"אם השדה המשלים לנתב"ג לא יהיה בנבטים, לא יהיה כלום", כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), במהלך דיון שקיימה הוועדה ביום שני בנושא הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג. יתרה מזאת, ח"כ מרגי אף קרא בסיום הדיון לבטל את החלטת הממשלה הנותנת עדיפות להקמת השדה ברמת דוד, וציין כי הוועדה בראשותו תומכת בחלופת נבטים.
2 צפייה בגלריה
(הכניסה לבסיס נבטים. צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
במהלך הדיון התברר כי ועדה של מינהל התכנון בדקה 21 יעדים אפשריים בעקבות החלטת הממשלה משנת 2014 להקמת שדה התעופה המשלים, כאשר המיקום המועדף הוא רמת דוד, וכי נכון לעכשיו נקבעו שתי חלופות לבחינת הקמת הפרויקט: רמת דוד ונבטים, המקודמות במקביל.
סמנכ"ל תעופה בחברת 'נתיבי ישראל', יעקב יופה, אמר כי על החברה הוטל לקדם שתי תוכניות במקביל, וכרגע החברה נמצאת בשלב בחינת החלופות אותן היא תציג למועצה הארצית לתכנון ובנייה. עם זאת הוא ציין כי בשל הגבלות התעופה, בנבטים לא מתאפשרת פעילות אווירית משותפת עם המערכת הצבאית. "אפשר לבנות בנבטים שדה אזרחי", אמר יופה, "בתנאי שהשדה הצבאי יזוז ממקומו".
מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר כי שרת התחבורה, מירי רגב, גורסת כי לאור המעבר של אוכלוסיות לדרום ראוי שגם השדה המשלים יוקם בדרום. הוא הוסיף כי שרת התחבורה ציינה כי אם ניתן יהיה להקים את השדה המשלים בנבטים, אז מה טוב, אך אם תיווצר בעיה בנבטים, יש למצוא מקום אחר בדרום להקמת השדה. נציג משרד הביטחון, אלון יפרח, ציין במהלך הדיון כי אפילו הבירור של חברת 'נתיבי ישראל' מצביע על הקושי בחלופת נבטים. עם זאת, הוא הוסיף כי שר הביטחון, בני גנץ, הנחה את נציגי מערכת הביטחון לבחון חלופות נוספות בדרום על אף הקושי בנבטים. לדבריו, "הקושי בנבטים הוא מעבר לעניין של נוחות כזו או אחרת".

"הזדמנות היסטורית"

יו"ר מועצת הנגב וראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, ציין בדיון כי "יש לנו הזדמנות היסטורית לממש את חזון בן גוריון. צריך להתיישר לפי החזון, ולא ההיפך. לא לתקוע את החץ ואחר כך לקבוע את המטרה".

סגן וממלא מקום ראש עיריית באר־שבע, טל אל־על, אמר כי "הנחנו לפתחו של משרד האוצר את חוות הדעת שמצדיקות את ההקמה של השדה בנגב. המסקנה היא שהמדינה טסה בכיוון ההפוך לחלוטין מהן".
2 צפייה בגלריה
(ניסן בן חמו. שי שמואלי)
בדיון גם השתתף יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, שאמר כי צריך להכין לכל חלופה גם תסקיר השפעה על הסביבה.
בסופו של הדיון סיכם ח"כ מרגי ואמר כי הוועדה תומכת בפיתוח שדה התעופה המשלים בנבטים וקוראת לממשלה לבטל את ההחלטה הקובעת עדיפות להקמת השדה ברמת דוד. "הוועדה", ציין ח"כ מרגי, "מברכת על החלטת שרת התחבורה להקים את השדה המשלים לנתב"ג בנגב, ומברכת גם את שר הביטחון על הנחייתו לבחון חלופות נוספות לנבטים בדרום".
ועדת הכלכלה גם קראה למשרד התחבורה להכין עבודת מטה בנושא ולהגיש את מסקנותיה לוועדה עד לתחילת חודש דצמבר הקרוב. כמו כן התבקש מינהל התכנון להעביר לוועדה את תסקירי ההשפעה על הסביבה שיוכנו עבור שתי החלופות להקמת שדה התעופה המשלים.
מנכ"ל מועצת הנגב, יוהן אטלן, ציין לאחר הדיון כי "יש קונצנזוס מלא בקרב המשתתפים לגבי שדה התעופה בנגב. הבשורה הגדולה היא הדרישה שיצאה מהוועדה לבטל את החלטת הממשלה מס' 2050 בדבר הקמתו של השדה ברמת דוד שהתקבלה בשנת 2014".
מהחברה להגנת הטבע, התומכת בהקמת שדה התעופה בנבטים, נמסר כי "מכל בחינה שהיא, סביבתית, חברתית וכלכלית, ישנה עדיפות ברורה להקמת שדה התעופה בנגב ולא בעמק יזרעאל".
לעדכונים נוספים היכנסו לחדשות הקיבוץ