האם המועצה האזורית עמק יזרעאל צריכה להקים בית ספר תיכון רביעי? השאלה הזו מסעירה בימים האחרונים את מערכת החינוך בעמק בעקבות כוונת המועצה להרחיב את בתי הספר התיכוניים ויצו נהלל והעמק המערבי בקיבוץ יפעת. מסמך מפורט בנושא שהופץ בקרב ראשי יישובים ומועמדים לראשות המועצה, שגם הגיע לידי ראש המועצה אייל בצר, מסביר מדוע יש להקים בהקדם בית ספר רביעי ולא להרחיב את בתי הספר הקיימים. בעקבות אותו מסמך נשלח לבצר מכתב ובו דרישה לקיים דיון דחוף בסוגיה.
המלצה חד-משמעית
מהמסמך שנכתב לאחרונה בנושא התיכון הרביעי עולה, כי באגף החינוך של המועצה - תחת המנהל הקודם יפתח גיא - הכינו תוכנית אסטרטגית שהגיעה למסקנה שיש להקים בית ספר תיכון רביעי באשכול הצפוני של המועצה. תוכנית זו נועדה לאזן את מספר התלמידים בשלושת התיכונים בעמק - ויצו נהלל, העמק המערבי ועמקים תבור - כך שלא יעלו על 1,200 תלמידים לתיכון. על פי אותו מסמך, התוכנית גובשה על ידי ועדה שהורכבה מאנשי חינוך ממערכות החינוך בעמק, מחברי ועדת החינוך של המועצה ומנציגי ציבור נוספים הבקיאים בתחום. נוסף על כך נעזרה הוועדה במומחים מובילים בתחום תכנון מוסדות חינוך.
"המלצתה החד-משמעית של הוועדה", כך נכתב במסמך שמיועד לראש המועצה בצר, "היא שיש לפעול כעת במהירות האפשרית להקמת תיכון רביעי שישרת את היישובים באשכול הצפוני של המועצה. בכך תתאפשר לטווח הארוך הפעלה של ארבעה תיכונים בגודל אופטימלי של 5 עד 6 כיתות בשכבה, המתייצבים על טווח שבין 1,000 ל-1,200 תלמידים בכל אחד, ואשר ערוכים לאפשר גם מענה של כלל צורכי החינוך המיוחד. ההחלטה הובאה בפני הוועדה העליונה במשרד החינוך אשר דנה בה ונתנה את אישורה".
אולם, לאחרונה נודע כי בכוונת המועצה ללכת בשלב הזה על תוכנית אחרת של הרחבת בתי הספר התיכוניים הקיימים. משמעות ההחלטה, כך טוענים גורמי חינוך בעמק יזרעאל, שמשרד החינוך לא יעניק הרשאה ותקציב למועצה להקים בעתיד תיכון נוסף, שכן ההרחבה שתתבצע עכשיו בתיכוניים הקיימים תייתר למעשה בעוד מספר שנים את הצורך לבנות בית ספר תיכון רביעי.
בית ספר מורכב
בעקבות תוכנית הרחבת התיכוניים של המועצה הוחלט לכתוב, כאמור, לבצר מסמך מנומק בנושא המסביר מדוע יש להקים בהקדם בית ספר רביעי. "הגדלת בית הספר 'ויצו נהלל' ב-12 כיתות והפיכתו לקרית חינוך המונה בין 1,800 ל-2,000 תלמידים עומדת בסתירה למגמות הקיימות כיום במערכת החינוך בכלל ובחינוך ההתיישבותי בפרט, ובניגוד לתפישה החינוכית המתאימה למערכת החינוך בעמק, השואפת לחינוך חברתי ורגשי במסגרות קטנות, גמישות ואינטימיות", נכתב לבצר באותו מסמך דרמטי, "בית הספר 'העמק', הנותן מענה לילדי המועצה המאובחנים על הרצף האוטיסטי, הועבר השנה מבית הספר 'העמק המערבי' לטובת הגדלת בית ספר זה עבור תלמידי החינוך הרגיל. בי"ס 'העמק' מוקם בסמיכות לבית הספר 'עמקים תבור'. ב'עמקים תבור' משולבות כבר 6 כיתות חינוך מיוחד ואין ביכולתו לשלב באופן מיטבי את כיתות התקשורת של בי"ס 'העמק'. במקום לרכז את כל כיתות החינוך המיוחד שקיימות בעמק ב'עמקים תבור', יש לחלקן כך שלא תיפגע זכותם ויכולתם של תלמידי החינוך המיוחד להשתלב בחינוך הרגיל.
