שישה תושבים מהמועצה האזורית הגליל התחתון תרמו בהתנדבות, כליה מגופם לאדם שאינם מכירים. לכולם סייעה עמותת "מתנת חיים" המציינת בימים אלה אלף השתלות כליה.
1 צפייה בגלריה
תורמי הכליה מימין לשמאל: יצחק שפירא (הזורעים), איזבל בר אילן (נטופה), האחים בניה ועדן יהודה (נטופה) ושלום אשכנזי (לביא)
תורמי הכליה מימין לשמאל: יצחק שפירא (הזורעים), איזבל בר אילן (נטופה), האחים בניה ועדן יהודה (נטופה) ושלום אשכנזי (לביא)
תורמי הכליה מימין לשמאל: יצחק שפירא (הזורעים), איזבל בר אילן (נטופה), האחים בניה ועדן יהודה (נטופה) ושלום אשכנזי (לביא)
(צילום: עמותת מתנת חיים )
יצוין כי מדובר בתופעה ייחודית למדינת ישראל ונדירה בעולם, ומחקרים שונים מנסים לתאר ולהסביר אותה. מדובר באנשים בריאים לחלוטין אשר מתנדבים לתרום איבר מגופם, להיכנס לחדר הניתוח כשהם בריאים ולצאת ממנו בלי אחת מכליותיהם, וזאת עבור אדם שברוב המקרים אינם מכירים (או שהכירו רק בתקופת ההכנה לניתוח).
העמותה נוסדה בשנת 2009 על ידי הרב ישעיהו הבר ז"ל, שעבר בעצמו השתלת כליה והחליט להפוך את הקושי הבריאותי שלו להצלה עבור רבים אחרים על ידי הקמת ארגון שיסייע למטופלי דיאליזה למצוא תורמי כליה, כאשר בני משפחותיהם אינם יכולים (מטעמים רפואיים) לעשות זאת. אשתו מלווה אותו מאז, ושניהם יחד מובילים את מפעל החסד העצום הזה כעמותה ללא כוונת רווח.
מתנת חיים מפרסמת בציבור ובתקשורת את העובדה שישנה אפשרות לתרום כליה בהתנדבות, מגייסת ומלווה את המתנדבים, מסייעת להתגבר על מחסומים בירוקרטיים, פותרת בעיות נקודתיות שמעכבות את התהליך ועוד. העמותה מתקיימת אך ורק מתרומות, וללא סיוע ממשלתי כלשהוא על אף שפעילותה חוסכת לקופת המדינה מיליוני שקלים בכל שנה (עלות טיפולי הדיאליזה וטיפולים שונים לסובלים מאי ספיקת כליות).
לפני שנה, באופן פתאומי, חלה הרב הבר בקורונה, ונפטר באופן טראגי. מאז פטירתו אשתו רחל נושאת לבדה בעול ניהול עמותת "מתנת חיים". בשנה החולפת תורמי כליה רבים הקדישו את תרומתם לזכרו של הרב הבר.
במהלך חודש מרץ 2021 נפגשו חלק מתורמי הכליה מהמועצה לתמונה משותפת במטרה לעודד פרסום והעלאת מודעות לפעילות העמותה, בקרב תושבי המועצה. לכל אחד סיפור מרגש ושונה מחברו, אך לכולם מכנה משותף - סיפוק ותחושה טובה, לאחר שהצילו חיים.
יצחק שפירא, תורם כליה ממושב 'הזורעים', מסביר: "המוטו שלי הוא מעשה של איש לא מיוחד. כל מי שחושב עלי דברים מלאכיים בגלל תרומה אז זהו שלא. אני סתם איש רגיל עם מעשה אחד קצת פחות מקובל".
בניה יהודה ממצפה נטופה תרם כליה בפברואר 2015 בהשתלה מיוחדת. שלושה זוגות ביקשו לתרום כליה אחד לשני, אך סוג דמם לא התאים. בבי"ח בילינסון הצליבו בין הזוגות והתאימו בין התורמים למושתלים כך שכל חולה קיבל כליה בריאה.
למידע נוסף על תרומת כליה – מתנת חיים 02-5000755, ניתן גם להיכנס לאתר העמותה או לדף הפייסבוק שלה.