מטה המאבק נגד המשך פעילות בית הספר לטיסה בשדה התעופה מחניים לא ממתין להחלטת בג"ץ בעתירה שהוגשה לפני שלושה חודשים ומחריף את צעדיו.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול בית הספר לטיסה במחניים. "ממשיכים להפעיל לחץ
הפגנה מול בית הספר לטיסה במחניים. "ממשיכים להפעיל לחץ
הפגנה מול בית הספר לטיסה במחניים. "ממשיכים להפעיל לחץ
(אפי שריר)
לטענת אנשי הקיבוצים מחניים, כפר הנשיא והיישוב הבדואי טובא זנגריא, הרעש הנגרם מטיסות האימונים הבלתי פוסקות פוגע מאוד באיכות חייהם, ולמען האמת, לא מאפשר כלל לחיות לידו.
ביום שישי שעבר ארגן מטה המאבק הפגנה מול שדה התעופה מחניים וראשיו מעדכנים כי הם יפגינו מעתה בכל שבוע בצומת כפר הנשיא (כביש 90). "ההפגנות יתקיימו בימי חמישי ולא בימי שישי שזהו יום המנוחה של האנשים מטובא זנגריה וחשוב לנו שהם יהיו חלק מאיתנו", אומר קובי סמרנו מכפר הנשיא וממובילי מטה המאבק.
למה אתם ממשיכים להפגין? בג"ץ עדיין לא נתן החלטה.
"החלטנו לצאת כבר עכשיו להפגנות כדי להפעיל לחץ ציבורי. עד עכשיו היינו יותר מדי מנומסים. יש לבית הספר לטיסה משרד יחסי ציבור גדול שמפרסם עבורם כתבות תדמית בתקשורת. הרגשנו צורך להציג לבעלי בית הספר ולסטודנטים שלומדים בו וגם לתושבי האזור גם את הצד של מי שסובל כדי שיבינו שהבעיה הולכת וגדלה".

קונפליקטים בין יישובים

בחודש יוני שעבר החל לפעול בשדה התעופה מחניים בית הספר לטיסה של האקדמיה לטיס מסחרי (CAA). נשיא האקדמיה הוא הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ ולומדים בה כ-40 איש. בסוף הלימודים הם יקבלו רישיון להטיס מטוסים קלים ובשלב הבא גם רישיון תעופה אזרחי.
עד יוני 2020 פעל בית הספר לטיסה בשדה התעופה במצפה רמון אך בשנה שעברה העתיק את מקומו לכאן בשל הקושי להפעיל טיסות הדרכה בשדה התעופה רמון שמתפקד גם כשדה תעופה בינלאומי.
תושבי היישובים הסמוכים לבית הספר לטיסה לא שיערו עד כמה דרמטית תהיה השפעות פעילותו על חייהם. כדי לסבר את האוזן אפשר לציין כי מדי יום יוצאים התלמידים ל-150 עד 200 טיסות אמון לאורך כל שעות היממה והרעש העולה מההמראות קשה.
זמן קצר לאחר תחילת פעילות האקדמיה הוקם מטה המאבק להפסקת פעילות בית הספר. בראש המטה עומד גדעון פלס ממחניים. יחד איתו פעילים כאמור תושבים גם מקיבוצו, מכפר הנשיא ומטובא זנגריה.
על שילוב הכוחות היהודי-ערבי הזה אומר סמרנו: "שיתופי הפעולה האלה נוצרים כשצצות בעיות משותפות. בין כפר הנשיא לבין טובא זנגריה יש היסטוריה של מערכות יחסים מורכבות. מצד אחד יש המון שיתופי פעולה של נשים מכפר הנשיא וטובא. מהצד השני יש גם קונפליקטים של יישובים שכנים. בעניין של המאבק בבית הספר לטיסה יש שיתוף פעולה מאוד מבורך.
