בתיכון העמק המערבי בקיבוץ יפעת, מהתיכוניים המובילים במדינה, קיבלו בצער ובתדהמה את הבשורה הקשה לפני 10 ימים על נפילתו של בוגר בית הספר סמ"ר אמיר גלילוב ז"ל משמשית, לוחם בגדוד 50 בחטיבת הנח"ל שנפל בקרב בדרום רצועת עזה. גלילוב ז"ל הוא הבוגר השביעי שאיבד העמק המערבי מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל.
9 צפייה בגלריה
תיכון העמק המערבי
תיכון העמק המערבי
תיכון העמק המערבי
(צילום: פרטי)

"כל בוגר בית הספר שנפל זה כמו חץ בלב", אמר בכאב גיא צליל מנהל התיכון, "זה מאוד עצוב. הם גדלו פה שש שנים והם כמו הילדים שלנו ומשפחה לכל דבר. זה קשה במיוחד למחנכים, המורים ואנשי הצוות שהכירו כל אחד ברמה האישית. אנחנו מכירים גם את ההורים. זה קשר עמוק שנוצר ברמה הכי אינטימית".

שמחים ומוקפים בחברים

רשימת הבוגרים שאינם קשה וכואבת. ארבעה בוגרים נרצחו בפסטיבל נובה ליד קיבוץ רעים ב־7 באוקטובר: שלו גל מאחוזת ברק, נועה חיאל מאחוזת ברק, מאיה פודר משמשית ושי שלו מאחוזת ברק זכרם לברכה; לוחם צנחנים סמ"ר רותם דושי משמשית נפל ב־7 באוקטובר בקרב לטיהור קיבוץ כפר עזה; סמל ריף הרוש מקיבוץ רמת דוד, לוחם בחטיבת הקומנדו, נפל ב־6 באפריל בקרב בחאן יונס; וסמ"ר אמיר גלילוב ז"ל נפל ב־28 במאי בקרב ברפיח.

9 צפייה בגלריה
נועה חיאל ז"ל
נועה חיאל ז"ל
נועה חיאל ז"ל
(צילום באדיבות המשפחה)

נועה חיאל ז"ל שנרצחה בפסטיבל הנובה בשבעה באוקטובר יחד עם אחיה גידי ז"ל, סיימה את בית הספר ב-2014 במגמת תיאטרון וכלכלה. "היא הייתה נערה מאוד חברותית ואכפתית", ספדה לה ליאת שמש-אברבנאל, מנהלת החטיבה העליונה, "תמיד היה אכפת לה והיה לה חשוב להתערב בדברים מסוימים כדי שיפעלו לטובת אחרים. היא הייתה מלאה בשמחת חיים, מאוד מעורבת, מתנדבת ופעילה בבית הספר".
שלו גל ז"ל, אף הוא בוגר מחזור 2014 במגמת עיצוב, למד יחד עם אסף אחיו התאום באותה כיתה. "הוא היה נער מאוד בוגר לגילו, לא היה לו פשוט, אבל הוא לא ויתר והשקיע", סיפרה המנהלת, "היה לו מאוד חשוב להצליח. הוא גם אהב מאוד לעזור לאחרים".

9 צפייה בגלריה
רותם דושי ז"ל. אהב את שלמה ארצי
רותם דושי ז"ל. אהב את שלמה ארצי
רותם דושי ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

מאיה פודר ז"ל שסיימה את לימודיה בבית הספר בשנת 2016 למדה במגמת תיאטרון וחינוך גופני. "היא הייתה מאוד אהובה וחברותית, מלאת שמחת חיים. אהבה לרקוד. העיניים המחייכות שלה מאוד בלטו", ציינה בכאב שמש-אברבנאל.
סמ"ר רותם דושי ז"ל סיים ללמוד בבית הספר ב-2021 במגמת תיאטרון. שמש-אברבנאל זוכרת אותו היטב: "רותם היה נער רגיש בעל לב רחב. הוא היה שטותניק והיה מוקף בהמון חברים. היה לו מאוד קשה לשבת בכיתה. היה לו קשר מעולה עם המחנכת שלו. היה לו חיוך ממיס לבבות".

9 צפייה בגלריה
מאיה פודר ז"ל
מאיה פודר ז"ל
מאיה פודר ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

בן המחזור שלו, סמ"ר אמיר גלילוב ז"ל, נפל כאמור בקרב בשבוע שעבר בדרום רצועת עזה. "אמיר למד תקשורת וחינוך גופני. הוא היה נער צנוע מאוד, מופנם וחרוץ", סיפרה המנהלת, "הוא השקיע בלימודים מאוד. אהב לקרוא ספרים והיה בעל ידע כללי נרחב. הייתה לו קבוצת חברים שהלכה אתו לכל מקום".

