אחד הגידולים המזוהים ביותר של החקלאות הישראלית - הכותנה – חוזרת בגדול. אחרי שפל חסר תקדים מדווחת מועצת הכותנה על גידול חד של יותר מ-300% בשימוש השטחים החקלאיים לגידול כותנה: מ- 27,000 דונם בשנת 2021 ליותר מ- 84,000 דונם בשנת 2022.
2 צפייה בגלריה
גידולי כותנה
גידולי כותנה
גידולי כותנה
(צילום: מועצת הכותנה)
השנה צפי הזריעה של שטחי הכותנה עומד על קרוב ל- 90,000 דונם. בהתאם, גם גדל מספר המגדלים, מרביתם קיבוצים, מ- 39 בשנת 2021 ל-93 מגדלים השנה, והתפוקה – כולה לייצוא - זינקה אף היא מ-5,000 טון בשנת 2020 ל-17,000 טון בסוף שנת 2022. הנתונים נאספו ופורסמו בכנס מגדלי הכותנה לסיכום עונת 2022 שנערך ביום שני השבוע בשפיים.
כותנה היא סיב רך הצומח סביב זרעי צמח הכותנה (Gossypium) שבמשפחת החלמיתיים. סיב זה משמש לרוב לטווית חוטים ואריגתם לבד רך ונושם.
את האמון המחודש בגידול הכותנה תולה יזהר לנדאו, מנכ"ל מועצת הכותנה בזינוק מחירי הכותנה בעולם, שהחזירו את הרווחיות והאטרקטיביות של גידול כותנה. סיבה שנייה היא ירידת האטרקטיביות של גידולים אחרים, דוגמת חומוס, גרעיני חמנייה ושום, המושפעים מפתיחת השוק הישראלי לייבוא. סיבה משמעותית נוספת לחזרת שדות הכותנה למרחב הישראלי, היא שעצם קיום כותנה בסל הגידולים מאפשר לשאר הגידולים להיות רווחיים משום שכול התוצרת מיועדת לייצוא ואינה מתחרה בגידולים אחרים, כמו גידולי שדה אחרים המיועדים לשוק המקומי, לדוגמא תחמיצים למרכזי המזון והרפתות, ירקות לתעשייה או חיטה לגרעינים, המושפעת מהמחיר העולמי.

2 צפייה בגלריה
גידולי כותנה
גידולי כותנה
גידולי כותנה
(צילום: מועצת הכותנה)

"הכותנה גדלה בימים אלה מהגליל העליון והגולן עבור בעמק יזרעאל, מרכז הארץ, שפלת יהודה צפון הנגב ועד עוטף עזה", אמר לנדאו, "במועצה הכותנה מציינים כי הכותנה הישראלית ידועה בעולם בזכות איכותה, והיא משווקת גולמית לטווית חוטים, אריגת בדים וביגוד בעיקר בסין, הודו וטורקיה. "החיסרון שלנו הוא בגודל. היקף שטחי הכותנה במדינת ישראל קטן יחסית למדינות אחרות בשוק" מסביר מורדי ונטורה יו"ר מועצת הכותנה, "ומשום כך השפעתנו על מחירי הכותנה בעולם היא קטנה".
בימים אלה מתחילה זריעת הכותנה בשדות והיא תיקטף במהלך הסתיו . "מיעוט המשקעים בחורף 2022-2023 ישפיע על גידול הכותנה" אומרים במועצת הכותנה, ומסבירים "אם אין מספיק מים בקרקע כתוצאה מירידת משקעים אנחנו נאלצים להשקות את הכותנה עוד לפני תחילת הקיץ, וכמובן במהלכו, וזה מעלה משמעותית את הוצאות הגידול". עם זאת, העלייה בשער הדולר בהחלט משפרת את הרווחיות של הגידול.