גם בימי סגר הדבורים ממשיכות לזמזם ולעבוד כתמיד. מה עושים הדבוראים? זה כבר עניין אחר. נמרוד לב ארי מקיבוץ דן מספר על התקופה הכי עמוסה בשנה עבור אנשי הדבש.
איך חגגת את ראש השנה, לאחר שהודיעו על סגר?
"סיגל אשתי ואני שנינו בני הקיבוץ, כך שכל המשפחה המורחבת שלנו מתגוררת בקיבוץ, גם אחיותיה של סיגל ואחותי, והרבה חברי ילדות. מאחר שאנחנו גרים במרחק קצר מאוד אחד מהשני יכולנו לחגוג יחד את ארוחת החג, אך באופן מצומצם ביותר, על פי הנחיות הממשלה".
1 צפייה בגלריה
נמרוד לב ארי
נמרוד לב ארי
נמרוד לב ארי
(צילום: מכוורת 'גליל דן')
מה בתפריט ומי הכין את הארוחה?
"אנחנו מקפידים לשלב בארוחה את כל המאכלים המסורתיים של סדר ראש השנה: תפוח בדבש, דגים, רימונים, תמרים ועוד, בעיקר עבור הילדים, שיחוו את אווירת החג וחשיבותו. זאת לצד שפע מטעמי בשר, סלטים וקינוחים משובחים, שכל אחד מהמשתתפים יכין ויביא מביתו. בעיקר חשוב לנו להעביר את הארוחה השנה באווירה שמחה ומשפחתית, עם צחוק ואהבה, למרות הימים הלא פשוטים והסגר".
אתה הולך לבית כנסת?
"לא, אנחנו מנהלים אורח חיים חילוני".
ספר על החג שלך כדבוראי כל השנים הללו ובמשבר הקורונה.
"בכל שנה לקראת חגי תשרי, אנו הדבוראים עסוקים בעבודה אינטנסיבית. אלה ימים שבהם צריכת הדבש בארץ היא הגבוהה ביותר בשנה, ויש צורך לרדות הרבה דבש מתוק. לרוב העבודה במכוורת דורשת שעות רבות ונסיעות ברחבי הגליל והגולן, שם אנחנו מציבים את הכוורות בשדות הבר, בפרדסים ובמטעים. כך נוצר דבש זני בטעמים שונים, בהתאם לפריחה - דבש בטעם פרחי בר, שיזף, אקליפטוס ותלתן. אנחנו מתמחים גם במוצרי בריאות מהכוורת - פרופוליס, דונג דבורים ועוד, תחום שמצריך ידע רב.
"בתחילת משבר הקורונה, ענף הדבש והדבוראות הוגדר כענף חיוני והוחרג מההגבלות על המשק, יחד עם כלל ענפי החקלאות בישראל. בתקופת הסגר הראשון, אנחנו במכוורת 'גליל דן' וכל הדבוראים ברחבי הארץ שינענו מעל 70 אלף כוורות להאבקת פריחת מטעי הפרי הנשירים, כמו דובדבן ותפוח, כי ללא ההאבקה של דבורת הדבש לא היתה מתבצעת הפריה בגידולים החקלאיים. את מכירת הדבש נבצע במשלוחים דרך אתר המכוורת, כפי שעשינו עד כה, לצד מכירה בחנויות טבע ובחנות 'החווה' שמול קיבוץ דפנה, לפני הסגר. דווקא עכשיו חשוב לרכוש תוצרת חקלאית ישראלית".
איך היית מבלה בראש השנה עד היום ואיך אתה מתכוון לבלות עכשיו, כשיהיה סגר?
"בדרך כלל היינו יוצאים יחד לטיולים בגליל היפה שלנו וברחבי הארץ. כעת, בסגר, נישאר קרובים לבית, בהתאם להנחיות. היתרון שלנו הוא שהקיבוץ ממוקם בלב הטבע לצד נחל זורם, שיאפשר לנו להתרענן קצת בימי הסגר".
זיכרון ילדות מיוחד מראש השנה?
"אני זוכר את הארוחות החגיגיות שהיו עורכים לנו בבית כשהיינו ילדים, שבהן השתתפו כל שכבות הגיל מכיתה ג' עד כיתה ו', וכולנו היינו נהנים יחד. בקיץ ובחגי תשרי היינו מבלים כל המשפחה המורחבת, עם הדודים ובני הדודים, חודש שלם בסיני, כולל טיולי שטח וצלילות, בחופים עוצרי הנשימה. זה זיכרון חווייתי שקשור לבילוי עם המשפחה הנהדרת שלנו".
כל העדכונים - חדשות קיבוץ