מחר (4.4) ייחנך בטקס חגיגי - בהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה ומשרד החקלאות, נציג המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) - שובך יוני הדואר המשוחזר בגבעת ברנר.
עוד חדשות מהקיבוצים: מעגן מיכאל: שוברים שתיקה בשערי הקיבוץ אביו של החייל שנדקר מדבר על האירוע בחברון פעילי התנועה הקיבוצית יצאו ללמוד על קואופרציה באיטליה
את סיפורו של השובך מספר חבר הקיבוץ עודי מנור (65), המתאם מטעם הקיבוץ את נושא השחזור. "כידוע, במלחמת השחרור, ב-48', לא היו מיילים, מסרונים ואפילו לא פקס ודואר מסודר. התקשורת התבצעה באמצעות מורס ויוני דואר. ההגנה הקימה מספר שובכים, ואחד המרכזיים שבהם היה בגבעת ברנר. השובך הופעל בהגנה, בפלמ"ח ואחר כך בצה"ל באמצעות יחידת יונאים, וכמה מבני הנעורים בקיבוץ עבדו בו וסייעו בגידול היונים".
אחד הסיפורים המפורסמים על השובך בגבעת ברנר נוגע לקרב סביב הכפר הערבי בשיט, כיום מושב עשרת הסמוך ליבנה. את תושבי בשיט אימן הצבא העיראקי. כוחות גבעתי שיצאו מקיבוץ יבנה למארב ליד הכפר התגלו והותקפו. בקרב נהרגו שלושה חברי גבעת ברנר, ובהם עודד ירקוני בן ה-17. "את ההודעה לקיבוץ על נפילתם בקרב העבירה יונה", מספר מנור, "והפתק הזה נמצא עד היום בארכיון גבעת ברנר".
ב-1956 החליט משה דיין, הרמטכ"ל דאז, לפרק את יחידת היונאים של חיל הקשר, והשובך, הנמצא בצדו הדרומי של הקיבוץ, פסק מפעילותו. לפני כשבע שנים פנו נציגי הקיבוץ למועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בבקשה לשחזר את השובך הצבאי. הבקשה השתלבה עם יוזמת משרד ראש הממשלה לשחזור אתרי מורשת, ולאחר שהתקבל התקציב לכך החלו לפני כשנה וחצי עבודות השחזור.
שובך היונים המשוחזר ישתלב באתר תיירות עתידי שמנור יעמוד בראשו. האתר יכלול, מלבד השובך, גם סככת טרקטורים עתיקים השייכים ל"מועדון השרשרת" (חברי המועדון דאגו לשפצם ולהביאם למצב נסיעה), את ביתו של הפַּסל יעקב לוצ'נסקי ומבנים נוספים בעלי משמעות היסטורית.