בתביעת ימי החופש היה בצ'ק של הקיבוץ. אין כל קשר בין מעשי המעילה שיוחסו לדורית לתביעתה לימי חופשה, וגם אם דורית ובאי כוחה יחזרו על השקר הנ"ל עוד מאה פעמים, זה לא יהפוך אותו לאמת.
"למעשה, הקיבוץ הסכים לגישור עם דורית ובמסגרתו לקבל ממנה סך של 180 אלף שקלים בלבד, מתוך הבנה של הקיבוץ שאף כי את עצם המעשים שיוחסו לדורית בתביעה יהיה בידי הקיבוץ להוכיח, הרי היכולת לגבות כספים בסכומים הנתבעים מדורית לא תהיה פשוטה.
לאור זאת, ועל מנת לחסוך לקיבוץ תקורות בניהול ההליך המשפטי, בנוסף לרצון להשקיט את הקהילה שנקרעה בין מיעוט תומכי דורית לבין שאר החברים, הסכים הקיבוץ למתווה הגישור האמור שמשמעותו הִנה אחת וברורה – דורית תשיב כספים לקופת הקיבוץ(!) גם אם חלקיים ביחס לסכום התביעה. ללא נכונות דורית לשלם סכום לא מבוטל לקיבוץ לא היה נחתם הסכם גישור והצדדים היו נפגשים בבית המשפט".
באשר לדברים שכתב עו"ד סגל בשם מרשיו דורית ומיקי חייט, ציינה הנהלת הקיבוץ: "חבל שלאחר ההגעה להסכם האמור, ולאחר שניתן לו תוקף פסק דין, על פני יציאה לדרך חדשה בוחרת דורית להמשיך בניסיונות סרק נואלים להשחיר את פני הקיבוץ והנהלתו, תוך שהיא מפרה ברגל גסה את הסכם הגישור עליו חתמה ובו חזרה בה מכל טענותיה לגבי 'רדיפה', טענות סרק שאותן היא ממחזרת כעת".