אם יש משהו שהשנים האחרונות בצל הקורונה הזכירו לכולנו, זה עד כמה החינוך החברתי קהילתי בקיבוצים הוא נכס אדיר המחזק את הזהות, היציבות והחוסן הקהילתי. לצד זאת, מערכות החינוך הקיבוציות מתמודדות עם אתגר מתמשך של מחסור במדריכות ומדריכים, ובמציאת אפיקים להתפתחות מקצועית עבורם.
2 צפייה בגלריה
הדרכה כדרך חיים
הדרכה כדרך חיים
הדרכה כדרך חיים
(צילום ארכיון: דוברות התנועה הקיבוצית)
יוזמה של אגף חינוך בתנועה הקיבוצית הובילה לחיבור עם ארבעה מוסדות להשכלה גבוהה מצפון ועד דרום, המציעים תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי. מסלולי הלימוד והתכנים הותאמו לצרכים ולמאפיינים הייחודיים של המערכות הקיבוציות ויאפשרו שילוב בין עבודה ולימודים וחיבור בין היום-יום המקצועי של המדריכות והמדריכים לבין תכני הלימוד, תוך קבלת ליווי והדרכה לכל אורך הדרך. שיתוף הפעולה יתקיים עם ארבע מכללות לחינוך: סמינר הקיבוצים בתל-אביב, סמינר אורנים בטבעון, מכללת גורדון בחיפה ומכללת קיי בבאר שבע. בכל מכללה יתקיים מסלול לימודים מעט שונה. בכולן יוענקו בתום הלימודים תעודת תואר ראשון בחינוך ותעודת עובד חינוך, ובנוסף תעודת הוראה.
"מתוך החיבור שלנו לשטח, זיהינו מספר צרכים, בהם צורך בהתמקצעות וביצירה של אופק מקצועי למדריכים", מסבירה אסנת חביב גל, מנהלת פיתוח תוכן, מחקר והדרכה באגף חינוך של התנועה הקיבוצית. "הכוונה היא להפוך את ההדרכה בחינוך החברתי-קהילתי לפרופסיה מוכרת לכל דבר. אנחנו מבקשים לפתח מנהיגים חינוכיים שיבינו הלכה למעשה את הקשר בין החברה הקיבוצית לחינוך באותו הקיבוץ ולכלל התנועה הקיבוצית. אנחנו רוצים לטפח מנהיגים חינוכיים שרואים בחינוך הקיבוצי דרך חיים ופעולה מתמשכים".
אורי פלד נקש, מנהל "שבילים" באגף חינוך, מוסיף: "העבודה בחינוך החברתי היא מקצוע לכל דבר ועניין. החינוך הוא לב הקהילה. ככזה, יש לנו רצון עז לעודד את הצוותים החינוכיים לצאת ללמוד ולקבל את ההכשרה המתאימה לכל תפקיד חינוכי, על מנת שיוכלו לבצע אותו על הצד הטוב והמקצועי ביותר. נשמח לראות כמה שיותר מבין צוותי החינוך מצטרפים ולומדים איתנו באקדמיה ובהכשרות המגוונות".
2 צפייה בגלריה
"מפרשית דרושים" במשט הראשון של 2022
"מפרשית דרושים" במשט הראשון של 2022
"מפרשית דרושים" במשט הראשון של 2022
(צילום: בועז לניר)
דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, מדגישה את "חשיבות הלמידה המתמשכת והמחויבות של כל איש או אשת חינוך להשקיע בהתמקצעות לצד עשייתם החינוכית היומיומית". "כדברי קורצ'אק: 'היה כפי שהנך - חפש דרך בעצמך - הכר את עצמך, לפני שתרצה להכיר את הילדים'. חשוב נא למה אתה מוכשר ואחר כך תבוא לתחום תחומים לזכויותיהם וחובותיהם של הילדים. קודם כל אתה בעצמך ילד ועליך לחנך ולהשכיל את עצמך'. במילים מדויקות אלו, נטיית הלב להוביל ולהדריך ילדים מחייבת הכשרה מקצועית מתמשכת ואנו רואים הזדמנות רלוונטית ומקדמת בבניית המסלולים במכללות. אנו קוראים למנהלי קהילות ומנהלי חינוך לעודד ולתת רוח גבית לצוותי החינוך החברתי – לצאת ללימודים ובכך לחזק את רציפות ההדרכה במערכת בקיבוץ".
