מועצה אזורית חוף הכרמל, קטפה את המקום הרביעי, במדד רשויות מקומיות לאנרגיה מתחדשת, זאת לאור ההובלה והפעילות העניפה של ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, בתחום האנרגיה הירוקה. המדד מציג את פוטנציאל הייצור הסולארי בשטחי הרשויות המקומיות בישראל בגגות מבנים קיימים ואת אחוז מימושו בשטח כל רשות מקומית.
2 צפייה בגלריה
מאגר מים עם פאנלים סולאריים במוא"ז חוף הכרמל
מאגר מים עם פאנלים סולאריים במוא"ז חוף הכרמל
מאגר מים עם פאנלים סולאריים במוא"ז חוף הכרמל
(צילום: אגודת מי חוף הכרמל)
מטרת המדד של משרד האנרגיה והתשתיות הינה להנגיש מידע לציבור, אודות שיעור ההספק המותקן של אנרגיות מתחדשות המיוצרות על גגות מבנים, ובנוסף להוות כלי עבודה יישומי לרשויות מקומיות שמעוניינות להגדיל את היקף האנרגיה המתחדשת בשטחן. המדד מציג את פוטנציאל ייצור החשמל בשטח השיפוט של רשויות מקומיות, בהתבסס על עבודת רשות החשמל (משנת 2020) ואת היקף המימוש של כל רשות, מתוך פוטנציאל זה, בהתייחס לנתוני הספק מותקן של יצור חשמל סולארי במתקנים עד 700 קילו-וואט בדו שימוש.
יש לציין כי המדד מתייחס לפוטנציאל יצור חשמל סולארי על גגות מבנים קיימים מחושב בהתאם לעבודת רשות החשמל שפורסמה באוגוסט 2020 ומאז חוף הכרמל ביצעה עוד פרוייקטים בתחום.
מתוך כך, ולאור הפעילות המאסיבית בנושא, כבר בחודש הקרוב מועצה אזורית חוף הכרמל צפויה להפוך לרשות השניה בישראל שתעבור ל-100% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת.
פרויקט אנרגיה ירוקה, החל לפני כשנתיים בחוף הכרמל והוא בוצע בשלבים. בשלב הראשון כוסו בפאנלים סולאריים מספר מצומצם של בריכות דגים באופן שלא יפגע בפעילות החקלאית בהן, ויאפשר במקביל לבצע סקר לניטור פעילות ציפורים באזור. בנוסף, מרבית השטח של מאגרי המים המלאכותיים במועצה כוסו גם הם כולל מאגר הבונים. יש לציין כי מאגרים ייחודיים אלו הם חלק ממפעל המים האזורי לשימוש בחקלאות ומזינים את כל מטעי ושדות האזור במים להשקיה ויצור חשמל על פני אותם שטחים להוזלת מים אלה.
המתקנים הללו הצטרפו אל המערכות הקיימות, הן על מתקני המים אשר יכוסו ברפסודות סולאריות והן על גגות מוסדות החינוך של המועצה.
על מנת להשלים את המהלך, בימים אלו, מבוצע בעיצומו פרויקט קירוי מאגרי מעיין צבי (מזרח ומערבי) בהיקף של כ-300 דונם שטח פני מים וכ- 40דונם על מורדות הסוללות.

2 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסיף איזק
ראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסיף איזק
ראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסיף איזק
(צילום: דודי ארדון)
קראו גם:

"שמחתי לקבל את נתוני מדד משרד האנרגיה והתשתיות ולראות שחוף הכרמל בציונים הגבוהים ביותר בארץ", אמר ראש המועצה אסיף איזק, "אנו פועלים רבות בנושא, ואכן מובילים בתחום. עבורנו זו היא רק התחלה בדרך להיות רשות עצמאית המייצרת עבור עצמה 100% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. כל העשייה והפעולות בתחום, נעשתה על פי מסמך המדיניות גובש על ידי המועצה האזורית חוף הכרמל, תוך מעורבות של היישובים בעלי הקרקעות, אגודת המים של החוף הכרמל, משרדי הממשלה הרלוונטיים, הגופים הירוקים, מומחי צפרות וכן לשכת התכנון המחוזית חיפה. נושא ההתייעלות האנרגטית משמעותי ביותר ולכן אנו מבצעים מעקב ופיקוח אחר צריכת האנרגיה, ניהול אנרגיה מושכל ונוקטים במגוון צעדים להשגת חיסכון והתייעלות באנרגיה".
יועד לודר, מנכ״ל מי חוף הכרמל, הוסיף: "ראש המועצה האזורית שראה את החשיבות והיתרונות בניצול השטחים לשימוש נוסף, קידם מדיניות המאפשרת יצור 'חשמל ירוק' בהיקף גדול תוך שיתופי פעולה עם הגופים הירוקים והגעה להסכמות רחבות. השימוש הכפול בקרקע בהובלת המועצה שגייסה את הוועדה המחוזית, ר״ת רמ״י וגופי הממשל הנוספים איפשרה פריסת מערכות pv רבות המרחב ובהליכים מהירים. עידוד היזמים עי המועצה וזירוז ההליכים הובילו לתוצאות יוצאות דופן ועוד היד נטויה".