פחות מחודשיים ליום הבוחר ושי יזרעאלי מכפר יהושע, המועמד לראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל, נמצא עמוק בעיצומו של קמפיין הבחירות שלו. במהלך היום הוא ממשיך לתפקד כסגן ראש המועצה וכיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה יזרעאלים ובשאר הזמן הוא מתרוצץ בין חוגי בית ופגישות עם תושבים.
4 צפייה בגלריה
שי יזרעאלי
שי יזרעאלי
שי יזרעאלי
(צילום: שרון צור)
כסגנו הקרוב ואיש אמונו של ראש המועצה אייל בצר מצפה יזרעאלי, במידה וייבחר לראשות המועצה, להמשיך את דרך העמק עם שידרוגים ושינויים. "אייל סימן אותי חד משמעית כמחליף שלו וכמטרה שלתפקיד הזה יגיע אדם עם ידע וניסיון. הוא הכשיר אותי לתפקיד הזה", אמר יזרעאלי, "סגן זה דבר חשוב וצריך לעבור איזושהי הכשרה ולצבור ניסיון. אני רואה את עצמי ממשיך את דרך עמק יזרעאל, השפה היזרעאלית והרוח היזרעאלית. אנשים באים לפה בגלל שיש אופי מיוחד בעמק - 100 שנה של תקומה של עמק יזרעאל, של יישובים משגשגים ואת זה צריך להמשיך ולשפר כל הזמן. רציפות שלטונית זה לא אומר שעושים את אותו הדבר. רציפות שלטונית אומר שיש הבנה של השטח, הבעיות, השכנים, השיטה והיכולת להיכנס לעשייה ולעבודה מבלי לשלם שכר לימוד. הבחירה של התושבים היא בין לשדרג את מה שיש לבין להחליף למערכת הפעלה שהם לא מכירים".
בצר יכריז שהוא תומך בך?
"אני יודע שהוא תומך בי כי אייל בצר מאמין ברצף הניהולי. גם הוא כסגן נהיה ראש מועצה וכך קודמו בתפקיד וכך גם אני כסגן אבחר לראשות המועצה. הצעדים שבצר נוקט עכשיו מדברים בעד עצמם. הוא יכריז על תמיכה בי בזמן הנכון, כרגע אנחנו עוד לא שם".

"אני חקלאי מהדור החדש"

יזרעאלי (56), נשוי ואב לשניים, תושב כפר יהושע הוא בן למשפחה שורשית מעמק יזרעאל. בשירותו הצבאי שירת בסיירת מטכ"ל כתומך לחימה והוא אח שכול - אחיו עודד ז"ל נפל במלחמת לבנון הראשונה. הוא שימש כיועצו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל והיה ממייסדי תנועת קדימה. הוא יו"ר וועד מקומי וחבר וועד אגש"ח בכפר יהושע, חבר מליאת המועצה משנת 2014 ובחמש השנים האחרונות הוא משמש כסגן ראש המועצה וכיו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה 'היזרעאלים' בהתנדבות, ועדה שחולשת על ארבע רשויות: עמק יזרעאל, מגידו, כעביה-טבאש-חג'אג'רה וזרזיר, המונים בסך הכל כ-85,000 תושבים.

4 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
(צילום: שרון צור)