קראו גם>>>>
"מלכתחילה הבנו שהבעיה היא משותפת ולכן כל הפרסומים שלנו כולל הלוגו הם בעברית וערבית. הבעיה של כולנו כאן, יהודים וערבים, היא הרעש ובזה אנחנו מתמקדים. המאבק ברעש מאחד אותנו".

למתי מתייחסים הנתונים?

באוקטובר 2020 פרסם מינהל התכנון תוכנית לתשתית לאומית של שדה התעופה מחניים לשם הסדרה ופיתוח של שדה התעופה הקיים כשדה לתעופה פנים ארצית תוך קביעת הגבלות בנייה ושימושי קרקע בגין בטיחות טיסה, רעש כלי טיס, וסכנת ציפורים לתעופה.
2 צפייה בגלריה
שדה תעופה מחניים. "אין לאן לברוח מהרעש"
שדה תעופה מחניים. "אין לאן לברוח מהרעש"
שדה תעופה מחניים. "אין לאן לברוח מהרעש"
(אפי שריר)
לאחר פרסום התוכנית שלח מטה המאבק למנהל התכנון השגה לתוכנית באמצעות עו"ד קובי בר-לב אליה צירפו חוות דעת מומחה מאת עו"ד אבנר (נרי) ירקוני, מי ששימש בעבר מנהל מינהל התעופה האזרחית.
מחוות הדעת עולה כי התוכנית המוצעת מתעלמת מהחובה הסטטוטורית לקבוע ספי רעש עדכניים וכי הגבלות הרעש ומישורי הבטיחות אינם תואמים את גודל המסלול ומיקומו. כמו כן נטען כי הנתונים על פיהם התקבלה התוכנית אינם תואמים את המצב כיום.
"שדה התעופה מאושר אבל לא הוסדר בו בית הספר לטיסה. הנתונים שבזכותם התקבלה התוכנית היו לא נכונים", אומר השבוע סמרנו. "אלו נתונים מלפני 15 שנה שמתבססים על שתיים-שלוש טיסות ביום ועל התשתית הזו קיבלו את התוכנית. אבל פתאום נכנס בית הספר לטיסה שזה אינטנסיביות אחרת לגמרי של טיסות".
סמרנו הוסיף עוד כי התושבים מלינים גם על כך שאין עדיין תוכנית מתאר לאומית לתשתיות תעופה שתסדיר את פעילות בית הספר. "אין מסמך מדיניות מסודר", הוא אומר. "כל שר עושה מה שבראש שלו. אף אחד לא בוחן את ההשלכות של פעילות תעופתית פנים ארצית בצורה רצינית. וצריך לבחון את זה כי בשנים האחרונות חלו שינויים מהותיים בתעופה הפנים ארצית.
"אם פעם הפעילות התעופתית המקסימלית הייתה של מטוסי נוסעים, היום הפעילות הכי אינטנסיבית בשדות תעופה היא פעילות של לימודי טיס. היא הרבה יותר אינטנסיבית מהפעילות שהייתה פעם של טיסות נוסעים. אנחנו מבקשים לפחות את המינימום הנדרש - תחקיר סביבתי שבודק מה ההשלכות של פעילות תעופתית של לימודי טיסה מבחינת רעש ובטיחות על ראש פינה, כפר הנשיא, מחניים וטובא זנגריה".
למרות טענות התושבים אושרה התוכנית לתשתית לאומית בשדה התעופה מחניים ובעקבות כך עתרו התושבים לבג"ץ. לעתירתם, שהוגשה ב-25 באפריל השנה, הם צירפו את ההשגה עם חוות דעת המומחה. בהחלטתו ביקש בג"ץ מהנתבעים ביניהם הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה, של התשתיות הלאומיות, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שר התחבורה, רשות התעופה הארצית ועוד, להגיב לעתירה בתוך 90 יום.
במקביל מתנהלת בימים אלו בבית משפט השלום בקרית שמונה תביעה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה נגד רשות שדות התעופה ובית הספר על שימוש חורג במבנה הטרמינל.

