כשסגור בחוץ - פתוח בפנים: במחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית מדווחים השבוע על מגמה מבורכת - הקורונה לא האטה את העשייה הברוכה של אימות וקליטת חיילים בקיבוצים, אלא דווקא גרמה לתופעה הפוכה. הרבעון הראשון של 2021, שהתאפיין בסגר קורונה מחמיר בחוץ, בלט בהרחבת פעילות ותוספת מרגשת של קהילות קיבוציות שנכנסו למעגל הנתינה למען חיילים בודדים.
4 צפייה בגלריה
החדר החדש בגניגר התקבל בחיוך
החדר החדש בגניגר התקבל בחיוך
החדר החדש בגניגר התקבל בחיוך
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
מהצפון ועד לדרום מורגשת התעוררות ואפילו בקיבוצי המרכז מחפשים פתרונות יצירתיים ל"איך כן" לקלוט חיילים בודדים.
"זו תופעה מרגשת שאפיינה את תקופת סגר הקורונה", מספרת יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים, "וההסבר איך זה קורה הוא מורכב. איך זה שכשבתינו הומים מצעירים חוזרים, מסטודנטים שנשארו בבית הקיבוצי יש עוד מקום לחיילים בודדים?
התחושה בקיבוצים בהן אנו מבקרות ומבקשות שיתופי פעולה, שיש צמא לעשייה עם משמעות, עשייה עם קשר אישי שתורמת לצעירים הבודדים הרבה מעבר לחדר עם מיטה וארון, ורצון לקחת חלק בתופעה חברתית רחבה שנקראת חיילים בודדים בארץ.
כיום משרתים בצה"ל כ-7,000 חיילים בודדים, חציים ילידי חו"ל וחציים ילידי הארץ. זהו מספר עצום של צעירים בודדים שיש לנו, בתנועה הקיבוצית, דרך לתת להם בית, קהילה ומעטפת שלמה להצלחה רבה בצבא ובאזרחות".
4 צפייה בגלריה
החדר בגניגר
החדר בגניגר
חדר לחיילים בודדים בגניגר
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
כיום מאומצים כ-700 חיילים בודדים בכ- 75 קיבוצים, ו"היד עוד נטויה". בעבודה מאומצת שנמשכה ללא הפסקה, גם בימי הסגר, חשפו יעל ומוריה את התוכנית למרבית יחידות הצבא, ערכו מפגשי זום עם סגלי הת"ש וסיורים וירטואליים.
תמונות וסרטונים ושיח מלב אל לב עושים את העבודה. במקביל, הזרעים שנטמנו בקיבוצים חודשים קודם לכן, הבשילו לכדי תקופת לבלוב ופריחה של עשייה עוד לפני שהחל האביב באופן רשמי.
ברבעון הראשון של השנה אנחנו מכירים תודה גדולה על כניסתם של קיבוץ שובל עם שמונה חדרים מהממים, ששופצו באהבה ובעבודה עצמית על ידי חברי קיבוץ שעבדו בסופי שבוע ובמו ידיהם האוהבות הכינו חדרים ברמה של צימרים ממש. היום כבר 7 מתוך 8 החדרים מאוכלסים.
קיבוץ נירים, שצוות מעורבות חברתית שלו בחר באימוץ החיילים כפרויקט ראשון, העמיד גם הוא חדרים (שנמצאים כרגע באבזורים אחרונים) וצוות מחויב ואכפתי. חיילת ראשונה תיקלט מיד לאחר הפסח בהתרגשות ושמחה.
נציגות מרגשת גם לקיבוצי מגילות, עם כניסתו של מצפה שלם. בקיבוץ פועלת מכינה קדם צבאית המשלבת חניכים מכל קשת החברה הישראלית, והם בחרו לאפשר לשניים מבוגרי המכינה להישאר במסגרת התוכנית לאימוץ חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית.
4 צפייה בגלריה
מסירת המפתח בגניגר
מסירת המפתח בגניגר
מסירת המפתח בגניגר
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)