יזרעאלי הוא חקלאי עם קשר עמוק וקרוב לאדמת העמק. "אני היחידי מכל המתמודדים שמגיע כחקלאי הארדקור. אני חקלאי מהדור החדש. היום אני מגדל פקאן במטע של 65 דונם בכפר יהושע. בעברי גידלתי כ-400 דונם עגבניות, בצל לתעשייה ואפילו ארטישוק ובמיה. זה החיבור המקורי שלי לאדמה הזו. מגיל 10 אני עובד בחקלאות ובקיא בכל התהליכים. בימים האלה אין יותר חשוב מזה, הממשלה מזגזגת, אין שלטון יציב בירושלים. נשארנו פה לבד. אז ניתן את המועצה לקבוצת לימוד? צריך לשבת עם אנשים רציניים וליצור המשכיות. יש מסביבנו 26 רשויות שגובלות לנו, בכ-20 מהם יתחלפו הראשים, אין המשכיות שם. חייב שהעמק ישמור על רציפות ניהולית וניסיון פרקטי. אנחנו לא בית ספר ללימוד מנהיגות. צריך לשמור על הקיים, לשפר אותו ולשאוף למקסימום שיש".
להערכתך יהיו חיבורים עד הבחירות או שכל המתמודדים ירוצו עד הסוף?
"הצעתי לכל המועמדים להצטרף אלי כי אני מאמין בזה שרציפות שלטונית מחייבת וניסיון, פרקטיקה וידע. אלה דברים שנצברים תוך כדי עבודה, הציבור לא צריך לשלם על זה".

"תנועות הנוער יחוזקו"

הנושא שמלווה את העמק בשנים האחרונות הוא הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. כפי שמסתמן השדה יוקם ברמת דוד. יזרעאלי מצהיר כי לא ייתן שיקום שדה תעופה בעמק. "אני לא אתן הבטחות ריקות. אני כבר מבצע ומיישם בשטח, לפני ימים אחדים אישרתי הקמה של שדה סולארי על השטח ברמת דוד שצפוי להיות בו הפוליגון של שדה התעופה. חתמתי להם כיו"ר הוועדה על היתר בנייה של שדה סולארי על 140 דונם עם אפשרות לאגירה של הסוללות. תקעתי את היתד ושמתי מקל בגלגלים של הבירוקרטיה הישראלית כדי להכביד על המערכת לעשות תוכנית לשדה תעופה. אפשרתי גם למושב נהלל להקים לולים בשטחים שמיועדים לשדה התעופה המתוכנן. עשינו פעולות מהירות והכל חוקי. החקלאות היא חלק ממני ואנחנו יודעים שההשלכות הראשוניות של שדה תעופה פה זה חיסול החקלאות".
אתה מתחייב שבמשמרת שלך לא יקום נתב"ג 2 בעמק?
"חד משמעית לא יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל כל עוד אני אהיה ראש המועצה. אני מתחייב להנהיג את המערכה של המלחמה בשדה התעופה. מכירים אותי היום במנהל התכנון ויודעים שאני בעל ביצוע ושאני מבצע דברים וקשה יהיה להם להתמודד עם זה. כשיבוא מישהו חדש הם ינצחו אותו בשנייה".
יש הרבה תושבים שמתלוננים על שריפות בשטחים הפתוחים. איפה המועצה בסיפור הזה?
"בכל נושא השריפות וזיהום האוויר, אני היחידי מבין כל המתמודדים שהקים מפעל למיחזור פלסטיק באזור מפעלי העמק. נושא המיחזור הוא קרוב לליבי, נרחיב את פעילות סיירי השטח ונמנע את כל הסקנדלים האלה של זיהום סביבתי ושפיכת אשפה במקומות ציבוריים. מערכות הפיקוח יעבדו יום ולילה. נרכיב פה מערכת ביטחון ונעניק ביטחון אישי רחב גם לילדים וגם למבוגרים".

4 צפייה בגלריה
שלט בחירות של שי יזרעאלי בכניסה לשמשית וקיבוץ הסוללים
שלט בחירות של שי יזרעאלי בכניסה לשמשית וקיבוץ הסוללים
שלט בחירות של שי יזרעאלי בכניסה לשמשית וקיבוץ הסוללים
(צילום: יוסי וקנין)

