פסל חדש של האחים רפי ואפרת נתן מכפר רופין המספר את סיפורם של אנשי החיל מיבש גלעד, שנשאו את גופת שאול המלך מחומת העיר בית שאן לקבורה בעירם, הוצב בתל צמד שבעמק המעיינות.
1 צפייה בגלריה
12 שנים חלפו עד שהפסל עמד במקומו. צילום: דוברות עמק המעיינות
12 שנים חלפו עד שהפסל עמד במקומו. צילום: דוברות עמק המעיינות
12 שנים חלפו עד שהפסל עמד במקומו. צילום: דוברות עמק המעיינות
הפסל הוצב על ידי המועצה האזורית עמק המעיינות כחלק מפיתוח שביל עמק המעיינות והאזור שבין תל צמד (המסיל), אנדרטת אבוקה ובריכת צמד בסמוך לכפר רופין.
"סיפור אנשי יבש גלעד מחזק את מורשת עם ישראל בעמק מתקופת התנ"ך דרך ההתיישבות בעמק ועד ימינו", אומר רפי נתן, חבר כפר רופין ויוזם הרעיון, "הסיפור ההרואי עורר בראשי את הרעיון להנציחו בפסל סביבתי ולשלבו בשביל עמק המעיינות ליד מקור המסיל, שלאורכו כנראה הלכו אנשי יבש גלעד. 12 שנים חלפו מהולדת הרעיון עד הגשמתו".
למשימת עיצוב הפסל גויסה אפרת, אחותו של רפי, גם היא בת כפר רופין, שעוסקת באמנות. אפרת גרה בתל אביב שנים רבות אך לדבריה "עדיין מרגישה קשר עמוק ומשמעותי למקום".
"החלק שלי בפרויקט די קטן. הרעיון, התסריט והלוקיישן לגמרי של רפי", היא מדגישה, "גם הדחף, היוזמה והאנרגיה לעבור מרעיון לביצוע באו ממנו כך שבהחלט אפשר לראות בפסל יצירה שלו. אני גויסתי לעיצוב הדמויות. נעזרתי בתיאורים של בני שם מארץ כנען כפי שראיתי באמנות מצרית-פרעונית.
"הבחירה בצלליות הייתה מלכתחילה בהזמנה והיא הזכירה לי קישוטי פסח מילדותי: את מגזרות יציאת מצרים שהכינה אמא שלנו כשהייתה מטפלת בגן, וכן פריז צלליות שקישט את אסם התבואות בסדר הפסח הקיבוצי בשנות ה-50.
"כך ייתכן שעיצוב הדמויות כלל מחווה פרטית ליצירות הללו, וכן מחווה כללית יותר לציורים והָמֽחזות של סיפורי התנ"ך שהכרנו בילדותנו".
שביל עמק המעיינות נפרץ על ידי חניכי מכינת העמק, תלמידים, בני נוער וקבוצות מעמק המעיינות ובית שאן. אורכו כ-140 ק"מ והוא מתחיל במצפה שמיר בגלבוע, יורד לעמק ומקיף את הקהילות, הישובים, אתרי התיירות, המעיינות והשטחים הפתוחים.