שמואל סגל (92) ואריה פינסקר (90), ממייסדי מושב היוגב בעמק יזרעאל, גילו לאחרונה במפתיע כי שניהם השתתפו יחד בקרב על קיבוץ דגניה שנערך לפני 72 שנה במלחמת השחרור. לאחר הגילוי המרגש נסעו שניהם לשחזר את הקרב בקיבוץ דגניה.
2 צפייה בגלריה
שמואל סגל ואריה פינסקר
שמואל סגל ואריה פינסקר
שמואל סגל ואריה פינסקר
(צילום: אילן פינסקר)
סגל ופינסקר מכירים אחד את השני היטב כמייסדי מושב היוגב, אבל רק לאחרונה, במסגרת מפגש מועדון הגמלאים, התוודעו בני הדור הראשון של המושב להיסטוריה המשותפת שלהם בקרב על דגניה: "במפגש האחרון אריה סיפר לנו בדרך אגב שהוא היה בקרב על דגניה", מספר השבוע סגל, "שאלתי אותו אם הוא היה בקורס במחנה דורה על יד נתניה והוא אמר לי 'כן'. אז אמרתי לו שהוא היה לידי. התברר שהיינו קרובים אחד לשני בקרב על דגניה. אנחנו 71 שנה יחד ביוגב והוא לא שמע ממני עד היום על קרבות דגניה ואני לא שמעתי ממנו".
סגל: "עברתי בדגניה ארבעה ימים קשים. פינסקר היה בלילה שבו נשרף הטנק הסורי וראה אותו. אני הכרתי טוב את דגניה כי גרתי אז בפוריה, היה לנו עדר כבשים ומסרנו את תוצרת החלב לדגניה ולקיבוצי עמק הירדן".
הקרב על דגניה נערך במאי 1948, כאשר הסורים החלו בהתקפה כבדה על דגניה א', שכללה טנקים ומשוריינים; לאחר מכן תקפו את דגניה ב'. לאחר מערכה כבדה הצליחו הכוחות המגנים לבלום את הסורים והרחיקו אותם מהקיבוץ. אחד מסמלי הקרב ההוא היה 'הטנק של דגניה', טנק סורי שנעצר על ידי הכוחות המגנים בשערי דגניה א'. הוא מוצב לראווה עד היום בקיבוץ ונכנס להיסטוריה של מדינת ישראל כסמל למעשה גבורה בקרב הגנה של מעטים מול רבים.
פינסקר: "שמואל סיפר לנו במפגש על הקרב בדגניה עם הסורים ואמרתי לו שגם אני הייתי שם. אני אפילו הצטלמתי ליד הטנק הסורי השרוף, התמונה עדיין אצלי ואני צריך לחפש אותה. זה היה מיד אחרי הקרב, הלכתי להתרחץ והייתי עם מגבת על הכתף ואז בא אליי עיתונאי וצילם אותי ליד הטנק. נדמה לי שהוא היה עדיין חם".
2 צפייה בגלריה
שמואל סגל ואריה פינסקר
שמואל סגל ואריה פינסקר
שמואל סגל ואריה פינסקר
(צילום: אילן פינסקר)
פינסקר היה באותו זמן מנהל מחלקה בארגון 'ההגנה' ונשלח יחד עם חברי הקורס שלו להגן על דגניה. "לקחו אותנו לדגניה כי ידעו שהסורים מתכוננים לתקוף. הם ישבו אז בצמח ולא היה לנו כוח להתנגד להם כי הם היו חמושים כמו צבא, היו להם טנקים ונגמ"שים ומטוסים".
לאחר הגילוי המרגש נסעו השניים יחד עם קבוצת הגמלאים מהמושב לשחזר את הקרב בדגניה, ובסיום הסיור נסעו למושבה פוריה, שבה התגורר סגל באותה תקופה. "מנהלת מועדון הגמלאים שאלה אותנו אם אנחנו מוכנים לצאת ולספר את סיפור הקרב. הסכמנו בשמחה ויצאנו לסיור, וכל אחד סיפר את סיפור הקרב מהזווית שלו", מספר פינסקר.