תגדיר את מצב החינוך בעמק. באיזה רמה הוא נמצא?
"בשנה הקרובה צריך לערוך מיפוי מחדש לבתי הספר וחסרים הרבה ערכים יזרעאלים בתוך מערכת החינוך. אם אבחר, החינוך הבלתי פורמלי יעבוד ותנועות הנוער יחוזקו. גם בתי הספר ישודרגו. צריך לזכור שיש פה בתי ספר שהמבנים שלהם בני 100 שנה. בשנת 2024-25 נתחיל שדרוג ובנייה מחדש של בית הספר העמק המערבי. תוכנית בהיקפים של 8-10 מיליון שקל. נגדיל את כמות האוטובוסים הצהובים שאנחנו מצוידים בהם היום. אני שואף לכך שבכל יישוב באופן עקרוני יהיה משויך אליו אוטובוס צהוב, כדי שילדים בכיתה א' שעולים להסעה יעלו לאוטובוס צהוב של המועצה שכתוב עליו עמק יזרעאל".

"הקמתי יישוב חדש"

משבר הדיור לא פוסח גם על העמק ורבים כבר טוענים כי המועצה הפכה לאזור שרק עשירים יכולים לרכוש בו בית או לבנות בית, בעיקר בגלל שמחירי הקרקע מגיעים לסכומים של מעל 1.5 מיליון שקל לשטח בגודל 250 מ"ר.
"נושא מצוקת הקרקעות הוא נושא ממשלתי", מסביר יזרעאלי את הסוגייה, "אנחנו נתקלים בסוגייה הזו בוקר וערב ומטפלים בצורה מסיבית. משרד ראש הממשלה מעורב בעניין הזה, אבל הם רואים אותנו לא נכון והם טוענים שבעמק יזרעאל באופן עקרוני יש מחסנית של 1,000 יחידות דיור שלא מומשו עדיין ביישובים שלנו והם טוענים שאנחנו שומרים אותן לילדים שלנו בלבד. הם רואים את זה בעין לא יפה והם מבקשים מאתנו בימים האלה לצאת לשיווק דרסטי של כל עודף הקרקעות על מנת שמחירי הקרקע ירדו. אבל ברור לנו שלאף אחד בממשלה ובמדינה ובבנקים בפרט אין אינטרס להוריד את מחירי הקרקע ולכן נקים קבוצת רכישה למשכנתאות. יצרנו קשר עם הבנקים שמעוניינים להיות שותפים לדבר הזה. צריך לזכור שבגלל זה הקמתי יישוב חדש, שאמור לקום בין עדי להרדוף על רצועת ההר שנקראת הר האסיר. זה אזור פתוח שאנחנו חייבים להשקיע בו ולפתח אותו. זו תהיה הרחבה של עדי והרדוף שייפגשו באמצע. שם יוקם מרכז 'סביום' ומרכז לימודים. זה יהיה המרכז האסטרטגי הצפון מערבי של מועצת עמק יזרעאל".
כואב לך שתושבי היוגב, גזית, עין דור, דברת ואחוזת ברק לא כל כך מרגישים חלק מהמועצה?
"ברור שכואב לי ולכן שמתי לעצמי - ואני כבר עובד על זה בצורה אינטנסיבית - להחזיר את יישובי הקצה למרכז הפעילות של המועצה. אנחנו נחזיר חזרה את היוגב לעמק ולכן אנחנו מתכננים סלילת כביש בין היוגב לכפר ברוך בשביל תושבי היוגב שיחזרו ללמוד בעמק יזרעאל. יש יוזמה שאני מקדם אותה עם החטיבה להתיישבות ומשרד השיכון להקמת יישוב נוסף באזור גבעות גזית. יישוב קהילתי של חיילים משוחררים".

