האפשרות שברמת דוד יוקם שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג עדיין קיימת, זאת בעקבות מכתב שנשלח למועצה האזורית עמק יזרעאל לפיו מינהל התכנון ממשיך לתכנן הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק.
2 צפייה בגלריה
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
(צילום: שרון צור)
לפני שלושה שבועות הגיע למועצה האזורית עמק יזרעאל מכתב, עליו חתומה ליאת פלד, סגנית למנכ"לית מינהל התכנון - האגף לתכנון מרחבי, שהכה את ראש המועצה אייל בצר בהלם.
"המועצה הארצית החליטה בשנת 2017 על קידום תמ"א מפורטת לשדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד ונבטים בהתאם להחלטת ממשלת ישראל מאוקטובר 2014", כתבה פלד, "החלטת הממשלה מחודש אוקטובר 2021 ביטלה את החלטתה הקודמת בדבר הצורך בהקמת שדה תעופה ברמת דוד, אך לא ביטלה את הוראת המועצה הארצית לעריכת התוכנית".
עוד כתבה פלד במכתב כי ההשפעות של הקמת שדה תעופה על המרחב שבו הוא יוקם הן משמעותיות ומשליכות על תחומי תכנון שונים בפיתוח המועצה בטווח הארוך, שכן חלק מיישובי מועצה אזורית עמק יזרעאל נמצאים בסמיכות לשדה התעופה המתוכנן ברמת דוד. "לאחרונה הגיע לידנו מידע ביחס למגבלות רעש ומגבלות גובה משדה התעופה הנבחנות במסגרת התסקיר שהוכן לחלופות למנחת של שדה התעופה", כתבה פלד, "בחינה זו מראה כי חלק מיישובי המועצה נכללים בתחומי רעש 65 עד 75 + דציבלים (LDN), תחומי רעש גבוהים שהמדיניות כיום מגבילה בינוי של שימושים רגישים בתחומם.
משמעות הדבר היא שעל המועצה האזורית לעצור את המשך תכנון תוכנית המתאר הכוללנית שמתבצעת בשנים האחרונות. פלד הסבירה במכתב את הסיבה: "התוכנית הכוללנית מציעה ביישובים אלה תוספת יחידות דיור וכן תוספת שטח למבני משק, תוספות פיתוח שמימושן תלוי בספק בשל המגבלות הנובעות מסמיכות לשדה תעופה ואשר אינן עולות בקנה אחד עם קידום היוזמה הארצית לתכנון שדה תעופה משלים ברמת דוד אשר לה חשיבות ארצית והשלכות משמעותיות על פיתוח המרחב".

"לעצור מיד את התכנון"

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר שלח לפלד מכתב תגובה ובו הביע את הפתעתו מהדרישה לבחון את המשך קידום תוכנית המתאר הכוללנית. "מנהל התכנון וצוותיו מנהלים יחד עם נציגי המועצה האזורית, בשלוש השנים האחרונות ובהשקעה של 6 מיליון שקלים, את תוכנית המתאר הכוללנית בתהליך ארוך, מורכב ומקצועי הכולל מאות שעות עבודה מצטברות", כתב בצר לפלד, "יש לציין כי בכל ישיבה נציגי המועצה מבקשים לקבל מידע מקצועי שנמצא בידי מנהל התכנון בכל הנוגע לשדה התעופה ברמת דוד ובכל פעם אנו נענים בתשובות מתחמקות ובחוסר מענה לפניותינו, זאת תוך אמירה ברורה מצדנו כי לא יקום שדה תעופה ברמת דוד. ממכתבך עולה כי אכן קיים בידכם מידע רב בנושא, שאינכם חושפים בפנינו".
2 צפייה בגלריה
אייל בצר
אייל בצר
ראש המועצה אייל בצר
(צילום: שרון צור)
בצר גם התייחס במכתב להחלטת הממשלה 547 לפיה בוטלה הלכה למעשה חלופת רמת דוד. "למרבה האבסורד", כתב בצר לפלד, "החלטת הריבון הדמוקרטי בישראל אינה מספקת את גופי התכנון השונים אשר אינם מיישמים אותה. לא נעלם מעיניי המשפט: 'תוספות פיתוח שמימושן תלוי בספק בשל המגבלות הנובעות מסמיכות לשדה תעופה ואשר אינן עולות בקנה אחד עם קידום היוזמה הארצית לתכנון שדה תעופה משלים ברמת דוד אשר לה חשיבות ארצית והשלכות משמעותיות על פיתוח המרחב' אך איני רואה היכן מוזכרות שלל ההשלכות השליליות, הרס עמק יזרעאל והסכנה האדירה לבטיחות הטיסה בשל מיקום שדה התעופה בלב נתיב נדידת ציפורים".
בסיום המכתב דרש בצר להמשיך לקדם את התוכנית הכוללנית, שלדבריו הושקעו בה משאבים אדירים. "צריך לעצור מיידית את המשך תכנונו של שדה תעופה בינלאומי הרסני ברמת דוד, תכנון המביא לבזבוז של עשרות מיליוני שקלים מכספי משלם המסים", כתב בצר.
ראש המועצה ביקש לקיים דיון דחוף ומקיף ולהביא את הנושא למועצה הארצית לתכנון ובנייה.
יש לציין כי מבחינת המועצה כל עוד המדינה לא בחרה חלופה אחרת, המאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק לא נגמר. "מה שקורה פה זה אבסורד", אמר בצר לעיתון 'ידיעות העמק', "הממשלה החליטה לבטל את הקמת שדה התעופה בעמק, אבל במועצה הארצית לא ביטלו את ההחלטה ולכן הם ממשיכים לתכנן. הם טוענים שהם לא קיבלו הוראה לבטל את זה. אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק".
מינהל התיכנון מסר בתגובה: "החלטת הממשלה קבעה בפירוש כי היא אינה מבטלת את התוכנית המצויה במוסדות התכנון. לפיכך ובמיוחד עד שיימצא אתר אחר, שיוכל להבטיח את הצורך המיידי בשדה תעופה, המועצה לא ביטלה את התוכנית לשדה התעופה רמת דוד".