הן שלוש נשים, בגילים שונים, שהגיעו מרקע שונה, ומתגוררות בצפון הארץ. אריאלה דורון (64) נולדה בנתניה ומתגוררת ביישוב הקהילתי עצמון בגוש שגב. שלומית ליברמן (56), בת קיבוץ גזית, היא כיום חברת קיבוץ הרדוף. נלה סולנג' מרדכוביץ' (47) נולדה בבלגיה, וכיום היא תושבת טבעון.
עוד מאמנים ומטפלים מקיבוצים: המאמן מהקיבוץ: "לעזור לאנשים לעזור לעצמם" לא רק משחק: טיפול בג'אגלינג כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
הדבר המחבר ביניהן הוא העיסוק בייעוץ ביוגרפי. שלושתן למדו את הנושא, עוסקות בו, וגם חולקות עם אחרים את הידע ואת התובנות הכרוכות בו, במסגרת סמינר שייפתח ביום שלישי הקרוב (28.10) בטבעון.
מדובר בענף שצמח בהולנד מתוך האנתרופוסופיה, בשנות השמונים של המאה הקודמת. "האנתרופוסופיה לקחה על עצמה להביא ידע שיש בכוחו להפרות את החיים, שהלכו והידלדלו", מסבירה ליברמן, "והיא עשתה זאת בחינוך, ברפואה, בחקלאות ובאמנות.
"בזמנו של מייסד האנתרופוסופיה, ד"ר רודולף שטיינר, ניתן הידע הביוגרפי כחלק מההכשרה לבעלי מקצוע שעובדים עם אנשים, כשבבסיסו עומדת ההנחה שאם אתה, כרופא למשל, מטפל באדם, לא מספיק שתכיר את המחלות, עליך להכיר את האדם".
הייעוץ והעבודה הביוגרפית הפכו עם השנים לתחום עצמאי, המבוסס על חוקיות הקיימת בהתפתחות האדם, שעל-פיה ניתן לדעת על המשך חייו גם לאחר שמסתיימת התפתחותו הפיזית.
כללית, עוסקת האנתרופוסופיה בשילוש גוף-נפש-רוח, וכך גם נחלקים חיי האדם: במשך שני העשורים הראשונים לחייו נבנה הגוף, בשני העשורים הבאים נבנית הנפש, ובהמשך נבנית רוחו של האדם. משתתפי הסמינר הביוגרפי לומדים להכיר את החוקיות, לבחון את חייהם ולהחליט, לאור הידע שרכשו, על המשך דרכם.
תמונה מהילדות סולנג' מרדכוביץ' הגיעה לייעוץ הביוגרפי לאחר שנים רבות של עיסוק בחינוך אנתרופוסופי על פי שיטת ולדורף. "מאוד אהבתי את השיחות עם ההורים", היא מספרת, "ורציתי להעמיק בתחום ההורות. נרשמתי לקורס הכשרה לייעוץ ביוגרפי להורות שנפתח בהולנד, ועם השנים התמקדתי בתחום הזה".
דורון התוודעה אל הנושא לאחר שנים רבות שבהן עסקה בהקמה ובניהול של גופים הקשורים בתרבות, נוער וספורט, ובמשאבי אנוש. "מה שמשך אותי כל השנים היה העבודה עם הצוות, עם האנשים. בשלב מסוים הגעתי ללימודי אנתרופוסופיה, ובסופם יעצו לי ללמוד ייעוץ ביוגרפי ולעסוק בו. נוכחתי לדעת שמבחינת המפגש האנושי - זה בדיוק מה שחיפשתי כל השנים".
את ליברמן העסיקה השאלה החברתית, הן כחברת קבוצה חינוכית בגזית, הן בשנת י"ג והן כמדריכה בבית ספר שדה בסיני. השאלה החברתית הובילה אותה אל קיבוץ הרדוף, שם בנתה משפחה ולמדה אנתרופוסופיה מתוך ההתנסות הקהילתית.
"כשהגעתי לגיל ארבעים הצטרפתי לקורס הראשון בארץ לייעוץ ביוגרפי, מיסודו של חבר-לשעבר בהרדוף, דני אמן, שמלמד כיום בירושלים. למדתי גם עם מיכל צור מהרדוף, שאף היא נמנית עם מייסדות התחום בארץ".
את מפגשי ההיכרות בסמינר שלהן הן נוהגות לפתוח בסבב שבו מתאר כל אחד רגע או תמונה מילדותו, ולאחר מכן בוחנים את השפעתם על הביוגרפיה שלו. כך אנחנו עושים גם בריאיון המשותף. ליברמן חוזרת אל ילדותה בבית הילדים בקיבוץ גזית של "השומר הצעיר".
"אנחנו יושבים, קבוצת ילדים, במסדרון הארוך של בית הילדים, ומשוחחים שיחה של 'איזה מזל ש...'. איזה מזל שנולדתי לאבא ואימא שלי, שישנם לי האחים שלי, שאני בקבוצת 'אלה', שנולדתי בקיבוץ גזית, במדינת ישראל, בכדור הארץ". חשוב לה, היא אומרת, לתאר חוויית ילדות שכולה טוב, לאור סיפורי הילדות הקשים שכתבו בני קיבוץ בוגרי החינוך המשותף.
דורון נזכרת באירוע שהתרחש כשהיתה בת חמש, בשיכון הוותיקים בנתניה. "אני משחקת עם הילדים בחוץ, קופצת לרכב של אבא, משחררת את מעצור היד, והרכב מתחיל להידרדר אחורה. הילדים מזעיקים את אבא שלי, ואני רואה אותו רץ אחרי האוטו - ופתאום מחייך. הוא הבחין שהרכב מגיע לגבעה קטנה, ועוד מעט ייעצר. התמונה הזאת מלווה אותי. אני מאוד אוהבת לקפוץ לדברים חדשים, ואז, כשאני צריכה להסתדר אִתם, חוזר אליי החיוך של אבא".
סולנג' מרדכוביץ' בוחרת לספר על מפגש שלה בבלגיה, בגיל 12, עם אדם שעסק באסטרולוגיה. "שאלתי אותו אם הוא באמת מאמין בזה, ולהפתעתי הוא פשוט נעצר וענה לי ברצינות: 'אני מאמין, כי אני משוכנע שזה עוזר לי להבין יותר מי אני'. דבריו ליוו אותי זמן רב. גם בייעוץ הביוגרפי הדגש שלי הוא על הבנת האדם את עצמו ואת רצונותיו".
החוקיות בחיים "כשאנחנו עובדות עם סיפורי חיים של אנשים", מספרת ליברמן, "אנו עוסקות לא רק במה שהאדם מרגיש לגבי חייו. אנחנו הולכות ממש לפרטים הביוגרפיים. כשמתבוננים בביוגרפיה של אדם, נחוץ סוג של השראה, כפי שמתבו