4 צפייה בגלריה
שי יזרעאלי
שי יזרעאלי
יזרעאלי. "החקלאות היא חלק ממני"
(צילום: שרון צור)

כביש 73. הוא יישאר כך לנצח?
אנחנו לא רוצים שיהפכו את כביש 73 לכביש דו מסלולי וכל יישוב יקבל מפלצת בטון שנקראת מחלף. אותו דבר גם בכביש 66 שיוצא ממגידו לכיוון צומת התשבי-יקנעם. עדיף לנו לדרוש את כביש 71 שזורם ממעונות הסטודנטים בעפולה לכיוון צומת התשבי-יקנעם לאורך נחל הקישון. הוא יוריד את כל התנועה שחותכת את העמק. למדינת ישראל יש יוזמה לפנות את המפעלים הפטרוכימיים מאזור מפרץ חיפה והם מיועדים לעבור לאזור אלון תבור, שם אמורים לעבור אתרי אחסנת הדלקים ולכן מדינת ישראל צריכה כביש שיוכל להגיע לשם ורק כביש 71 יוכל לעשות את זה. ואז נוכל לשמור את כביש 73 וכביש 66 ככבישים פנימיים. שטרקטור יוכל לנסוע עם ציוד חקלאי ממושב לקיבוץ ומחלקה חקלאית אחת לאחרת".

"ראש מועצה נגיש"

חמש השנים הבאות יהיו קריטיות לעתידו של העמק ויזרעאלי מציג את האתגרים המשמעותיים שיטפל בהם, במידה וייבחר. "האתגר שלי לשמור על היזרעאליות. זה הבסיס שלנו. אנחנו צריכים לעמוד איתנים מול הממשלה שמנסה להטיל עלינו כל מיני שינויים נגד העמק", הבהיר, "הם מחפשים אותנו בכל מקום ואנחנו עומדים על המשמרת. אנחנו צריכים להשתפר כל הזמן, להנגיש את שירותי המועצה, לחזק את ערכי החינוך של המועצה, לטפח את הנוער שלנו, להיות גאים בתלמידים שלנו, להיות גאים במפקדי חיל האוויר ומפקדי השייטת והלוחמים הנועזים שיוצאים מאיתנו והלוחמות המעולות".
לא הגיע הזמן שיהיה פה אמפי גדול?
"התפרצת לדלת פתוחה. זה אחד הדברים שאני עוסק בהם: אישרנו תהליך של הקמת אמפיתיאטרון באזור שגיא 2000. אני עוסק בזה יחד עם מהנדס המועצה והחברה הכלכלית. אמפיתיאטרון ברמה שיהיו בו עד 6,000 מקומות ישיבה על פי סטנדרט מקובל של ימינו עם נגישות ומקומות חניה מסודרים. לידו יוקם מרכז רב תחומי לחינוך. היום עמק יזרעאל מסיעה מדי בוקר כ-800 תלמידי חינוך מיוחד לכל מיני מקומות בצפון ואנחנו נקים מרכז רב תחומי שיטפל בילדים שלנו אצלנו פה בעמק".

קראו גם:

מה תקדם בתחום הספורט בעמק?
"ארצה להקים עוד שני מגרשי כדורגל ובריכות שחייה. למשל יישוב כמו אחוזת ברק, שיש בו כ-3,000 תושבים, עדיין ללא בריכת שחייה ואנחנו נדאג להם. נקדם גם אולמי ספורט ונסייע בכל מה שקשור לקירוי מגרשים".
איזה ראש מועצה תהיה אם תיבחר?
"ראש מועצה נגיש. כבר היום מי שמתקשר לוועדה מגיע ישירות אלי גם ביום וגם בלילה. אני אשמור על הדבר הזה, על מתן השירות לתושבים. באתי לשרת ואני אמשיך לשרת. אני טוב בזה".
איזה טיפ קיבלת כשיצאת לדרך?
"לא טיפ. קיבלתי סל של מוצרים: קודם כל ערכים ואחר כך לזכור את השורשים, לזכור את הייחודיות שלנו, להיות מחובר לאדמה ולחקלאות. מה הצרכים של האנשים ומה אנחנו יכולים לתת וכמובן לא לשכוח מאיפה באנו. אני אדם שורשי שמכבד את העבר ולא מפחד מהעתיד לחדש ולשנות".