בהסתמך על התבוננות קצרה בהתנהלותם, ומהקשבה לשיחם של "הטורקים הצעירים" בתנועה הקיבוצית (הקרדיט על שם ההתארגנות - למזכ"ל, ניר מאיר, ראו הרחבה בהמשך), מותר להשמיע צפירת הרגעה: ככל שהם טעוני אנרגיה, אין הם נראים, ולא נשמעים, כמי שמתכוונים לחולל מהפכה נגד סולטן כלשהו, ואפילו לא נגד הנהגת התנועה - הם כבר אינם צעירים עד כדי כך, ובעיקר, לא מיליטנטים. עם זאת, אין לטעות: הם "מתכוונים ביזנס", נחושים לחולל שינוי, להזיז דברים בקיבוצים ובתנועה, בעיקר להצעיר את הנהלות הקיבוצים.
עוד חדשות מהקיבוצים: החייל הבודד מהקיבוץ סייע בתפיסת מחבל חצרים: חוגגים לאהרן ידלין ספר ויום הולדת 90 "יש לי תינוקת בבטן, אבל היא לא שלי"
לאחרונה, בבוקר יום שישי, בבית התנועה הקיבוצית, סביב אותן עוגיות סומסום וריבה ותיקות, אבל בתוספת כריכים, התכנסו כתריסר מתוך 17 "הטורקים" הכוללים רק שתי "טורקיות" - כולם אנשים רציניים, משכילים, טובי כוונות, דמויות מובילות בקיבוציהם (מנהלים, יו"רים, מזכירים, וכיו"ב תארים, שרק יודעי ח"ן יצליחו להבדיל ביניהם).
בתום סדרת הצ'פחות, התיישבו והאזינו לירון לינדמן (בית-העמק), רכז מטה צמ"ד, בטרם התפנו לעיקר: דיון בשאלה, האם קהל היעד של המנהיגות הצעירה בקיבוצים, שהיא בראש מעייניהם, אמור לכלול גם את תושבי ההרחבות (כן! הסכימו הרוב), ולתכנון המפגש הבא, שיתקיים סביב "שולחנות עגולים", ב-26 בפברואר, ב"גרנות". באותו מפגש יגובש חזון ויתוכננו כיווני פעולה ליישומו. "מה שבטוח, זה לא ייגמר בעוד חוברת", מבטיח מרכז החבורה, אסיף איזק (החותרים). אלא? "לא יודע".
לעודד ולטפח הם עובדים מהר, וברצינות: רק לפני שלושה חודשים התגבשו לחבורה, וכבר הספיקו לקיים ארבעה מפגשים פוריים, וגם ביניהם עוסק צוות היגוי בהכנת המפגש הבא.
הטריגר ליוזמה היה כנס ההנהגות השלישי של התנועה הקיבוצית, שהתקיים לפני חודשים מספר במעלה-החמישה. באותו כנס, מספר אסיף, בעבר יו"ר הוועד המקומי של קיבוצו, החותרים, וכיום יו"ר הקיבוץ, בלט לעין כול גילם - "גיל מתקדם" - של רוב המשתתפים, בעלי התפקידים בהנהגות הקיבוצים. "התופעה הזאת", הוא מסביר, "היא תוצאה מאוחרת של משבר הקיבוצים, שגרם בזמנו לעזיבה מסיבית של בנים.
לשמחתנו, עם תחילת תהליך השינוי החלו הבנים לחזור. רבים מהם בעלי השכלה וניסיון פיקודי או ניהולי לא מבוטל, אבל הם עדיין לא משולבים בהנהלות הקיבוצים, ואת זה צריך לשנות! בהנהלות לא התרחשו חילופי דורות, המצב נשאר קפוא על שמריו".
בשיחה שניהלו אסיף וניר מאיר, הם הסכימו על האבחנה ועל המסקנות - חובה לשלב, לעודד, לטפח צעירים בהנהלות הקיבוצים - "והיה זה ניר", אומר אסיף, "שהבין את המשמעות האסטרטגית, והרים את הכפפה".
ניר, מתברר, לא נזקק לדחיפה בנושא. גם הוא, מעמדת המזכ"ל, ראה בכנס את מה ואת מי שראה אסיף - "אנשים טובים ומסורים, שגילם שישים פלוס. אמרתי לעצמי: רגע, את הסטיכיה הזאת צריך לבלום. אספתי כמה מהחבר'ה שאת רובם אני מכיר, ואמרתי להם: 'קדימה, שבו ויצרו תובנה, הציעו פתרון לדילמה ולקושי שבשילוב צעירים בהנהגות'".
בעצם, הוא אומר, התוודע לבעיה, ולא בדרך נעימה, שנים קודם לכן, כששימש בתפקידי ניהול במעלה-החמישה, בהחותרים וברגבים. "נתקלתי אז בפעולות פרטיזניות, פעולות גרילה, בכל אחד מהם. במעלה-החמישה הפיץ איתן ליברמן באינטרנט סדרות של אימיילים אנונימיים, טל יפת מרגבים תלה ברחבי גרנות שלטים נגד היו"ר הממונה: 'בוא תפטר אותי', ואסיף התקשר אליי, בשיחה שנשמעו בה גם איומים. שלושתם היום חברים פעילים בצוות".
החוליגנים האלה? ניר מאיר: "כבר אז היה ברור לי שמדובר בצעירים אמביציוזיים, עם יכולת מוכחת, ושהם מתוסכלים מכך שקיבוציהם מנוהלים על ידי מנהלים חיצוניים, ושנמנע מהם להשפיע. הקיבוץ פשוט לא נותן להם צ'אנס".
לעשרת משתתפי המפגש הראשון שזימן אחרי כנס ההנהגות, הבהיר מאיר מראש: "'אני לא עובד אתכם! קחו את המנדט, תתקדמו לבדכם. כשתסיימו את התהליך, ותהיה לכם תוכנית, תביאו אותה, ונראה מה הלאה". אמר, וניתק מגע.
ואתה מנותק? "אני מקבל דיווחים, אבל משתדל להימנע ממעורבות. שיעשו מה ואיך שהם חושבים לנכון. ברור לי שהמצב הנוכחי מחייב פתרון לא קונבנציונלי, והאנשים בצוות הם בהחלט מעניינים ויצירתיים. אם לא ילך, לפחות נדע שניסינו".
"צריך לבעוט" את יתר "הטורקים" גייסו עשרת הראשונים, "כולם אנשים משפיעים בקהילות שלהם", אומר אסיף. " לצערי, אין מספיק כאלה, כך שלא היה קשה להגיע ולבחור אותם".
יש לך ביקורת על ההנהגות הקיימות בקיבוצים? אסיף איזק: "ממש לא. אני לא שוכח שהאנשים בהנהגות כיום, הם אלה שסחבו את האלונקה בשנים הקשות, כשהצעירים לא היו בשטח. אבל עכשיו צריך להעביר את המקל הלאה,