ביום ראשון שעבר, לקראת השעה שבע בערב, העוברים והשבים ברחוב המחצבות באזור התעשייה בנצרת - רחוב מנומנם בדרך כלל בשעה זו - נתקלו במחזה לא שגרתי וקצת מלחיץ: עשרות לוחמי יס"מ מצוידים בקסדות, באפודי מגן ובנשקים שלופים כיתרו את מבנה ביטוח לאומי מכל עבריו. ההסבר: תרגיל שביצעה יחידת יס"מ עמקים המדמה התבצרות של אדם בתוך סניף ביטוח לאומי ולקיחת בן ערובה. לאחר שעות ארוכות פרצו לוחמי היס"מ למקום ונטרלו את המפגע ללא גרימת נזק משני. התרגיל הסתיים בהצלחה.
5 צפייה בגלריה
לוחמי היס"מ מתארגנים מחוץ למבנה ביטוח לאומי
לוחמי היס"מ מתארגנים מחוץ למבנה ביטוח לאומי
לוחמי היס"מ מתארגנים מחוץ למבנה ביטוח לאומי
(צילום: דניאל דדון)
התרגיל הזה מספק הצצה ליחידה המיוחדת, על החומר האנושי שבה המורכב מאנשים מהאזור, שכל מה שמניע אותם זה דבר אחד - תחושת השליחות למען ביטחון המדינה.

אירוע מורכב

התרגיל בשבוע שעבר הוא רק אחד מבין תרגילים רבים המדמים תרחישים שונים של מקרים אותם מבצעת היחידה בשגרה כדי לשמור על מוכנות ועל כשירות גבוהה בשעת חירום. אחד התרחישים הוא אירוע שבו אדם התבצר בביטוח לאומי, פצע מאבטח ולקח את הפקידה כבת ערובה. הסיפור שהתחיל כאירוע שיכול להסתיים בקלות הידרדר במהירות לאירוע מורכב שדרש את התערבות הכוחות הטקטיים של יס"מ.
5 צפייה בגלריה
טימור יגודייב. תרומה למדינה
טימור יגודייב. תרומה למדינה
טימור יגודייב. תרומה למדינה
(צילום: גיל נחושתן)
רפ"ק טימור יגודייב (44), מפקד יחידת יס"מ עמקים שפיקד על התרגיל, מספר על התרחיש המורכב שבו הם פעלו: "זה אירוע שיכול לקרות, אנחנו בתקופת אחרי קורונה, אנשים היו הרבה זמן בבית ונמצאים במצב רעוע. אנחנו מתאמנים גם לתרחישים שקורים ביום יום", אומר יגודייב, "תרגלנו מקרה של בחור עם מצב כלכלי ירוד שגרר חוב של שנתיים לביטוח לאומי. הוא בא לפקידה והתחיל לדרוש ממנה שתמחק לו את החוב, הוא טען שזה לא נכון, התחיל להרים קול ולאיים והפקידה לחצה על לחצן המצוקה. לאחר מכן הגיע מאבטח כדי להרגיע אותו, אבל הוא קפץ עליו וחטף לו את האקדח כשבמהלך החטיפה נפלט כדור לכיוון המותן של המאבטח ופצע אותו. משם האירוע המשיך להסתבך, הוא תפס את הפקידה והתבצר איתה בתוך אחד המשרדים והתחיל לדרוש שימחקו לו את החוב ושהוא רוצה שיספקו לו רכב מילוט מחוץ לביטוח הלאומי".
בתרגיל השתתפו גם שוטרי הסיור של תחנת משטרת נצרת שעל פי התרחיש הגיעו ראשונים למקום האירוע וכן צוות מיחידת המו"מ המשטרתי שניהל משא ומתן עם המפגע במקום. בשיתוף פעולה עם המו"מ, צוות היס"מ השתלט על המתבצר והאירוע הסתיים בהצלחה.
5 צפייה בגלריה
נערכים לפריצה
נערכים לפריצה
נערכים לפריצה
(צילום: דניאל דדון)
יס"מ (יחידת סיור מיוחדת) עמקים הוקמה ב־1988 כיחידה המקצועית והעיקרית לטיפול בהפרות סדר והתפרעויות המוניות. היחידה כוללת היום שישה צוותים ובהם 56 לוחמים, ביניהם לוחמת אחת, שאחראים לטפל בפשיעה חמורה, בפח"ע עממי ובהפרות סדר במרחב העמקים.
"אנחנו עובדים לרוב במרחב העמקים ובמחוז הצפוני ונותנים מענה מרחבי ומחוזי ולפעמים גם ארצי כמו תגבורים בירושלים", אומר יגודייב, "זו יחידה מאוד מקצועית עם אנשים מאוד איכותיים. כולם בעלי משפחות, הרבה חבר'ה שבאים מאזור התענכים, מעפולה ומנצרת".

תפקיד תובעני

אחד מלוחמי היס"מ שהשתתפו בתרגיל הוא מיכאל אדרי, לוחם ביס"מ עמקים כבר 28 שנים והכי ותיק בשטח. "זו היחידה הכי טובה בארץ", הוא מספר על השירות המאתגר, "כולם קורצו מחומר אנושי ברמה הכי גבוהה שיש; אנשים ערכיים שהיום קשה למצוא. אנשים מלח הארץ שלא עובדים בשביל השכר. עובדים בשעות לא שעות, בחגים ובשבתות. יש תקופות קשות וכולם עם מוטיבציה מטורפת".
5 צפייה בגלריה
לוחמי יס"מ עמקים
לוחמי יס"מ עמקים
לוחמי יס"מ עמקים
(צילום: דניאל דדון)
למרות הקושי אתה מרגיש סיפוק?
"בסוף זו השייכות. אני מרגיש שייך למדינה וגם לארגון וגם ליחידה. אני חושב שקשה להיות פה אם אתה לא רוצה. יש מקומות הרבה יותר נוחים בלי בלגן ואירועים ובלי להתעסק בפשיעה הקשה ובפח"ע ועל כל דבר לרוץ לירושלים ולכל מיני מקומות שיש בהם הפרות סדר".
באילו מבצעים השתתפת?
"מאירועי אוקטובר והפיגועים הקשים של שנות ה־90 ועד מבצע שומר חומות. איבדנו לוחמים. היה בחור שהתנדב בחומת מגן למשימה בג'נין ונהרג שם. כל מה שהיחידה הזו עברה כמעט מאז שהיא קמה אני עברתי".
אילו פעילויות אתם עושים ביחידה?
"אנחנו מכינים את היחידה לימים קשים: גם בכושר גופני וגם בכושר מבצעי וערכי. אנחנו עובדים גם בגיוס האנשים הטובים ביותר שיש. יש מלחמה על כל תפקיד. יש לי קלסר עם מלא אנשים שרוצים לבוא ואני בוחר אותם בפינצטה. קשה מאוד לבחור כי אלו לא חיילים ששירתו איתנו בצבא שלוש שנים ואנחנו מכירים אותם לעומק, אבל בדרך כלל אנחנו מצליחים, ומי שאנחנו לא מצליחים - אז גם הוא לא מצליח. כי כדי להצליח צריך להתאים את עצמך, לדעת לעבוד בקבוצה, לדעת לוותר בשביל אנשים. זה כמו זוגיות".
5 צפייה בגלריה
הלוחמים מסתערים בתוך המבנה
הלוחמים מסתערים בתוך המבנה
הלוחמים מסתערים בתוך המבנה
(צילום: דניאל דדון)
זה תפקיד קשוח.
"קשוח מאוד. יש פה אנשים שהם הורים לילדים שעוזבים את הבית בשישי ובחגים. זו תרומה מטורפת באהבה. אף אחד פה לא מרגיש שחייבים לו. עשירים לא נהיה פה; אנשים הולכים לעבוד בעבודות נוספות כדי לשפר את השכר שלהם. כולם ביחידה ברמה מבצעית ואישית מאוד גבוהה. אני כל הזמן מדבר על ערכים כי אנחנו מרגישים שאנחנו איפשהו מאבדים את זה במדינה. אנחנו חיים ועובדים את זה ביומיום, אבל האזרחים לא כל כך רואים. כמו מה שקרה עם אירועי שריפת האוטובוסים בצפת ובקרית שמונה ומה שקורה בירושלים ובכלל מה שקורה במדינה. האזרחים איפשהו בפינה שלהם ולא מעניין אותם מה שקורה אצל השכן, אבל זה אמור לעניין כי בעוד 10 שנים, לילדים והנכדים שלנו תהיה בעיה. יש לנו מחויבות ואנחנו כאזרחים טומנים את הראש בחול".

תחושת שליחות

מפקד יחידת יס"מ עמקים, טימור יגודייב, תושב זכרון יעקב, נשוי ואב לשלושה, עלה לישראל כנער צעיר והתגייס לצבא כחייל בודד.
משפחתו מתגוררת עד היום בארצות הברית, אך הוא החליט לתרום ולהקדיש את עצמו למען המדינה. לאחר שחרורו מצה"ל החליט להמשיך לקבע ושירת בימ"מ ולפני כמה שנים עבר ליס"מ ומונה למפקד יס"מ עמקים. בסך הכל נמצא יגודייב כמעט 18 שנה במערכת המשטרתית. מה שנותן לו את הכוח להמשיך בתפקיד התובעני והמאתגר הזה שדורש ממנו לעבוד בשעות לא שעות, זה תחושת השליחות המפעמת בו והאהבה למדינה.
"אני מונע משליחות, מציונות ומאהבת הארץ. אכפת לי ממה שקורה פה. בסוף אני מגדל פה את ילדיי ואני רוצה שהם יגורו בארץ טובה ובטוחה".
איך אתם נערכים להפרות סדר כמו שהיה במבצע שומר חומות?
"אנחנו מפיקים לקחים משנים קודמות. כל הזמן מתאמנים ליום הדין ושומרים על כשירות גבוהה באימונים הכוללים אימוני גוף, ירי וטיפול בהפרות סדר. אנחנו גם עובדים הרבה בכל הנושא של להבין את הפשיעה במגזר הערבי ועוברים הרבה הרצאות והסברות. השבוע הייתי במרכז ללימודי משטרה בקרית אתא ושמעתי הרצאות ממומחים שהסבירו על האסלאם, על ערביי ישראל ועל התקשורת איתם בניסיון להבין את המנטליות והתרבות שלהם. המטרה היא לעשות משימה נקייה בפן ההבנתי וההסברתי עד כמה שאפשר ופחות הפעלת כוח".
מה האתגר שלכם בגזרה של עפולה?
"האתגר הוא לנטרל את הפשיעה בעיקר במגזר הערבי. הצוותים שלנו נמצאים כל יום בהרבה מקומות באזור".
מה דעתך על הדימוי הקשוח שיש ליס"מ?
"יס"מ זה כמו צבר - מאיים מבחוץ ורך מבפנים. בסוף זה חלק מהתפקיד".
יש אחוז גיוס גבוה ליחידה?
"בשנים האחרונות קשה לגייס אנשים, אבל אנחנו גם לא מתפשרים ומנסים להביא אנשים איכותיים מיחידות קרביות ומובחרות מהצבא. זה לוקח זמן כי יש עוד יחידות שרוצות שיגיעו אליהן. אנחנו משקיעים בזה מאמץ, זה לא כזה פשוט אבל אנחנו עובדים לטובת הדבר הזה".