לקראת כנס החינוך השנתי של תנועת הקיבוץ הדתי המתקיים היום (רביעי) בקיבוץ לביא, ביקשו בהנהגת התנועה ללמוד כיצד תופסים בקיבוצים את החינוך הבלתי פורמאלי ומה מקומו בתוך חיי הקהילה. תוצאות הסקר בו לקחו עשרות מחברי התנועה חשפו נתונים מעניינים.
לשאלה עד כמה החינוך הבלתי פורמאלי בקיבוץ הכרחי השיבו 75.4% מהנשאלים, כי הוא הכרחי לעומת 24.6% שהשיבו כי אינו הכרחי. המגמה נמשכה גם במענה לשאלה עד כמה החינוך הבלתי פורמאלי תורם לקידום הקהילה: 36.7% השיבו כי הוא קריטי, 38.3% השיבו כי הוא די קריטי. לעומת זאת 18% הציבו את הנושא באמצע ללא עמדה ברורה, 5% לא קריטי ו1.7% נקטו בעמדה כי אין קשר בכלל.
2 צפייה בגלריה
ימשיכו את לימודיהם ברמת גן
ימשיכו את לימודיהם ברמת גן
הרוב מעדיפים את הפעילויות של המערכת הקיבוצית על פני תנועות הנוער
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
כשנשאלו אם היו מאלצים את הקיבוץ לוותר על משהו, תנועת נוער או מערכת החינוך הקיבוצית השיבו 66% כי היו מוותרים על הפעילות בתנועת הנוער לעומת 34% שהיו מוותרים על מערכת החינוך הקיבוצית. כמו כן, 69% השיבו כי החינוך הבלתי פורמאלי חשוב מאוד לחברה הרב דורית ו- 24% נוספים רואים בו כלי חשוב.
קראו גם:
בהמשך הסקר נתבקשו הנשאלים לדרג את ה'דגלים' שהחינוך הבלתי פורמלי צריך להניף. ארבעת הדגלים שהגיעו לתוצאות הגבוהות ביותר עם מעל 500 נקודות היו: מעורבות חברתית, ציונות ואהבת המולדת, פתיחות וקבלת הזולת, שיוויון וערך האדם.
2 צפייה בגלריה
שרה עברון
שרה עברון
שרה עברון
(צילום: קובי אברהם)
שרה עברון, מזכ"לית הקיבוץ הדתי שחשפה את תוצאות הסקר לראשונה הבוקר בכנס שבקיבוץ לביא, אמרה: "אחרי שנתיים של התמודדות עם הקורונה החינוך הבלתי פורמאלי והעוסקים בו בתוך הקיבוצים קיבלו 'תעודת הוקרה' מהציבור. רוב ברור ומוחלט רואה בהם עוגן חברתי ואפילו מצפן. אנחנו רואים בבירור שהמושג קהילתיות, הרצון לחיות יחד והחשיבות של מעורבות עדיין איתנו ואפילו התעצם בקורונה. כנס החינוך הוא הזדמנות לומר תודה ולטפוח על השכם ולראות כיצד ממנפים הלאה את ההכרה וההוקרה כדי לחזק עוד את הקהילות את הקשר הרב דורי ואת עולם הערכים שלנו".
כל העדכונים - חדשות קיבוץ