מאחורי תריסים מוגפים

קיבוץ מחניים הוא הנפגע העיקרי ממטרד הרעש של טיסות האימונים בבית הספר לטיסה. בתי התושבים הוותיקים נמצאים במרחק מטרים ספורים ממסלול ההמראה והנחיתה. תושבים מספרים כי בימים של טיסות אינטנסיביות הם נאלצים להיות ספונים בבתיהם ושגרת יומם נפגעת.
עירית כץ, תושבת מחניים וחברה במטה המאבק נגד בית הספר לטיסה, גרה כ-50 מטרים ממסלול ההמראה: "בימים שהם עושים הרבה טיסות פשוט אי אפשר לעשות כלום. אי אפשר ללמוד במחשב ולא לדבר בטלפון. זה פשוט רעש וטרטור בלתי פוסקים. אי אפשר לחיות עם הרעש הזה".
סמרנו מכפר הנשיא מתלונן גם הוא: "אני צלם במקצועי ועובד הרבה על המחשב בבית. אני גם מלמד בזום. מאז שנפתח בית הספר לטיסה פשוט אי אפשר לעבוד מהבית. כשאני רוצה לעבוד אני נאלץ לעשות את זה מבתי קפה בראש פינה. אני פשוט בורח מכאן. אי אפשר לנהל חיים ברעש הזה. כשיש פעילות של מטוסים אני יושב בבית כשהתריסים החשמליים מוגפים. יש לי גם שמשות כפולות ועדיין הרעש עצום. יש עשרות בתים שמתנהלים ככה".
קשה.
"מאוד. בגלל זה אני חושב על עזיבה. הגעתי מראש פינה לכפר הנשיא לפני חמש שנים. קניתי בכל הוני בית בקיבוץ. ברור לי שאם תוך חודשים ספורים המצב לא ישתנה, אני אעמיד את הבית למכירה. העצוב זה שאף אחד לא קונה פה בתים בגלל הרעש. יש פה פגיעה היסטרית בנדל"ן. יש פה שכונת בנים שעתידה לקום שגם אלה שנרשמו אליה ביטלו. כרגע הכל מוקפא כי מי רוצה לחיות בתוך כל התופת הזו".
בטובא-זנגריה, שגם הוא נמצא בתוואי הטיסה של מטוסי בית הספר, גם סובלים מהרעש. נאדר הייב, מהנדס המועצה של טובא ומראשי המאבק: "המטוסים חולפים בגובה נמוך מעל שלושה בתי ספר, שניים יסודיים ובית ספר מקיף. הילדים לא יכולים ללמוד ככה.
"בנוסף, מסלול הטיסה ממשיך מעל כמעט מעל חצי מבתי היישוב, כלומר כ-700 בתי אב שסובלים מרעש יומיומי מהשעות המוקדמות של הבוקר עד שעות הערב המאוחרות. זה רעש בלתי נסבל. כל חמש דקות יש מטוס שעובר וזה פשוט מחרפן".
במטה המאבק מתריעים לא רק על מפגעי רעש חמורים אלא גם על סכנות בטיחותיות שלטענתם לא נלקחו בחשבון. "בטובא יש סכנה בטיחותית", אומר סמרנו. "אחרי שהמטוסים ממריאים הם עולים ויורדים לנחיתה מעל היישוב בגובה מאוד נמוך ואף אחד אפילו לא טרח להתקין מנורות מהבהבות לבטיחות. הם פשוט פלשו לשמיים כאן.
סמרנו: "ברור לי שאם תוך חודשים ספורים המצב לא ישתנה, אני אעמיד את הבית שקניתי בכל הוני למכירה. העצוב זה שאף אחד לא קונה פה בתים בגלל הרעש. יש פה פגיעה היסטרית בנדל"ן"
"אני מנסה לצעוק את זה לכל עבר כדי שלא יגידו אחר כך שהם לא ידעו. אנחנו רגע לפני אסון. היו פה כבר כמה תאונות קלות, לפני חודשיים מטוס התרסק על הגבול של טובא ולפני חודש מטוס של בית הספר לטיסה עלה בלהבות בזמן ההמראה. אסון הוא רק עניין של זמן".
