לאחרונה קבעה הכנסת בחוק, כי לאור המלחמה והמצב בקיבוצים ובמושבים רבים - במיוחד באזור העוטף, אבל גם בצפון הארץ - בתקופה הקרובה לא יהיו בחירות באגודות שיתופיות, אבל האגודה רשאית להחליט על קיום בחירות ולהודיע על כך לחברים ולרשמת האגודות השיתופיות.
2 צפייה בגלריה
קיבוץ הסוללים
קיבוץ הסוללים
קיבוץ הסוללים
(צילום להמחשה: יוסי וקנין)

הרשמת מצידה יכולה להורות שלא לקיים בחירות. אי לכך, בחירות שהיו אמורות להתקיים בין ה-7.10.2023 ל-ינואר 2024 מבוטלות, וכהונת הרשויות הקיימות מוארכת אוטומטית ב-4 חודשים. מדובר על בחירות לתפקידים כמו ועד הנהלה או המועצה, ממלאי תפקידים באגודות וכו'. החוק חל על כל האגודות בכל הארץ, כולל אגודות עסקיות, ולא רק על קיבוצים ומושבים.
אגודות שיתופיות רבות נפגעו קשות במתקפת ה-7.10 ובמלחמה שפרצה בעקבותיה. בולטים במיוחד מושבים וקיבוצים בעוטף עזה, שספגו אבדות, פגיעות ונזקים נוראיים. גם קיבוצים ומושבים שפונו מאזור הגליל נמצאים במצב קשה.
לדברי עוה"ד ד"ר נדב דגן וענבל זוסמן ממשרד חגי שבתאי, שפירא, המלווים אגודות שיתופיות רבות, דווקא בתקופה הזאת יש חשיבות רבה לפעולה רציפה של ועד ההנהלה של קיבוץ או מושב, שרוצים לחזור לתפקוד נורמלי, לדאוג לצרכים הרבים של האגודה וחבריה ולנהל היטב את ענייני האגודה בתקופה קשה ועמוסה זו.
לדבריהם, "במקרים מסוימים יש הצדקה לדחות את הבחירות ולהאריך את כהונת הרשויות הקיימות, מכיוון שבקיבוצים ומושבים רבים קיימים קשיים אובייקטיביים לקיים בחירות בתקופה זו: חברים שנרצחו, נעדרים, חטופים, חברים אבלים, חברים הנמצאים במילואים (עם חלק מהם לא ניתן ליצור קשר באופן רציף) ועוד. קשיים חמורים במיוחד קיימים לגבי היישובים המפונים, שבהם קיום הצבעות ובחירות הוא כמעט בלתי אפשרי".

2 צפייה בגלריה
עו"ד ענבל זוסמן ועו"ד ד"ר נדב דגן
עו"ד ענבל זוסמן ועו"ד ד"ר נדב דגן
עו"ד ענבל זוסמן ועו"ד ד"ר נדב דגן
(צילומים: אורלי זיילר, יח"צ)
קראו גם:

עוה"ד דגן וזוסמן טוענים כי באגודות רבות יש דחיפות רבה לקיום בחירות מיידיות מאחר שהתפקוד של רשויות האגודה היא קריטי במיוחד. "קחו לדוגמה קיבוץ רגיל (לא בעוטף ולא מפונה). יכול להיות שעכשיו הקיבוץ דווקא נדרש, נוסף על התפקוד והניהול השוטף, לקבל החלטות דחופות וחשובות לגבי קליטה ואירוח, לשנות את חלוקת הכספים בתקציב כדי לתת מענה לצרכים המשתנים, לדאוג להגנת היישוב, לדאוג לרווחת משפחות אבלות, משפחות המילואמניקים ועוד. ברור שבקיבוצי העוטף העבודה היא עוד יותר אינטנסיבית. כל המשא ומתן עם המדינה, התכוננות לשיקום, שיכון החברים ודאגה לצרכיהם הרבים ועוד ועוד. בשביל כל זה חייבים ועד הנהלה מתפקד".
עוד טוענים עוה"ד דגן וזוסמן כי בניגוד לעיר או למועצה מקומית, שגם בהן נדחו הבחירות עקב המלחמה, המצב באגודות שונה: "הארכת תקופת הכהונה ברשויות המקומיות נדרשת מכיוון שמדובר באופרציה מאוד מורכבת: יום שבתון למשק, עבודת מפקחים ומזכירי קלפיות שרבים מהם אינם זמינים וכו'. באגודות להתיישבות אין משמעות לאופרציה הזו, ולכן ההצדקה הזו אינה מתקיימת ברוב האגודות. ברירת המחדל היא לקיים בחירות בזמן. הדחיה היא זו שצריכה הצדקה, ולא הפוך. איזה הכרח יש לדחות בחירות במושב במרכז הארץ, שתושביו לא פונו והוא ערוך לקיים בחירות במועד?".