חוות דעת חדשה מתגבשת בימים אלו בפרקליטות מחוז חיפה, לפיה יוחמר סעיף האישום של עו"ד ראפע אסלאן מגרימת מוות להריגה. אסלאן, בנו של פייסל, בעלי המרכול 'פייסל הגדול' בנהריה, עצור בגין מעורבותו בתאונה הקטלנית בכביש 899, שבה מצאה את מותה החיילת עמית איטח ז"ל.
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 899
זירת התאונה בכביש 899
זירת התאונה הקטלנית בכביש 899, פברואר 2022
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
האפשרות שסעיף האישום נגדו יוחמר עלתה במהלך ערר שהגישו סניגוריו, עורכי הדין משה גלעד ושלומי שרון, לבית המשפט המחוזי, בגין החלטה של השופטת ג'ני טנוס מבית משפט השלום לתעבורה בעכו, שהאריכה ביום ראשון השבוע את מעצרו של אסלאן בשבעה ימים. בית המשפט המחוזי קיצר את מעצרו עד למחר (חמישי).
לטענת המשטרה, ראפע אסלאן ברח מזירת התאונה. הוא הסגיר את עצמו בשבוע שעבר למשטרה, ומעצרו הוארך תחילה עד יום ראשון, אז הובא שוב לבית המשפט בעכו, ומעצרו הוארך בשמונה ימים. בבקשת המעצר צוינו הסעיפים בהם הוא חשוד: נהיגה בשכרות, סטייה מנתיב נסיעה, גרימת מוות, הפקרה, שיבוש הליכי חקירה, עזיבת מקום תאונה, אי השארת פרטים, נהיגה בקלות ראש, נהיגה ללא ביטוח, אי הגשת עזרה, נהיגה במהירות שאינה תואמת את תנאי הכביש.
ראפע אסלאן שמר על זכות השתיקה ואינו השיב לשאלות החוקרים.
3 צפייה בגלריה
סגן עמית איטח ז"ל
סגן עמית איטח ז"ל
סגן עמית איטח ז"ל
(צילום: מתוך הפייסבוק)
השופטת טנוס החליטה להאריך את מעצרו בשמונה ימים נוספים, תוך שהיא מציינת כי בתיק הזה קיים חשש מפני שיבוש החקירה במדרג גבוה. היא ציינה כי המשטרה התבקשה על ידי הפרקליטות לבצע 76 פעולות חקירה, חלקן מורכבות, והחליטה להאריך את מעצרו בשמונה ימים, "מתוך תקווה כי עד למועד הנ"ל תגיע החקירה לישורת האחרונה שלה".
בערר, שנדון בפני השופט מוחמד עלי, טען עו"ד גלעד כי אין הצדקה להאריך מעצר בכל כך הרבה ימים ולנהל חקירה ללא פיקוח בית משפט. הוא טען כי לא קיבל תשובות מהחוקרים בעת הדיון ומה שנמסר לו היה "מס שפתיים", לדבריו, וציין עוד כי כל המעורבים והקרובים שמשטרה ביקשה לחקור, התייצבו לחקירה.
לגבי הטענה כי החשוד מסוכן אמר עו"ד גלעד: "מדובר בעורך דין שמאורס, ללא עבר פלילי או תעבורתי, והסכנה לציבור היא מנהיגתו. הוא לא סוחר סמים ולא השתמש באלימות. חלופה אשר תמנע ממנו נהיגה, בדמות מעצר בית, אפילו עם אזיק, ואני מציע גם את אחיינו, עורך דין, כמשגיח, תפחית את מסוכנתו".
3 צפייה בגלריה
"מדובר בעורך דין ללא עבר פלילי". עו"ד משה גלעד
"מדובר בעורך דין ללא עבר פלילי". עו"ד משה גלעד
"מדובר בעורך דין ללא עבר פלילי". עו"ד משה גלעד
(צילום: עמית מגל)
בשלב זה חשף נציג הפרקליטות, עו"ד סמיח מנצור, כי נשקלת אפשרות להחמיר את סעיפי האישום: "נכון שהעבירה המיוחסת לחשוד בשלב זה אולי היא גרם למוות, אך יש חוות דעת בחיתוליה שנמצאת בפני בית המשפט, שיכולה לסבך את העניין עוד יותר לרמה של הריגה. אנחנו מדברים על עבירה מאוד חמורה, בחורה צעירה שיוצאת למסיבה נדרסת, החשוד בורח מהמקום ולא מושיט לה עזרה, כנראה בעקבות שימוש באלכוהול. אין להקל, וזאת רק בשל התוצאה הטרגית שהתרחשה כאן".
השופט מוחמד עלי ציין בהחלטתו כי אין מחלוקת על קיומה של תשתית ראייתית ועילת מעצר, אך קבע כי אפשר לקצר את תקופת המעצר, וכי החשוד יישאר במעצר עד 17 במרץ.
עורך דין משה גלעד מסר: "בית המשפט המחוזי קיבל את בקשתנו לקצר את ימי המעצר כדי שיהיה פיקוח שיפוטי ראוי על המשטרה".
הסעיפים בהם חשוד אסלאן:
  • נהיגה בשכרות
  • סטייה מנתיב נסיעה
  • גרימת מוות
  • הפקרה
  • שיבוש הליכי חקירה
  • עזיבת מקום תאונה
  • נהיגה ללא ביטוח
  • נהיגה במהירות שאינה תואמת את תנאי הכביש