מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה אמנם יצא לדרך בתחילת השבוע, אך מתברר כי אלפים מתושבי אזור הנגב, בעיקר אלה המתגוררים במועצות האזוריות המרוחקות ממוקדי החיסונים, מתקשים להגיע ולהתחסן.
2 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
אלפים מתקשים להגיע לחיסון הנכסף
(צילום המחשה: shutterstock)
"זה לא הגיוני", אמר אחד מתושבי המועצה האזורית תמר, בשנות ה־80 לחייו, "שבשביל לקבל חיסון אני צריך לנסוע כשעה ויותר לכל כיוון לאחד ממוקדי החיסון שהוצעו לי כשביקשתי להזמין תור. הציעו לי להגיע לאחד המוקדים בירושלים או בערד. זה נשמע לי הזוי לגמרי. לא ברור לי מדוע אי אפשר היה להפעיל מוקד חיסון במקום יותר קרוב אלינו. קשה לי לראות סיטואציה שאנשים מבוגרים, קשישים וחולים, יצטרכו לעשות מרחקים כאלה כדי לקבל את החיסון".
תושב נוסף, המתגורר באחד מיישובי המועצה האזורית אשכול, טען כי "שוב קיבלנו את ההוכחה שמישהו שכח את תושבי הפריפריה. זה פשוט לא אמיתי שאנשים שנמצאים בקבוצת סיכון יצטרכו לנסוע מרחקים כאלה כדי לקבל את זריקת החיסון. אני כבר לא מדבר על הקושי להזמין תור במוקד הטלפוני. זה פשוט לא מתקבל על הדעת".

"הגענו לכל מקום"

יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', אמר ל"מיינט באר שבע": "בעקבות פנייה שלנו נפתחו עשרה מוקדי חיסון נוספים בצפון ובדרום, אבל בכך לא די. אמנם קופות החולים הוסיפו מוקדי חיסון בערד ובדימונה, אבל גם הם לא פותרים את הבעיה. קשישים וחולים בקבוצות סיכון המתגוררים במועצות האזוריות אשכול, תמר ורמת הנגב, ואפילו במרחבים, ייאלצו להיטלטל שעות ארוכות בדרכים ולנסוע מאות ק"מ כדי להתחסן. לא מאוחר להקים עוד מוקדי חיסון בהקדם".
2 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
מאות קילומטרים בשביל להתחסן?
(צילום: shutterstock)
ראש המועצה האזורית תמר, ניר ונגר, אמר: "מתחילת הקורונה שמרנו על אזור ירוק ועכשיו לצערי אנחנו נדחקים אחרונים בקבלת החיסונים. המועצה שלנו מרכזת מאמצים מועצתיים למציאת פתרון אל מול משרד הבריאות וקופות החולים ובשיתוף היישובים כדי להקל על האוכלוסייה שלנו שזקוקה לחיסונים, לקבל אותם ביישוב שלהם באופן מרוכז, נוח ופשוט, כאילו גרו בתל־אביב או בכל עיר גדולה אחרת".
ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, ציין כי "העובדה שאין עדיין מוקדים לחיסון נגד קורונה במועצות האזוריות מקוממת ומשקפת את היחס המתמשך של הרשויות לפריפריה, בעיקר בתחום הבריאות. אנו ממשיכים לפעול מול הקופות וללחוץ כדי להנגיש את השירות. החיסונים חשובים ביותר, וכדי לגייס את הציבור, הדבר המרכזי הוא להנגיש אותם ולהפוך את התהליך לפשוט ויעיל. לא ייתכן כי כל פעם מחדש אנחנו צריכים להיאבק כדי להנגיש שירות".
מ'שירותי בריאות כללית' נמסר כי מדובר במערך לוגיסטי מוקפד ומורכב מאוד, ו"כדי להבטיח את יעילות החיסון ולעמוד בדרישות היצרן, אנו מחויבים לפעול לפי הנחיות חד משמעיות, הכוללות שינוע מוגבל, צורכי קירור מאוד מסוימים וזמן שימוש מוקצב בחיסונים. גם לא ניתן לפצל את כמות החיסונים המגיעים במגש מיוחד, ולכן עדיין לא התחלנו לחסן במקומות מרוחקים ולאוכלוסייה קטנה יותר. עם זאת, כבר בשבוע הבא, ככל הנראה, נוכל לקבל מגשים קטנים יותר עם כמות מצומצמת של חיסונים, שתאפשר לנו לערוך מבצע חיסון אזורי ממוקד למטופלי 'כללית' באזורים המרוחקים יותר".
עוד נמסר כי הכללית מפעילה החל השבוע האחרון מוקדי חיסון בבאר שבע, רהט, דימונה וערד. בתחילת השבוע הקרוב יופעלו מוקדים נוספים בנתיבות ובאופקים.
מנהלת 'שירותי בריאות כללית' בדרום, חדווה אמונה, אמרה: "כפי שעשינו עם התפרצותה של המגפה, הגענו לכל מקום בו נדרשנו, ביצענו עשרות אלפי דגימות בכל רחבי הדרום, ואנו עדיין מבצעים, כך נדאג לחסן את כל מטופלינו. כולנו מגויסים לטובת המשימה, כולנו מחויבים להצלחת המבצע לבריאותם של תושבי הנגב והדרום".