שנה וחצי של בנייה ו-7.5 מיליון אירו הושקעו בפרויקט חקלאי ענקי - מפעל תפוחי האדמה הגדול בישראל, ויש האומרים במזרח התיכון כולו, שנחנך בשבוע שעבר (14.4) בחבל מעון, בעוטף עזה, סמוך לקיבוץ מגן.
עוד חדשות מהקיבוצים: נחשון: הגן השיקומי שנותן לילדים כנפיים להבות חביבה: פרצו את הדרך לשיוך הדירות התשובה הקיבוצית למשפחת סמוטריץ'
המפעל של יח"מ משתרע על שטח של חמישה דונם וחצי, והוא מטפל בתוצרת יומית של מאתיים טון תפוחי אדמה. היבול מגיע ישירות מהחקלאים ומשווק לרשתות בארץ ובחו"ל. חמישים אחוזים מהתוצרת מיועדים לחו"ל - למדינות מערב אירופה ולרוסיה.
המפעל החדש מאובזר במערכות מיון ובֵרור אופטי הממיינות את התוצרת ומסננות אותה לפי גודל ואיכות, וכן על פי דרישות השוק. המערכת אף שולחת את התוצרת לאריזה בהתאם ליעד: אם היא מיועדת לייצוא - התוצרת תיארז בשקים גדולים, ואם לשוק המקומי - באריזות קטנות הנמכרות לצרכנים הפרטיים. מרגע הגעת התוצרת למפעל ועד שהיא נארזת תהליך העבודה הוא אוטומטי ומהיר.
המפעל הוא חלק מקואופרטיב יח"מ המחזיק במותג 'דוד משה'. הקואופרטיב קולט ומטפל בכל התוצרת - תפוחי אדמה, גזר, צנונית, בצל ופרי הדר – שמגדלים בקיבוצים הבעלים: מגן, גבולות, כיסופים, כרם שלום, נחל עוז, ניר עוז, נירים, סופה, עין השלושה וצאלים.
התוצרת השנתית של יח"ם כוללת 135 אלף טון תפוחי אדמה, 38 אלף טון גזר, 8,500 טון צנונית, 3,500 טון בצל ו-15 אלף טון פרי הדר. יח"ם, החוגג שישים שנה להקמתו, מחזיק באתר תעשייתי של 250 דונם, ויש בו בתי קירור בנפח של 37,500 טון ומפעלים נוספים האחראים לטיפול בכל תוצרת משקי האגודה וחקלאים אחרים.
"המפעל ממקם את החקלאות בדרום בחזית החדשנות", אומר המנכ"ל דרור תנורי (נירים). "הוא יגדיל את נפח הפעילות ויאפשר לנו לספק תוצרת רבה יותר ואיכותית יותר".
המפעל נמצא באזור שאינו יציב מבחינה ביטחונית. דרור תנורי: "העבודה ביח"מ לא הופסקה ולו ליום אחד בכל המלחמות והמבצעים בעשורים האחרונים, לרבות בצוק איתן. יש במפעל אתרי מיגון כנדרש וכחלק אינטגרלי מאולם הייצור. האיום הביטחוני המטריד, הנשקף אלינו ממש מעבר לגדר, איננו חדש.
"הוא מלווה את היישובים כאן מאז הקמת המדינה ואף לפני כן, פרט לכך שאופי האיום מתחלף בכל עשור. קבענו כאן את ביתנו, ואנו מפתחים באופן מתמיד את מקורות הפרנסה במשקים עצמם ובמערכות התמך הנדרשות במפעלים האזוריים - הטיפול בתוצרת שנאספה, בתי קירור, מערכות שיווק ומכירה, גבייה ועוד".
מוסדות המדינה העניקו תמיכה לפרויקט הענקי? "מוסדות המדינה - משרד הכלכלה ומשרד החקלאות - לא תמכו בנו בהקמת המפעל, לא במסגרת החוק לעידוד השקעות הון בתעשייה ובחקלאות, ולא בכל השתתפות אחרת. מימון הפרויקט כולו הוא של המשקים ושל יח"מ. בהקשר זה צריך להבין שחלק עיקרי ומשמעותי בפרנסת היישובים באזור בא מחקלאות.
"אם קיים כאן חשש - הוא לאו דווקא ביטחוני אלא קשור להתנהלות הממשלה אל מול המגזר החקלאי עצמו. התנהלות בכיוון הנוכחי תוצאתה תהיה באופן מעשי חיסול החקלאות והחקלאים בישראל".