ב־20 באוגוסט תופיע להקת הפולק-רוק הישראלית ג'ריקו (Jericho) על במת הסנטרל פארק בפסטיבל יערות מנשה במגידו כחלק מסיבוב הופעות לרגל צאת אלבום הבכורה של הלהקה.
3 צפייה בגלריה
אביב שטיין
אביב שטיין
אביב שטיין
(צילום: ריאן)
עבור הגיטריסט וחבר הלהקה אביב שטיין, שנולד וגדל בקיבוץ רמת השופט, ההופעה על הבמה למרגלות הקיבוץ שבו החל את דרכו המוזיקלית ובסמוך לבית הספר שבו למד, תהיה רגע מכונן ומרגש במיוחד. עכשיו הוא מספר על הדרך שעשה, על ההתמודדות עם הפחדים כאח למתמודד נפש ועל התחושות לחזור עם המוזיקה שיצר אל כור מחצבתו.

חיבור מגיל קטן

שטיין (54), נשוי ואב לילדה, נולד וגדל בקיבוץ רמת השופט. החיבור שלו למוזיקה התחיל מגיל קטן ואת החינוך המוזיקלי הוא ספג מאביו ומאחיו. "אבא שלי מוזיקאי ומנגן בסקסופון ובמנדולינה והוא לימד אותי לנגן בגיטרה. ספגתי את החינוך המוזיקלי שלי מאחיי ששמעו ביטלס ולד-זפלין לצד התרנגולים והשלושרים. כילד הייתי שומע הרבה מאוד 'ביטלס' ויותר מאוחר גם להקות של רוק מתקדם כמו קנזס, יס וג'נסיס".
כבר בגיל 8 החל שטיין לתופף אך בתקופת התיכון מצא את אהבתו בגיטרה. "אבא שלי לימד אותי אקורדים ולאט-לאט התפתחתי. לפני הצבא הלכתי לאולפן הקלטות כדי להקליט את כל היצירות שידעתי עד אז. היתה בי מין הרגשה כזו שאני הולך לצבא ולא יודע מה מחכה בצד השני. לא ידעתי אם אני הולך לעזוב את המוזיקה בכלל ומה הולך להיות, אז רציתי שהכול יהיה מוקלט".
לאחר השחרור מהצבא עזב שטיין את הקיבוץ, עבר לתל-אביב והחל את לימודיו בבית הספר למוזיקה 'רימון' שם התמקצע בג'אז, אך לא מצא שם את מקומו והחל בלימודי סאונד. בסיום הלימודים הוא פתח אולפן הקלטות בתל-אביב שם חבר למוזיקאים דרור שוסטק וערן נתנס, החברים המייסדים של להקת ג'ריקו. את הלהקה עצמה שבגלגולה הקודם נקראה 'האנשים' הקימו לפני שלוש שנים. "נפגשנו הבסיסט ערן נתנס, דרור שוסטק ואני בסלון של דרור, התחלנו לנגן ביחד וכל אחד הביא את השירים שלו", נזכר שטיין, "התחלנו לבנות את השירים, אבל הרגשנו שמשהו חסר. אנחנו שלושה יוצרים, לא זמרים, והרגשנו גם קצת זקנים בשביל להיות בפרונט".
מי שמילאה את הצלע החסרה בלהקה היא הזמרת נטלי פולק, תושבת לוס אנג'לס ובת למשפחה ישראלית. "עשינו כמה אודישנים, חיפשנו מישהי שהאנגלית היא שפת האם שלה כי כל השירים של האלבום היו באנגלית ובסוף הגענו ממש במקרה לנטלי פולק. כשהיא באה לחזרה החיבור היה מיידי".

3 צפייה בגלריה
להקת ג'ריקו
להקת ג'ריקו
להקת ג'ריקו
(צילום: נועם לבקוביץ)

אחרי פולק הצטרף החבר החמישי בג'ריקו, המתופף גיא גונן והלהקה יצאה ב־2019 לסיבוב הופעות שנגמר די מהר בגלל הקורונה. "עשינו הופעה אחת בדרום תל-אביב, הופעת חברים. היה כיף מאוד אבל שבועיים אחר כך התחילה הקורונה ואז הבנו שאי אפשר להופיע והחלטנו לנצל את הזמן להקליט שירים. לקח לנו שנה וחצי להקליט את שירי האלבום".
בסיום הקורונה עזב המתופף גונן ובמקומו הצטרף יואב בונצל, אחד מהחברים המייסדים והלהקה התאחדה מחדש. אלבום הבכורה שכולל 10 שירים בז'אנר פולק-רוק-אמריקנה, כולם באנגלית, יצא לאחרונה וגרף ביקורות חיוביות. מתוכו יצאו בינתיים שלושה סינגלים לרדיו ושלושה קליפים מושקעים.

