אין ספק שהקיץ הזה שונה מכל קיץ אחר, גם באופן שבו הישראלים בוחרים לבלות את חופשתם. כשהשמיים, נכון לעכשיו, עדיין סגורים, חלק לא מבוטל של בתי המלון טרם נפתחו והווירוס עדיין מתפשט, ישראלים רבים מגלים מחדש את חוויית הקמפינג וחוזרים לימים שבהם חופשת הקיץ התאפיינה בהקמת אוהל קטן באמצע שום מקום.
גם באתרי הקמפינג ברחבי הנגב מדווחים בימים אלה על עלייה בביקוש. מתברר שאפילו בחודש אוגוסט הלוהט ישראלים רבים מעדיפים לבלות את חופשתם בשטח הפתוח במקום בבית מלון וליהנות מחופשה זולה, מהנה ובטוחה.

מבודד ונוח

"השמיים סגורים, אז לא מעט ישראלים מעדיפים לטייל ולנפוש בארץ, חלקם גם מגיעים אלינו" , מספר השבוע בוקי אדירי, בעל חוות נעמ"א שעל נחל גרר.
בימים אלה אתר הקמפינג בחווה של אדירי נהנה מביקוש רב. "מדובר באנשים שמחפשים מקום מבודד שיכול להציע תנאי לינה נוחים וגם תעסוקה לילדים", הוא מסביר. "אנחנו יושבים בתוך כרם זיתים ומפעילים גם משק חקלאי, כך שהילדים יכולים לחוות חליבת פרות, פינת חי, פינת ליטוף, ויש גם מכלאה של סוסים, גמלים וחמורים".
4 צפייה בגלריה
"לא מעט ישראלים מעדיפים לטייל ולנפוש בארץ". חוות נעמ"א
"לא מעט ישראלים מעדיפים לטייל ולנפוש בארץ". חוות נעמ"א
"לא מעט ישראלים מעדיפים לטייל ולנפוש בארץ". חוות נעמ"א
(צילום: גדי קורנט)
אתר הקמפינג של חוות נעמ"א כולל שני צימרים ושמונה חדרי אירוח ממוזגים של לינת שטח. למתארחים במקום ניתנת גם האפשרות לבוא לחווה עם אוהלים משלהם ולהקימם בשטח האתר תחת שמיים זרועי כוכבים. "התפוסה כיום טובה יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנים קודמות", אומר אדירי. "בעבר התפוסה היתה יותר מינורית וכיום היא גבוהה יותר".
איך זה בא לידי ביטוי בשטח?
"אם בחורף ובאביב למשל אנחנו כמעט בתפוסה מלאה, אז כיום אנחנו בתפוסה של כ־60 אחוז. בקיץ הקודם היינו בתפוסה של כ־30 אחוז, כך בעצם עכשיו הכפלנו את התפוסה שלנו".
וכמה זה עולה לנו?
"במתחם לינת השטח - 90 שקל ללילה לכל אדם מגיל שנתיים ומעלה. מחיר אחיד לכל ימות השבוע, כולל סופי שבוע. לינה בקרוואן עולה 200 שקל ללילה ואילו מי שמעדיף להגיע לכאן ולהתמקם באוהל הפרטי שלו ייפרד מ־60 שקל ללילה למבוגר ומ־40 שקל לילדים מגיל שנתיים עד 12".