מובילות ומובילי התכניות במכללות, מספרים מה מייחד את התכנית אצלם:
מרב סולומון אבן חן, ראשת החוג לחינוך חברתי קהילתי באורנים מסבירה כי "החוג מעניק מפגש אינטנסיבי עם השדה ולמידה דרך סיורים, מפגשים עם אנשי מקצוע, פיתוח פרויקטים והתנסות, לצד ליווי והנחייה לכל סטודנט לצמיחה והשמה אישית חינוכית, במשך כל שנות התואר. בחוג שתי התמחויות - בנוער בסיכון ובמנהיגות נוער וקהילה. בנוסף, תכנית מל"ח (מנהיגות לעוסקים בחינוך) מאפשרת שילוב מיטבי בין עבודה עם מלגה ושכר בהיקפי משרה גדולים במרחב הכפרי, ללימודים אקדמיים בקמפוס הכי יפה בארץ!".
דר' אבינועם יומטוב, מנהל ההתנסות המעשית וראש תחום הנחיית קבוצות במכללה האקדמית גורדון מספר: "מטרת המסלול האקדמי-יישומי למנהיגות חברתית-חינוכית באקדמית גורדון, היא להכשיר אדריכלים חברתיים-רגשיים - אנשי ונשות חינוך שידעו להגיע לליבו של כל ילד, באמצעות קידום תהליכים חברתיים-רגשיים וקוגניטיביים משמעותיים בקרב ילדים ונוער במרחב הכפרי. התוכנית תעניק לבוגריה תואר ראשון בחינוך חברתי-קהילתי ותקשורת וניו מדיה, תעודת הוראה, תעודת עובד חינוך, תעודת 'הנחיית קבוצות' ותעודת 'ניהול ניו מדיה, דוברות ויח"צ'".
פרופ' עירית קינן, ראשת המחלקה לחינוך בלתי פורמלי, סמינר הקיבוצים אומרת: "התוכנית החדשה לחינוך בלתי פורמלי בסמינר הקיבוצים, נולדה מהשטח ומיועדת לשטח. התוכנית מותאמת לשינויים שחלו בתחום בשנים האחרונות, ומשלבת כלים שנותנים מענה לצרכים שעולים מהשדה, עם ידע שיסייע לבוגרות ולבוגרים להתמודד עם דילמות יומיומיות. וגם - סמינר הקיבוצים הוא המכללה הגדולה בישראל לחינוך, שנמצאת בתל אביב, אך מאופיינת באווירה קיבוצית, הומניסטית, אקטיביסטית ובלתי פורמלית".
לדברי שני סגינור רם, ראשת תכנית שבילים במכללת קיי: "אחד מהעקרונות המובילים של התכנית היא השפעה על אנשי חינוך וחברה בזמן התואר. כל הסטודנטים שלנו עובדים או מתנדבים בחינוך והקריירה החינוכית שלהם היא שדה ההתנסות המעשית אשר האקדמיה יכולה להיכנס אליו והוא נכנס לאקדמיה. אל שבילים מגיעים אחת לשבוע ליום הלימודים השבועי מכל הדרום. מכלל הארגונים הבלתי פורמאליים, מכלל סוגי הישובים, מכלל סוגי הלאומים. זה מפגש חברתי ותרבותי מרגש של אנשי חינוך אשר מתפנים מפועלם לטובת תהליך ייחודי של בירור הזהות החינוכית- חברתית- סביבתית שלהם ושל חידוד הייעוד הבא שלהם. אנחנו קוראים לזה- תהליך חממה".
לפרטים נוספים על המסלולים השונים: