הלם, כעס ואכזבה גדולה בגליל התחתון ובאזור כולו: שדרוג כביש 65, מצומת דברת ועד מחלף גולני לא נכנס לתקציב המדינה 21/22.
2 צפייה בגלריה
כביש 65. "פרויקט שמוערך בכ-800 מיליון שקל"
כביש 65. "פרויקט שמוערך בכ-800 מיליון שקל"
כביש 65. "פרויקט שמוערך בכ-800 מיליון שקל"
(צילומים: שרון צור)
פרויקט שדרוג כביש 65 כבר תוכנן ויכול למעשה לצאת למכרז באופן מיידי. מדובר על שדרוג שיהפוך את הכביש לדו מסלולי משני הכיוונים ויכלול מספר מחלפים. הפרויקט למעשה כולל שלושה שלבים: שדרוג הכביש מדברת עד כפר תבור, הקמת כביש עוקף כפר תבור, ושרדו המקטע מכדורי ועד מחלף גולני. יש לציין כי כביש עוקף עפולה כבר תוקצב ונמצא בביצוע ולא ייפגע.
כיום מדובר במקטע כביש עם נתיב אחד לכל כיוון. הוא כביש ישן ומסוכן. בחלקים מסוימים הוא גם צר ומפותל.
גורם מקצועי במשרד התחבורה מסר כי בשלוש השנים האחרונות עבדו קשה על תכנון הפרויקט. "ישנה אכזבה שפרויקט שכבר הגיע לבשלות אין תקציב להוציא אותו לביצוע", אמר אותו גורם, "זה פרויקט שמוערך בכ-800 מיליון שקל. הוא לא נכנס לתקציב בגלל עלותו הגבוהה. ראשי המועצות מנסים להציע למשרד האוצר להכניס לתקציב לפחות חלק אחד לביצוע שעלותו כ-200 מיליון שקל. יש חשש שאם לבסוף הפרויקט ידחה כשהוא יתוקצב נצטרך לעשות תיאום חדש של התכנון".

"לא נוותר"

ליאור אברהמי, תושב כפר תבור ומהפעילים הבולטים במאבק לסלילת כביש 65 לא מתכונן לשתוק. "הכעס שלנו הוא על כך שמדובר בכביש שתוכנן ואושר כבר בכל הרמות. כל הרשויות כולל משרד התחבורה, אור ירוק, משטרת התנועה יודעים שהכביש הזה הוא כביש אדום ומסוכן. הוא היחיד בישראל שהוא לא דו מסלולי וללא הפרדה", זעק אברהמי, "אנחנו תושבי גליל תחתון, עמק יזרעאל ותושבי הצפון בכלל לא מוכנים לוותר הפעם. לא יקום ולא יהיה. אם עד עכשיו היינו ילדים טובים זה נגמר, זה לא יעבור בשקט".
אברהמי מקווה כי הממשלה תתעשת ותכניס בסופו של דבר לתקציב גם את שדרוג כביש 65. "אני מאוד מקווה שהמצב הפיך עד לאישור התקציב בחודש נובמבר בכנסת", מנסה אברהמי לשמור על אופטימיות, "אנחנו מפעילים את כל כובד משקלנו ומערבים גורמים רמי דרג עד לראש הממשלה נפתלי בנט. לפי התקציב הנוכחי מדינת תל אביב זוכה בכל הקופה, מסילות ונת"צים הכל במרכז. צפונית לחדרה אין שום פרויקט".
2 צפייה בגלריה
ליאור אברהמי. "לא יקום ולא יהיה"
ליאור אברהמי. "לא יקום ולא יהיה"
ליאור אברהמי. "לא יקום ולא יהיה"
(צילומים: שרון צור)
במידה וגם בנובמבר התקציב יאושר בלי כביש 65 מתכוננים תושבי האזור לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותם על מנת לפעול לתיקון המצב: "אנחנו ניאלץ לקיים הפגנות ולחסום את הכביש בכל האמצעים. אני מקבל תגובות ביומיים האחרונים מחקלאים, אנשי עסקים ונהגי משאיות שמציעים לחסום את הכביש כבר עכשיו. הם מאוד פגועים כי זו לא בעיה חדשה, היא קיימת לפחות שני עשורים בכותרות. תקצוב הכביש נכנס לתוכנית החומש 2017-2021. היה תכנון מפורט של ביצוע העתקת תשתיות של חשמל ומקורות ובוצעו כריתת עצים".