נוגע באנשים

הלהקה מתייחדת בסגנון הפולק-רוק-אמריקנה המשלב את מוזיקת הפולק העממית עם המקצבים הבסיסיים של מוזיקת הרוק'נ'רול. "כל אחד מאיתנו מגיע ממקום קצת אחר: נטלי מגיעה מהפולק, ואפילו משולי הקאנטרי; דרור מתעסק בפולק וברוק; אני נוגע בפולק וגם קצת בפופ ועושה מוזיקה אלקטרונית וערן הוא רוקיסט. ככל שניגנו הבנו שזה מה שאנחנו עושים בעצם. הרבה אנשים שואלים מה זה אמריקנה: זה משהו שמתקשר בעיניי למדבר ומזכיר קצת את המערבונים משם גם הגיע השם 'ג'ריקו' - יריחו שמתאר סביבה מדברית כזו".
קהל היעד של הלהקה הוא מגוון ויש אפילו מאזינים ממקומות מפתיעים מחו"ל. "יש לנו כל מיני קהלים מעניינים", אומר שטיין, "אנחנו רואים בספוטיפיי כל מיני מקומות ששומעים אותנו ושמנו לב שבאוהיו יש הכי הרבה".
איך התגובות לשירים?
"אנשים מספרים לנו שהם מתחברים מאוד לשירים. הם מתחברים לטקסטים ולווייב ומוצאים את עצמם בתוכם. בסופו של דבר השירים הם אלו שנוגעים באנשים והם אלה שנושאים אותנו על גבם. השירים הם הדיבור שלנו עם הקהל".

3 צפייה בגלריה
אביב שטיין. חי בין שני קצוות
אביב שטיין. חי בין שני קצוות
אביב שטיין. חי בין שני קצוות
(צילום: ריאן)

כל שיר באלבום מקפל בתוכו סיפור. שטיין כתב שני שירים שמתכתבים עם אירועים משמעותיים שעבר בחייו והותירו עליו רושם: האחד Let The Stars והשני In Your Heart. "את השיר הראשון כתבתי בימים שאמא של בת הזוג שלי היתה על ערש דווי בימים האחרונים לחייה", הוא מסביר.
את השיר השני כתב שטיין בעקבות עבודתו הנוספת כמנהל מחלקת המוזיקה בעמותת 'כנפיים', מרכז אמנויות יום לנפגעי נפש. "זה שיר שנוצר ממפגש שהיה לי עם פסנתרנית שהיתה בקבוצה שלי ועבדתי איתה. היא נכנסה לי ללב. המצב הנפשי שהיא היתה בו, הכאוטי והלא-יציב, נגע בי ומשם השיר הזה יצא".

חוויה חזקה

אל עמותת 'כנפיים' הגיע שטיין לפני יותר מעשור, לאחר מסע שעבר בניסיון לפתור את החרדות שמהן סבל. "אחרי שעזבתי את אולפן ההקלטות יצאתי לנדוד בעולם והגעתי למזרח. הגעתי לצפון תאילנד למנזר ונכנסתי שם לוויפסאנה שארכה כמעט חודש שלם. במהלך הזמן הזה עלו בי המון פחדים שהלכו והתעצמו. הצלחתי להתמודד עם זה בגבולות המנזר ועברתי התקף חרדה. עברתי משהו מאוד חזק, הרגשתי שנפתח אצלי משהו, אבל עדיין לא יכולתי להסתכל לתוך הדבר הזה ולראות מהו".
מאיפה נבעה החרדה הזו?
"זה מגיע מהבית שלי: אחי הוא מתמודד נפש וזה מלווה אותי מהתיכון ברמות כאלה ואחרות. הצטבר בתוכי כנראה איזשהו פחד מאוד גדול ממחלות הנפש. בשלב מסוים התקשרו אליי לבוא לראות את המקום של 'כנפיים' - מרכז אמנויות יום לאנשים נפגעי נפש - ומאז אני שם".
במקום לברוח נכנסת לתוך זה.
"כן. במקום לדחוף את הפחד פנימה, קפצתי לתוך לוע הר הגעש ואני כבר יותר מעשר שנים שם. השנתיים הראשונות שלי ב'כנפיים' היו תהליך של ריפוי מאוד עמוק שעברתי מכל הפחדים שהיו לי ומהרבה אספקטים אחרים שלא הייתי מודע להם. העבודה בכנפיים גם פיתחה אצלי את היכולת להקשיב לאנשים".
במה המוזיקה תורמת להם?
"אני עובד שם עם הרכב של חבר'ה מקסימים שכותבים את המוזיקה שלהם. אנחנו מפיקים אותה ביחד ומופיעים. המקום הזה נותן להם תוכן ומשמעות לחיים, נותן להם משהו לקום בשבילו בבוקר ודרך להתבטא בעולם מבחינה אמנותית. נסיבות החיים שלהם הובילו אותם למצב שאין להם היכן לבטא את עצמם ואנחנו נותנים להם את המקום הזה, והם עושים את זה בצורה מופלאה. אני מרגיש שיש לי זכות לעבוד איתם ובכלל לעבוד במקום הזה".