ארבעה קיבוצים חדשים בצפון

בית העמק עם 6 חדרים מאוכלסים בשישה חיילים מאושרים. קהילת בית העמק, הידועה במעורבות חברתית רחבה ביותר, בחרה לשוב אל תחום החיילים הבודדים (במקביל להרבה עשייה חברתית אחרת) וכדרכם במקצועיות, ברגישות ובאכפתיות רבה קיבלו אל חיקם 6 חיילים בודדים ברי מזל.
קיבוץ גניגר, הוותיק באימוץ חיילים בודדים, חוגג השנה 100 שנים להיווסדו ובשנה מרגשת זו גם שיפץ לאושרנו הרב לא פחות מ-10 חדרים בעיצוב מקסים של הרכזת המופלאה, מה שגרם להרבה דמעות של התרגשות כשהחיילים נכנסו לשם.
קיבוץ חוקוק, שעל שפת הכנרת, נכנס זה מכבר למעגל העושים במלאכה. החייל הראשון כבר נקלט ועוד 7 חדרים הוקצו עבור חיילים בודדים. מרגשת במיוחד העובדה שבצוות שמלווה את החיילים, חברים שני בני קיבוץ בשנות ה-30 לחייהם שחזרו בשנים האחרונות לחוקוק. החיילים זכו בשורת חדרי אירוח עם נוף עוצר נשימה ותנאים משובחים, אבל יותר מהכל בקהילה קטנה, חמה ודואגת שמחכה לקליטתם.
קיבוץ שמרת החליפו גם הם את ייעודם של חדרי האירוח לטובת עשייה חברתית, והחליטו להעמיד 3 חדרים לרשות החיילים הבודדים. במהלך הפסח נציין רשמית את פתיחת תהליך קליטת החיילים בשיחה למשפחות שרוצות לשמוע על אימוץ החיילים הבודדים והאתגרים הכרוכים בכך. הרכזת הנמרצת עסוקה בעיצוב החדרים וטאצ'ים אחרונים ומיד לאחר הפסח תחל קליטתם, כשכבר שניים מהחדרים מיועדים לחיילים ספציפיים.
יעל אייזנר מדגישה בהתרגשות ש"כשתהליך חברתי של מעורבות חברתית צומח מלמטה, הוא סוחף את הקהילה, וכל שנותר לנו הוא ללוות, להדריך, לכוון ולתמוך בעושים במלאכה, כפי שקורה בשמרת".
4 צפייה בגלריה
החדר בגניגר
החדר בגניגר
חדר לחיילים בודדים בגניגר
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)

קיבוצי הקיבוץ הדתי

כידוע, גם בקיבוצי הקיבוץ הדתי שותפים לתוכנית ובראש צורים ששנים רבות מלווה חיילים בודדים, מושלמת בימים אלו בנייתו של בית חדש ל-12 חיילים. בשונה מקיבוצים בהם כניסת החיילים תלויה בחדרי צעירים שהם מצרך נדיר, בראש צורים התקבלה החלטה לפני מספר שנים שבונים בית חדש, מהמסד ועד הטפחות, עבור החיילים וזהו אירוע מרגש ביותר שהלוואי והיו לנו עוד שכמותו.
יעל אייזנר ומוריה אילון-שחר ממחלקת חיילים בודדים: "דווקא השנה, בה אנו מציינים 30 שנות שותפות מוצלחת עם תנועת הצופים, מתאפיינת בקשיים לאיתור קיבוצים נוספים לקליטת גרעינים. שילוב של תקופת קורונה ושביעות רצון גבוהה של החיילים, גרמו לכך שרבים מהם לא עזבו את הקיבוצים והגרעין לקראת סוף השירות, ולפיכך, קיבוצים שהיו קולטים כל שנתיים גרעין חדש, לא פנויים לעוד גרעין. זו בשורה נפלאה שעמלנו עליה לא מעט אבל אתגר וקושי עצום כשבעוד כמה חודשים יגיעו 400 עולים חדשים ועדיין אין לנו בית להציע להם.
אנו קוראות לקיבוצים שרוצים לשמוע עוד לפנות אלינו ואנו נגיע לכל קיבוץ, נספר, נשתף ונחשוף אתכם לעשייה מרגשת שהיא היא הציונות העכשווית, בתקווה שתגלו כמה כיף לעשות את העולם הזה טוב יותר לחיילים שפחות בודדים אצלנו, לנו, לילדינו, לצה"ל וליהדות התפוצות, שהבשורות על הבית החם בקיבוץ מגיעות אליהם. זו תרומה חברתית מהמעלה הראשונה – הצטרפו אלינו".
קיבוצים או חברים וחברות המעוניינים לשמוע עוד על אימוץ חיילים וחיילות בודדים מוזמנים לפנות אל יעל אייזנר: 052-5358793