היערכות קורונה

חמישה אוהלי אירוח ממוקמים במתחם לינת השטח של תיירות 'ארץ צאלים' בקיבוץ צאלים. בימים כתיקונם, טרום עידן הקורונה, המקום הכיל כ־30 עד 40 אורחים בכל אוהל, קרי כ־200 אורחים בכל זמן נתון. בגלל התפשטות הנגיף הוגבלה כמות המבקרים במקום לעשרה אנשים בלבד באוהל, וגם זה רק בתנאי שמדובר במשפחה גרעינית.
4 צפייה בגלריה
"בחודשי השיא כמעט שלא היתה כאן פעילות". חאן צאלים
"בחודשי השיא כמעט שלא היתה כאן פעילות". חאן צאלים
"בחודשי השיא כמעט שלא היתה כאן פעילות". חאן צאלים
(צילום: תיירות צאלים)
"מגבלות הקורונה חייבו אותנו להיערך באופן שלא הורגלנו אליו קודם לכן", אומר מנהל תיירות 'ארץ צאלים', שלמה וילר, ומוסיף, "במקביל להגבלת מספר המתארחים באוהלי האירוח, הכשרנו שטח להקמת אוהלים פרטיים על המדשאה הסמוכה, כך שמשפחות קטנות יוכלו להקים את אוהליהם בשטח בריחוק מסוים מאוהלי האירוח".
איך הקורונה משפיעה על הביקוש לסוג זה של נופש?
"קודם כל ההשפעה מתבטאת במספר המתארחים בחאן צאלים. במקום 200 מתארחים אנחנו קולטים בתקופה הזו רק 40–50 איש ורק משפחות גרעיניות. ברור שיש לכך השלכות כספיות, מה גם שבחודשי השיא כמעט שלא היתה כאן פעילות".
מה הצפי לתקופה הקרובה, סוף החופש הגדול ותקופת חגי תשרי המתקרבים?
"אנחנו צופים פעילות מוגברת יותר בתקופה הקרובה ולקראת החגים. הביקושים גדולים, אבל אנחנו מקפידים לעבוד בהתאם למגבלות הקורונה. זה אומר שאנחנו במציאות של כ־25 אחוז תפוסה בהשוואה לימים רגילים של טרום עידן הקורונה. אנחנו רואים את הצורך ואת הרצון של התייר הישראלי לחפש לעצמו חופשה ואירוח באוויר הפתוח במחיר שפוי".
ב'חאן צאלים' עומד לרשות המתארחים מטבח מאובזר ויש גם פינות מיוחדות להבערת מדורה. אנשי החאן מספקים למדליקי המדורה את העצים. נוסף על כך המתארחים יכולים להתרחץ בבריכת הקיבוץ הנמצאת בסמוך למתחם לינת השטח.
כמה זה עולה לנו?
"החל ב־90 שקל לאדם ללינת לילה בלבד. ארוחת בוקר בחדר האוכל של המלונית הצמודה למתחם כרוכה בתוספת של 45 שקל לאדם. לינה, ארוחת בוקר וכניסה לבריכה עולים ביחד 175 שקל. כל מי שרוצה, מסיבות שונות, לבטל את הזמנתו יכול לעשות זאת ללא תשלום דמי ביטול עד 24 שעות בטרם מועד הגעתו המתוכננת למקום".

חופשה בטוחה

את חוות 'נחל חווארים' הממוקמת בין נחל חווארים לעין עבדת הקימה בשעתו משפחת גבע כחלק מפרויקט 'דרך היין' ברמת הנגב. בחווה, השוכנת על שרידי חווה נבטית בדרך הבשמים הקדומה, יש אתר קמפינג הכולל חדרי סטודיו, חאן בן שני מאהלים גדולים המחולקים במחיצות ואזור להקמת אוהלים פרטיים בצל עצי הזית. מיקומה של החווה בלב המדבר מאפשר למתארחים ליהנות ממגוון רחב של טיולי שטח באזור הר הנגב, שדה בוקר, עבדת ומכתש רמון.
4 צפייה בגלריה
"קמפינג הוא סוג של תיירות בטוחה". חוות נחל חווארים
"קמפינג הוא סוג של תיירות בטוחה". חוות נחל חווארים
"קמפינג הוא סוג של תיירות בטוחה". חוות נחל חווארים
(צילום: איתמר גבע)
איתמר גבע, מבעלי המקום, מספר שבתקופת הסגר, בחודש מרץ ואפריל, לינה באוהלי קמפינג בשטח וטיולים באזור היו הרפתקאות שרק היה אפשר לחלום עליהן. "בדרך כלל התקופה של מרץ ואפריל היא התקופה הכי חזקה שלנו בשנים רגילות", הוא אומר, "השנה, בעקבות הסגר, ירדנו לשיעור של אפס פעילות. עכשיו אנחנו חוזרים לאט לאט לפעילות".
איך נראה אירוח אצלכם בימים אלה?
"אנחנו מוגבלים לאירוח של עד 20 איש בכל אוהל בדואי, שבימים רגילים יכול לקלוט עד 60 איש. המשמעות היא שאנחנו עובדים על שליש קיבולת. אנשים חוזרים לאט לאט, למרות שמדובר בעונה חלשה. במציאות של שמיים סגורים ומצב כלכלי לא פשוט יש מי שמוצא כאן את החלופה המתאימה לו. בניגוד לבתי המלון, קמפינג הוא סוג של תיירות בטוחה בשטח הפתוח".
יש עלייה בביקוש בהשוואה לקיץ הקודם?
"בגדול, המצב השנה יותר טוב מנתוני הקיץ הקודם. עם זאת, אנחנו נמצאים באי ודאות ולא יודעים מה צופן יום. כל הזמן ההנחיות משתנות וקשה מאוד לתכנן קדימה".
חוות 'נחל חווארים' ממוקמת בלב כרם זיתים. המתארחים כאן יכולים לנפוש באוהלים בדואים שהמקום מספק לאורחיו וגם באוהלים פרטיים שכל מתארח מביא עימו מהבית. "יש כאן צל בכל שעות היממה שזה מצרך נדיר באזור הנגב", מציין גבע. "מתחם הקמפינג מתוכנן יותר למשפחות. זה נותן מרחב מחייה לאורחים שלנו. מזג האוויר פה נפלא עד כדי כך שאוהלי האירוח במקום אינם ממוזגים. יש רוח מדברית נעימה במקום מזגן".
כמה זה עולה לנו?
"למי שמביא אוהל מהבית - 80 שקל למבוגר ו־40 שקל לילדים בני שנתיים עד 12. מי שמעדיף ללון באוהל הבדואי שאנחנו מספקים - 100 שקל למבוגר ללילה ו־50 שקל לילד".