9 צפייה בגלריה
סמל ריף הרוש ז"ל
סמל ריף הרוש ז"ל
סמל ריף הרוש ז"ל
(צילום באדיבות המשפחה)

סמל ריף הרוש ז"ל הוא צעיר הנופלים בוגרי בית הספר. הוא סיים ללמוד בשנת 2022 במגמת עיצוב. "ריף היה נער שנכנס ללב. הוא לקח את הדברים בקלות ותמיד היה מוקף בהמון חברים", סיפרה המנהלת, "ריף היה נער כן, שפיו וליבו שווים. כל הזמן הוא אמר 'יהיה בסדר', הוא היה סמוך ובטוח שהדברים יסתדרו. תמיד הוא היה מרגיע אותנו ואמר שלא צריך לדאוג".

9 צפייה בגלריה
שי שלו ז"ל
שי שלו ז"ל
שי שלו ז"ל
(צילום באדיבות המשפחה)

מנהלת התיכון העמק המערבי לשעבר אילנית ערן הכירה את ריף ז"ל ברמה האישית: "הוא היה ילד שובה לב. כולו קסם. הוא היה שובב מאוד, אבל השובבות שלו הייתה חלק מהאופי שלו. בדרכו הייחודית הוא שבה את לב כולנו. אי אפשר שלא היה לאהוב אותו. הוא היה ילד מקסים ותמיד היה מנומס ונתן יחס של כבוד לכל אחד".

ערכים של התנדבות

בבית הספר חלקו כבוד אחרון לכל הנופלים, הגיעו ללוויות והניחו זר על קברם. במהלך ימי השבעה צוות מבית הספר ביקר כל אחת ממשפחות החללים. "זו שנה שהאובדן בה מאוד גדול", אמר צליל, "אני רואה כל בוגר י"ב שסיים פה ומדמיין מה הוא עבר, איך הוא התפתח, המסלול שלו ברמה של הלמידה, ההתפתחות החברתית הערכית ואת כל העתיד שהוא בנה ופתאום הכל נפסק בגיל כל כך צעיר".

9 צפייה בגלריה
שלו גל ז"ל
שלו גל ז"ל
שלו גל ז"ל
(צילום באדיבות המשפחה)

העמק המערבי ממשיך ללוות ולתמוך בתלמידים ובמשפחות היכן שנדרש. "כל המערכת הבית ספרית, השירות הפסיכולוגי, היועצות, המחנכים והמנהלים נרתמו למצב. איפה שיש אחים אנחנו נותנים להם את המענה גם בטווח הקצר - עם תחילת האבל וגם אחרי זה בכל השלבים הבאים. כל אובדן כזה יש לו המשכיות ומצריך שלבים שונים של ליווי, ובית הספר שם כל הזמן בשבילם", הדגיש צליל.

9 צפייה בגלריה
אמיר גלילוב ז"ל
אמיר גלילוב ז"ל
אמיר גלילוב ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

בפינת ההנצחה בחצר בית הספר שהוקמה לזכר הבוגרים שנפלו נוספו מאז השבעה באוקטובר שבעה שמות. "ההנצחה היא משהו שהוא חלק מבית הספר בתוך הקהילה. עשינו גם פינת הנצחה במעבדת הדמיון בבית הספר. יצרנו בתוכה פינת הנצחה לכל החללים וכל התלמידים ביקרו בה ביום הזיכרון. בנוסף הקמנו גם פינת זיכרון בספרייה שנמצאת באופן קבוע, כך שכל תלמיד שנכנס לספרייה יכול לגשת ולראות את התמונה של החלל. זה חלק משגרת בית הספר", סיפר צליל.

9 צפייה בגלריה
פינת הזיכרון בהעמק המערבי
פינת הזיכרון בהעמק המערבי
פינת הזיכרון בהעמק המערבי
(צילום: פרטי)
קראו גם:

בבית הספר 'העמק המערבי' לומדים כיום כ-880 תלמידים שרובם באים אליו משמונה יישובים עיקריים בעמק, מגניגר במזרח ועד שמשית והסוללים בצפונו.
מנקר בך החשש לפעמים לאבד עוד בוגרים חלילה?
צליל: "בית הספר שלנו מחנך לערכים של התנדבות, תרומה ושירות משמעותי. אנחנו אחד מבתי הספר המובילים בארץ באחוזי גיוס לשירות משמעותי של בנים ושל בנות ושל שירות ביחידות מובחרות ויציאה לקצונה. לצד הכאב על האובדן אנחנו בסוף מחנכים את התלמידים שלנו להיות במקומות המשמעותיים שמשפיעים. בסוף זה בא לידי ביטוי גם במחיר הכבד שאנחנו משלמים".