בין טכנו לרוק

ב־20 באוגוסט, כאמור, תופיע להקת ג'ריקו בפסטיבל יערות המנשה במגידו, ממש ליד הבית שבו גדל שטיין בקיבוץ רמת השופט. "לפני שנה הפסטיבל עבר מהיער לשדה מול הקיבוץ אבל הייתי אז בחו"ל והשנה אמרתי שלא ייתכן שהפסטיבל הגיע לקיבוץ ואני לא אהיה שם. אמרתי שאנחנו חייבים להופיע בפסטיבל והנה זה קורה. זו הפעם הראשונה שנופיע בו. נופיע על במת הסנטרל פארק שזה ממש צמוד לבית הספר האזורי שלמדתי בו".
אתה מתרגש?
"כן, זה כיף גדול להביא את המוזיקה שלי הביתה. אני הרבה שנים מנגן בתל-אביב ולא יצא לי כמעט לעשות את זה".
במקביל לחברותו בג'ריקו ובעשייה בעמותת 'כנפיים', שטיין הוא גם יוצר עצמאי של מוזיקה אלקטרונית שהוציא כבר שני אלבומים ועכשיו בדרך להוציא את השלישי. "אני יוצר סוג של טכנו. אני מאוד אוהב את הז'אנר הזה והיצירה בתוך הסביבה האלקטרונית. בשבילי הקצוות האלה של הטכנו והרוק משלימים אחד את השני: מצד אחד אני עובד בסטודיו עם סינתיסייזר, ומצד שני בחדר חזרות עם להקת ג'ריקו ובעבודה עם כנפיים. זה סוגר לי הרבה מאוד דברים במוזיקה שאני אוהב אותם".
יש פה ניגודיות.
"נכון אבל בשבילי זה עובד ביחד. אני יכול לחזור להופעה בלילה ולקום בבוקר ולהיכנס לתוך טראק".
סנטרל פארק מגידו יתקיים בין התאריכים 20.8-17.8 עם ארבעה ערבים של מופעים והפקות מקור, מהשקיעה אל תוך הלילה - בבמת סנטרל פארק ועל במת סאות' פארק. בין האמנים המשתתפים: חנן בן ארי, רביד פלוטניק, יסמין מועלם, אסף אבידן, מרגי, בלקן ביט בוקס, ג׳ירפות שיארחו את עדן דרסו, לולה מארש, נונו, מרסדס בנד, פול טראנק, טיפקס שיארחו את ערוץ הכיבוד, אקו שתארח את שפיטה, פלד ועוד. בנוסף: דוכנים, קולינריה צפונית ואטרקציות במגוון מתחמים נוספים בכל רחבי המועצה.
במקביל לפעילות במתחמים השונים יתקיים השנה לראשונה - מגידו Bandcamp – כנס ראשון מסוגו בארץ לנוער שוחר מוזיקה. במהלך שלושה ימים שבין 17.8-15.8.2022 יתכנסו מאות נערות ונערים מכל הארץ להרגיש את הפסטיבל מקרוב, וכחלק מהכנס הם יעברו סדנאות אמן עם חלק משתתפי הפסטיבל ויתנסו בנגינה ובלימוד מוזיקה.