היי דרומה

אחד מאתרי הקמפינג הדרומיים בישראל הוא 'חאן ניצנה', שלדברי בעליו, הוא פתרון אולטימטיבי למטייל הרוצה לחוות את השטח בלי לוותר על הנוחות. במקום יש שני אוהלים לקבוצות של עד 30 מטיילים כל אחד ועוד אוהל גדול שיכול לקלוט עד 80 מטיילים.
4 צפייה בגלריה
נדב סויסה בחאן ניצנה
נדב סויסה בחאן ניצנה
נדב סויסה בחאן ניצנה
(צילום: יעל מוסקוביץ')
"בדרך כלל עונת הקיץ זו תקופה חלשה", מספר נדב סויסה, מבעלי המקום. "בגלל מזג האוויר החם אנשים לא מגיעים לכאן. השנה, בגלל הקורונה והשלכותיה והעובדה שאנשים נשארו בארץ ולא יכולים לטוס לחו"ל, אנחנו רואים תנועה של אנשים גם אלינו. זה אומנם לא מפצה על ההפסדים הכספיים הרבים של חודש מרץ ואפריל, תקופת הסגר שבה היה המקום סגור, אך בכל זאת אנשים באים עכשיו ועושים פה קמפינג".
איך התפוסה בקיץ הזה בהשוואה לקיץ שעבר?
"אם משווים לקיץ הקודם, אז הפעם התפוסה יותר גבוהה באופן יחסי. כיום התפוסה עומדת על כעשרה אחוזים, בעוד בשנים קודמות בתקופה מקבילה כמעט שלא היו כאן מתארחים".
כמה זה עולה לנו?
"לינה באוהל - 85 שקל למבוגר ללילה, 65 שקל לילד בגילאי 12-3. לינה בבקתה עולה 300 שקל לזוג ללילה. לינה של כל אדם נוסף כרוכה בתשלום של 50 שקל ללילה. הכל מצוי בטבע ובשטח הפתוח. מי שמחפש מקום לישון ולחוות בו את הטבע, זה השילוב האידיאלי".

"במלון פחות נהנים"

"התחברנו למקום הזה לאחר שהילדים היו בבית במשך חודשים בגלל הקורונה", מספרת ריקי, תושבת ירושלים ואם לחמישה ילדים שבילתה השבוע עם משפחתה בחוות נעמ"א בסמוך לנחל גרר. "היינו פה בל"ג בעומר ומיד הזמנו לנו את החופשה הזו".
למה דווקא קמפינג בחוות בודדים?
"רצינו להוציא את הילדים למקום שבו יהיו להם חוויות כיפיות. מצאנו את חוות נעמ"א, מקום שקט, נוף מדברי מהמם ויחס נהדר מצד צוות המקום. לא פחות חשוב היא הפעילות והתעסוקה שיש כאן לילדים. זה סוג של נופש אחר. אפשר להדליק כאן מדורה ולהכין פיתות וגם לראות חליבת כבשים. הילדים נהנים כאן יותר מאשר בבית מלון. המקום הזה הרבה יותר מתאים לילדים. כאן בטבע הכל חופשי. לא צריך לרוץ אחרי הילדים כמו במלון. חופשה של כיף".
עדיף על בית מלון?
"כשמדובר במשפחה עם ילדים, אז אין כמו חופשה כזו. בעבר היינו כבר בחופשות בבית מלון ולא כל כך נהנינו. כשמדובר בחופשה זוגית ללא הילדים, אז ברור שנעדיף ללכת לבית מלון או לצימר".