"הגדלת בית הספר 'עמקים תבור' ב-6 כיתות לתלמידי החינוך הרגיל המחויבת בכל מקרה בשל המציאות הגיאוגרפית, ובנוסף אליהן ב-9 הכיתות של בית ספר 'העמק' לילדים לקויי תקשורת, תביא להגדלת בית הספר לכדי 1,400 תלמידים בחינוך הרגיל, 6 כיתות חינוך מיוחד באפיון לקויות למידה, ו-9 כיתות חינוך מיוחד ללקויי תקשורת. זהו בית ספר גדול ומורכב מדי, שיכולתו לתת מענה הולם לתלמידי החינוך המיוחד הנמצאים באחריותו מוטלת בספק.
"החמור מכול", צוין באותו מסמך, "הוא הובלת מערכת החינוך העל יסודי למצב שבו בעוד עשור, על פי התחזיות הדמוגרפיות, היא תיקלע למבוי סתום, שבו מצד אחד בתי הספר המוגדלים מלאים עד אפס מקום ומצד שני אין די תלמידים ולכן גם אין הצדקה ויכולת להקמת תיכון רביעי גם לא בעוד 20 שנה".
דיון דחוף
בעקבות אותו מסמך עפרי רביב, המועמד לראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל וחבר מליאת המועצה, פנה במכתב לראש המועצה אייל בצר, שבו הציג את הנושא וכן קרא לו לקיים דיון דחוף בתוכנית ארוכת הטווח של המועצה לבתי הספר התיכוניים בעמק. "תפיסה זו של הגדלת בתי הספר שנויה במחלוקת כיום וישנם רבים המעוניינים בבתי ספר קטנים ואינטימיים ברוח בתי הספר בעבר בהם ניתן לנהל עשייה חינוכית משמעותית", מסר רביב, "אני דורש לקיים דיון ציבורי מעמיק ודחוף בהשתתפות אנשי חינוך, ועדי היישובים, ועדות החינוך היישוביות וכמובן נציגי המליאה. אין זה מספק לכנס דיון בהול רק עם ראשי הוועדים ללא תהליך מסודר הכולל את כלל בעלי העניין. החינוך הוא נושא בעל חשיבות עליונה במועצה ולצערנו גם כאן אין מדיניות מסודרת ולכן חובה עלינו כמנהיגי חינוך להוביל את השינוי ולפעול בצורה מושכלת ובתכנון לשנים".
לימור רגב, שגם היא מועמדת לראשות המועצה, גם קראה את המסמך בנושא. "הכשל האסטרטגי בתכנון תשתיות החינוך הוביל לוויכוח שלא היה צריך לבוא אל העולם", אמרה רגב, "הבעיה החלה עוד כשהמועצה בחרה שלא לבצע מיפוי מחדש של התיכונים, שהיה צריך להתבצע לפני שנים והיה מביא לפיזור נכון יותר של תלמידי התיכון. למעשה, נוצר מצב אבסורדי שעקב אי החלטות ושינוי החלטות ברגע האחרון עומדת לפתחנו החלטה לא קלה שלא משנה מה יוחלט - מישהו ייפגע ממנה. לא אפשרי לנהל כך תכנון אסטרטגי ארוך טווח שלא כולל שיח ישיר עם הורים ואנשי חינוך. יש להתכנס באופן מיידי לסדרת דיונים פתוחה ושקופה בה יתקבלו החלטות שיובילו למערכת חינוך מיטבית לה מצפים ילדי וילדות העמק".
מהמועצה האזורית עמק יזרעאל נמסר בתגובה: "המועצה בהובלת אגף החינוך קיימה לפני כשנתיים בחינה עמוקה ומקיפה באשר להקמת תיכון רביעי במועצה והחליטה לקדם תוכנית זו. תהליך הקמת בית ספר הינו תהליך ארוך ומורכב שנמשך מספר שנים, הכולל רכישת ושינוי ייעוד הקרקע ואישור בוועדות התכנון. תיכון רביעי יספק מענה לתלמידות ותלמידי העמק בטווח הארוך, על פי הצמיחה הדמוגרפית הצפויה, וייצור איזון מספרי בין שלושת בתי הספר העל יסודיים הקיימים: ויצו נהלל, העמק המערבי ועמקים תבור. במקביל, המועצה מחויבת לספק פתרון עבור בתי הספר בטווח הקצר והבינוני ולכן ייבנו 12 כיתות אם חדשות, שיחליפו מבנים זמניים בבית הספר ויצו נהלל".