"לא נהיה אדישים"

ראש המועצה האזורית שער הגליל (גליל תחתון) ניצן פלג הוסיף ואמר גם כי למרות כל המלחמות שנעשו עד היום על כביש 65 משרד התחבורה לא הקצה ולו שקל אחד מהתקציב לטיפול בכבישים בצפון.
"מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ טוען שחור על גבי לבן שזה הכביש הכי מסוכן בצפון היום", אמר פלג, "הכביש כבר מוכן לביצוע אחרי תכנון והעתקת תשתיות ואנחנו מבחינתנו מוכנים אפילו גם להכניס שלביות לביצוע העבודות של שדרוג הכביש.
ראש המועצה פלג לא מתכוון להרים ידיים ועד אישורו הסופי של התקציב בכנסת הוא יפעל להכניס את שדרוג הכביש לתקציב. "אנחנו מנסים בינתיים לפעול בכל מיני כיוונים ומפעילים לחצים במשרדי הממשלה לראות איך אפשר בכל זאת להכניס את הכביש לתוך התקציב", אמר, "זה כביש דמים שגבה כבר חיים של למעלה מ־90 בני אדם ולא ייתכן ולא מתקבל על הדעת שלא הוקצה ולו שקל אחד בכבישי הצפון. נמשיך את המאבק הזה והציבור גם יביע את דעתו בשטח אם ניאלץ להגיע לזה, אנחנו לא נהיה אדישים".
ראש המועצה המקומית כפר תבור עודד הלפרין הבהיר כי שדרוג הכביש הוא צורך אקוטי. "כביש זה גבה קורבנות רבים כולל בת המושבה החיילת יערה מאיר ז״ל, ומהווה פגיעה אנושה באיכות חייהם של התושבים לאורכו ובפרט לתושבי כפר תבור אשר סובלים מפקקי תנועה בקטע החוצה את המועצה בכל בוקר", אמר הלפרין, "שדרוג כביש 65 הינו גם חלק מפיתרון לבעיית יוקר המגורים והצפיפות במרכז הארץ שכן הביקושים למגורים באיזור יעלו בעשרות אחוזים לאחר הסדרת ציר מרכזי זה".
ניצן פלג: "מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ טוען שחור על גבי לבן שזה הכביש הכי מסוכן בצפון היום"
הלפרין ציין כי ראשי הרשויות באזור התאגדו בעניין זה ובזכות פועלם מול נתיבי ישראל קודם תכנון מפורט לכביש ובוצעו כל הפעולות הדרושות לקידום ביצוע - הפקעות, תיאום מול רשות העתיקות, רשות ניקוז, חברת חשמל ועוד. "בעקבות הבור הכלכלי שנוצר עקב הקורונה נאלצו באוצר לדחות את התקצוב עבור עשרות פרויקטים תחבורתיים וכביש 65 ביניהם", אמר הלפרין, "בזמן הנותר עד לאישורו הסופי של התקציב בכנסת נמשיך לפעול מול הדרג הפוליטי".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "על פי תכנית משרד התחבורה, שדרוג כביש 65 יתוקצב, יחד עם דרכים נוספות, עם השלמת השלב השני של התכנית האסטרטגית לדרכים של משרד התחבורה, בעוד חודשים ספורים. תקצוב השלב השני של התוכנית מבוצע בהתאם לסיכום עם משרד האוצר, על שריון תקציב משמעותי למימוש התכנית האסטרטגית של המשרד בשנים הקרובות.
"עד להשלמת התכנית האסטרטגית, תוקצבה תכנית גישור לתחום הדרכים, שעיקרה תוספת נתיבי תחבורה ציבורית בינעירוניות".
תאונות דרכים: 306
נפגעים:
877
הרוגים:
9
פצועים קשה: 53
לעדכונים - חדשות הקיבוץ