המצב הביטחוני בדרום בשבוע האחרון, שהשפיע גם על אזורים נוספים במדינה, הוביל לכך שקהילות קיבוציות, מערכות החינוך, צוותים ובני נוער רבים נאלצו לשהות רחוק מהבית וסדר יומם הופר, וכולם היו מצויים במצב של דריכות ודאגה והשקיעו מאמץ גדול לנהל שגרה בחירום. בעקבות כך הוחלט באגף חינוך לפתוח את ההרשמה לרפסודיה ביום רביעי האחרון (17/5).
1 צפייה בגלריה
הרפסודה שסגרה את המחזור האחרון ברפסודיה האחרונה בשנה שעברה
הרפסודה שסגרה את המחזור האחרון ברפסודיה האחרונה בשנה שעברה
הרפסודה שסגרה את המחזור האחרון ברפסודיה האחרונה בשנה שעברה
(צילום: ניר לביא)
דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, אומרת כי "מטרת הדחייה היא לאפשר ימים נוספים להתארגנות לקראת פתיחת ההרשמה, מתוך סולידריות של כולם לטובת המערכות ששגרתן נפגעה מאוד בימים אלו". ברא"ס מדגישה כי למעט דחיית פתיחת ההרשמה לא יהיו שינויים נוספים בתהליך: "אנו מודעים לציפייה לקראת התאריך שפורסם ולחוסר הנוחות שהדחייה מייצרת אצל חלקכם, ולכן מלבד שינוי במועד פתיחת ההרשמה, שאר התהליך נשאר זהה ויש להתייחס לדגשים שהוסברו במפגשי הזום.
באגף חינוך רואים ברפסודיה אירוע שיא ברצף השנתי, כחלק מתהליך חינוכי שנתי אותו עוברים המדריכים עם בני הנוער אותם הם מדריכים הבנוי משלושה חלקים :התחלה (ההכנות בבית לקראת הרפסודיה), אמצע (הרפסודיה עצמה) והמשך (תהליך העיבוד בבית). בדומה לשנה שעברה – גם הפעם נערך אגף החינוך לקיומם של ארבעה מחזורים בשל הביקוש הרב, מהלך שנחל הצלחה רבה בפעם הקודמת והוכיח את עצמו. גודל מחזורי הרפסודיה נגזר מטעמים חינוכיים ובטיחותיים וכן, מההגבלה הקיימת על מספר הרפסודות אותן ניתן להשיט במכל משט.
גיא גרסול, רכז המפעלים באגף חינוך, מייעץ למנהלי ומנהלות החינוך ולמדריכי/ות הנעורים בקיבוצים לא להתקבע על מחזור מסויים: "אנו צופים כי יתכן ויהיו מחזורים בעלי ביקוש רב יותר, ועל כן הנחייתנו היא לתכנן את לו"ז הקיץ של המערכות כך שישנה מבחינתכם אפשרות להירשם לכמה מחזורים שונים, וזאת למקרה שלא יוותר מקום פנוי במחזור אליו תכננתם להירשם.
הרפסודיה היא קודם כל מפעל חינוכי, וכך אנחנו רואים אותו. הגמישות בהרשמה היא חשובה ונדרשת, גם לנו - הצוות המארגן וגם לכן - הקבוצות הנרשמות".
הנושא המרכז של הרפסודיה יתפרסם בהמשך והוא יבוא לידי ביטוי במעגלי השיח ובציורי הקבוצות על מפרשי הרפסודות. הרפסודיה מתקיימת בשני מתחמים בחוף חוקוק - חוף הלינה בחוף חוקוק צפון וחוף הבניה בחוף חוקוק דרום. ההפרדה בין המתחמים מסייעת לשמירה על בני הנוער ועל בטיחותם. גם השנה אגף חינוך דואג להרחבת שעות ההצלה בכנרת ונערך לימים החמים עם אספקת קרח תמידית.
ההכנה לרפסודיה תתקיים בתאריכים 12-13/6 והשתתפות המדריכים בה היא חובה. כמו בשנים קודמות - לא תתאפשר השתתפות קבוצת בני נוער ברפסודיה ללא השתתפות המדריך.ה בהכנה. אנא קחו זאת בחשבון ודאגו להשתתפות המדריכים בהכנה.
ההכנה תעסוק בנושא התוכן המרכז, בתפקיד המדריך במהלך הרפסודיה, בהדרכה על בניית רפסודה וכן התנסות במשט על גבי הרפסודות אותן יבנו המדריכים. ההכנה תתקיים בחוף חוקוק, תתחיל בשעה 09:00, ותסתיים למחרת עם סיום המשט, בסביבות 18:00 בערב (פרטים נוספים וציוד נדרש יפורסמו בהמשך).
תאריכי מחזורי הרפסודיה: הכנת מדריכים: 12-13 ביוני; מחזור ראשון: 9-11 ביולי; מחזור שני: 16-18 ביולי; מחזור שלישי: 23-25 ביולי; מחזור רביעי: 30 ביולי - 1 באוגוסט.