המחנך, הוגה הדעות ומזכ"ל בני עקיבא לשעבר פרופסור אמנון שפירא ז"ל, בן הקיבוץ הדתי טירת צבי, הלך לעולמו ביום שלישי השבוע בגיל 88.
1 צפייה בגלריה
פרופסור אמנון שפירא ז"ל
פרופסור אמנון שפירא ז"ל
פרופסור אמנון שפירא ז"ל
(צילום: יפתח מורן)
שפירא ז"ל למד בתיכון צייטלין ובישיבת הדרום. הוא שירת בנח"ל והגיע לטירת צבי בעמק בית שאן עם גרעין 'גאולים' בנח"ל של תנועת בני עקיבא. הוא סיים לימודי תואר ראשון ושני בתלמוד ותנ"ך באוניברסיטת בר־אילן והשלים שני תוארי דוקטור: בספרות עברית מהסמינר היהודי בניו־יורק ובמקרא מאוניברסיטת תל־אביב.
במסגרת עשייתו הציבורית הוא שימש פעמיים כמזכ"ל בני עקיבא, כיו"ר מעלה ופרופסור חבר מומחה במחלקה למורשת ישראל באוניברסיטת אריאל. "בני עקיבא הייתה עמוק בנשמתו", מספרת בתו הבכורה נחמק'ה מורן, "הערכים של בני עקיבא, של תורה ועבודה ושל ציונות דתית אמיתית בערו בכל נימיו".
"הייתה לו נשמה חסידית של שמחה, הוא היה דור שמיני לבעל-שם-טוב", הוסיפה הבת, "ולצד זאת הוא היה ליברלי וחדשני בדעותיו; הוא לא פחד לשבור מוסכמות ולעמוד על שלו, והכל היה בשמחה של שמירת תורה ומצוות. במשך שנים הוא היה מעיר את ילדי הקיבוץ בלינה המשותפת בערב יום כיפור. הוא היה הולך ברחבי הקיבוץ ושר 'ישראל עם קדושים – קומו לעבודת הבורא', מנהג שקיים עד היום בקיבוץ".

קראו גם:

שפירא היה מחובר לקיבוץ טירת צבי בנפשו: "הוא תמיד אמר שהוא חי בגן־עדן", מספרת בתו, "כשהתחיל תהליך ההפרטה של הקיבוץ הוא הבין שזה בסדר. אחד העקרונות של ההלכה ביהדות שהיא הולכת ומתאימה את עצמה לזמן ולא צריך להיבהל משינויים משמעותיים".
הוא פרסם שלושה ספרים על היהדות והתנ"ך: ספרו הראשון 'דמוקרטיה ראשונית במקרא' נכתב בעקבות רצח רבין; בספרו השני 'אנרכיזם יהודי דתי' שיצא לאור ב-2015 הוא סקר סוגיות תאולוגית של מהפכות יהודיות-דתיות מימי המקרא ועד ימינו; לפני חודש יצא ספרו האחרון 'מה חידשה היהדות בעולם: התנ"ך 80 מהפכות, את הספר ערכה בתו נחמק'ה מורן שגם הלכה בדרכו ולמדה תנ"ך ועריכת לשון. "הוא היה מאוד מאושר מהספר הזה. לפני שבוע היה ערב לכבוד הוצאת הספר בבר-אילן וערב בקיבוץ שאליו כן הגיע. היה לו אז קשה לדבר וקשה ללכת. אבל המוח נשאר חד וצלול עד הסוף".
איזה אבא הוא היה בשבילכם?
"אמרתי לו כשנפרדתי ממנו שרק כאשר הגעתי לאוניברסיטה הבנתי כמה הרבה קיבלתי ממנו בבית מבחינת הידע והמתודיקה. יש לי שלוש תעודות הוראה ובשום מקום לא למדתי מתודה כמו בדבר תורה אחד שהוא אמר על שולחן סעודה שלישית בשבת. הוא ידע איך מספרים סיפור ואיך מדברים. כילדה אני זוכרת שהוא היה עסוק בבני עקיבא, אבל הנוכחות שלו הייתה בכל מקום. הוא תמיד היה אומר למדריכים: 'היה נוכח גם כשאתה אינך' והוא יישם את זה באופן כל-כך עמוק. הוא היה אבא וסבא מסור; כמה שהוא היה עסוק, תמיד היה לו זמן לילדים, לנכדים ולנינים. הוא כל כך היה מאושר כשהוא היה רואה את הקשר בין הנכדים לנינים".
שפירא התאלמן בשנת 2020 מרעייתו הדסה. הוא הותיר אחריו שישה ילדים ועשרות נכדים ונינים שכולם הולכים בדרכו.