מעבר לתהליך המשפטי ולהפגנות, מה עוד עושה המטה?
סמרנו: "לקח לנו המון זמן להתאחד כל היישובים יחד ולהקים גוף פעיל שמייצג את כולם. כמובן שהמאבק המשפטי יעלה מדרגה. לא נוותר גם על ההפגנות שעוזרות לאנשים להבין שקורה כאן משהו שלא יכול לעבור על סדר היום. אנחנו בתחילתו של מהלך לעשות עבודת לובינג מול חברי כנסת ושרת התחבורה החדשה וגם מול הבעלים של בית הספר.
"הם לא יכולים לשבת בשקט בצפון תל אביב ולהגיד שהעסק שלהם מתקתק. כל עוד יהיה לנו רעש, הם לא יוכלו לנוח בביתם. הם בנו פה מגרש משחקים לילדי עשירים, הם עשו את הקופה שלהם וחושבים שהכול בסדר אבל הכל לא בסדר".
בסוף אתם רוצים להפחית את שעות האימונים או לסגור את בית הספר?
"אין כזה דבר להפחית. דיברתי עם המנכ"ל הקודם של בית הספר לטיסה. הוא אמר לי שעם כל הכבוד לשקט ולפסטורליה של הגליל, לקחו אותו כדי לנהל עסק והוא צריך להביא אליו כמה שיותר כסף שזה אומר כמה שיותר שעות באוויר של מטוסים.
"אני מבין אותו אבל בתכל'ס זה עסק פרטי שמפריע להרבה מאוד תושבים בגליל, זו הטרדה. צריך לזכור שהמאבק לא נגד שדה התעופה. יש פה שדה תעופה צבאי ואזרחי, אנחנו יודעים איפה אנחנו גרים. אבל בתוך החבילה הזו אף אחד לא אמר לנו שיהיה פה בית ספר לטיסה עם מאות גיחות יומיות באוויר".
מבית הספר לטיסה לא נמסרה תגובה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בשדה תעופה המשמש מטוסים קטנים וזעירים בעלי סף רעש נמוך ביותר שאינו מחייב לשנות או להגביל את פעילותם בשדה. יצוין כי בעקבות פניות של תושבים, משרד התחבורה ביצע מספר שינויים בנתיבי הטיסה שיצמצמו עוד יותר את רעש המטוסים באזור. פעילות המטוסים בשדה נתמכת על ידי המועצה האזורית שאף פנתה בעבר למשרד התחבורה בבקשה להגדיל את פעילות המטוסים בשדה.
"הסיכונים הבטיחותיים בשדה התעופה מחניים נמוכים ועומדים בכל הסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים משדות תעופה. מספר הנוסעים נלקח מהפרוגרמה התעופתית שהוכנה לצורך התכנית הסטטוטורית שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות, ואין בכך שיקוף של כוונות קונקרטיות לפעילות של חברות תעופה או בתי ספר נוספים לטיסה".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית אישרו לאחרונה נתיב טיסה חלופי למטוסים במטרה להקל על הרעש הנגרם מהקפות המטוסים במקום. בתאום עם קיבוץ מחניים מקודמים מיגונים אקוסטיים למבנים המצויים בקרבת מסלול הטיסה ובהתאם לקריטריונים שנקבעו בתת"ל 75.
"שדה התעופה מחניים פועל עשרות שנים במסגרת החוק וכלל הוראות ותקנות הבטיחות. במהלך מרץ 2021 אושר תת"ל 75 לשדה המאפשר את פיתוחו בהתאם לצרכים, תוך בחינת כלל היבטי הבטיחות והרעש הנגרמים מפעילות המטוסים במקום".
לעדכונים: חדשות הקיבוץ