מטה פעולה רחב נגד סיפוח שטחי המועצה האזורית מגידו באיזור עמק השלום הוקם השבוע ביוזמת ראש המועצה איציק חולבסקי. במטה הנרחב שותפים, מלבד נציגי המועצה והמרחב הביוספרי, גם נציגי קק"ל, רט"ג, החברה להגנת הטבע, חוות לוטם בעמק השלום, המושבה יקנעם, הזורע ועין העמק ונציגי מטה התושבים.
2 צפייה בגלריה
עמק השלום
עמק השלום
עמק השלום
(צילום: ילון שחורי)
כזכור, לפני כשבוע, החליטה הועדה הגיאוגרפית של מחוז חיפה במשרד הפנים להמליץ לשר הפנים על העברת שטחים קרובים לעמק השלום לידי העיר יקנעם עילית, זאת למרות שהמועצה האזורית מגידו הגישה תכנית חלופית, לפיה יקנעם עילית יכולה להתרחב משמעותית גם בלי לנגוס בשטחי העמק הירוק.
מהמועצה נמסר כי מטה המאבק גיבש דרכי פעולה שמטרתן לסכל ולמנוע את מימוש ההמלצות החמורות של הועדה והשלכותיהן הקשות.
"הקמת מטה הפעולה המשותף מהווה צעד חשוב בגיבוש ואיחוד כל הגורמים והגופים בהנהגת המועצה לפעולה חכמה, אפקטיבית ונחושה למניעת מימוש האיום הגדול על עמק השלום, ישובי המועצה ומרחבי הטיול היפים שמהם נהנים מליוני ישראלים", אמר ראש המועצה איציק חולבסקי.
יו"ר ועד המושב עין העמק איציק יעקב הוסיף: "יקנעם עילית כבר סיפחה מספיק שטחים. אנחנו לא רוצים להיות חלק מעיר, אלא להישאר יישוב כפרי מוקף ירוק. יקנעם צריכה להפסיק לרצות להתרחב ולחשוב על עוד ועוד בתים. הגיע הזמן לחשוב על הירוק".
אוריאל בן צבי, תושב הזורע, ממובילי המאבק אמר: "זו פגיעה לא רק במגידו גם ביקנעם עילית, כי אלה שטחים ירוקים ששייכים לכולם. זה מקום שכולם נהנים בו. אין פה צדק חלוקתי כשלוקחים שטח ירוק ששייך לכולם ומעבירים אותו לעיר. 54 אלף איש חתמו על עצמוה נגד הבנייה בעמק השלום. זה אומר הכל".
2 צפייה בגלריה
עמק השלום
עמק השלום
עמק השלום. "הגיע הזמן לחשוב על הירוק"
(צילום: איל בן חיים)
מעיריית יקנעם עילית נמסר בתגובה: "ליקנעם לא נותרו עתודות קרקע לבנייה, והיא חייבת להתפתח כדי להבטיח את עתידה לשנים 2040-2020 בדיוק כפי שמגידו עושה. לאורך כל הדרך יקנעם ביקשה את החלופה של השטח שבין פארק מבוא כרמל לאליקים, וקבינט הדיור אישר חלופה זאת שגם אושרה ע"י משרד החקלאות ושלא הפריעה לאף אחד. למרבה הצער מגידו חזרה בה והתנגדה לה בהמשך, ולאור זאת הוועדה הגאוגרפית בדקה חלופה אחרת באזור שרחוק כ-500 מטרים מעמק השלום ושממשיכה את שכונת הגגות הירוקים.
"הוועדה הגאוגרפית בדקה חלופה זאת רק לאחר שמגידו, ראש המועצה ומהנדס המועצה המליצו עליה, ורק לאחר שהשטח נבדק לעומק ונמצא שאין בו שום חקלאות, אלא רק גבעות וטרשים, ועל סמך אלו היא קיבלה את החלטתה. מגידו דואגת לעתידה ולתושביה, והכינה תכנית הרחבה לכל יישוביה. תכנית שמגדילה במאות אחוזים את הבנייה בהן, והכל על חשבון שטחים ירוקים. מגידו מתרחבת ברוחב לב בעוד היא דורשת מיקנעם לבנות על מגרש כדורגל, על פארקי משחק או על שטחים ירוקים שמשמשים כ- 25 אלף תושבים. אם למגידו מותר להתרחב גם ליקנעם מותר להבטיח את עתידה".