הפסח הזה שונה מכל מה שהכרנו, אומרים בתנועה הקיבוצית. יותר מ-60 קיבוצים מפונים מאז חודש אוקטובר ועשרות אלפי התושבים בהם יעשו את ליל הסדר במלונות, קיבוצים או מוקדי אירוח אחרים.
3 צפייה בגלריה
נען
נען
ההכנות בקיבוץ נען
(צילום: איה זליגמן)

בחלק מהקיבוצים יתקיים סדר בחדר האוכל ובאחרים לא יהיה סדר משותף והחברים יעשו את ליל הסדר בחוג המשפחה.
בקיבוץ נען יתקיים הסדר הגדול ביותר עם 1,200 משתתפים. רעיה בן אברהם מנהלת הקהילה מספרת כי על אף המצב יתקיים הסדר כמתוכנן: "אנו מאמינים שדווקא קיום מסורת החג הוא ביטוי של עוצמה וחוסן מול אלו המנסים להשמידנו. על כל צלחת תחכה סיכה ממטה החטופים, והאולם כולו יקושט בצהוב ולבן.

3 צפייה בגלריה
נען
נען
שלוחן הסדר בנען
(צילום: איה זליגמן)

"בטריבונה הגבוהה ביותר יוצב שולחן ריק עם כסאות צהובים", הוסיפה בן אברהם, "בנוסף נתלה בגב האולם שלט ענק, זעקה לשובם של החטופים. את הסדר נסיים בשירה גדולה של השיר 'אלי אלי' (מילים חנה סנש, לחן דוד זהבי ), במקום השיר 'לחיים'. כמובן שלאורך ההגדה ישזרו תכנים רלוונטיים למצב. הם במחשבתנו בכל רגע ורגע, לא נשתוק ולא נוותר עד שכולם יחזרו לביתם".

3 צפייה בגלריה
מעגן מיכאל
מעגן מיכאל
ההכנות לליל הסדר בקיבוץ מעגן מיכאל
(צילום: לילה קמינסקי)

בקיבוץ מעגן מיכאל ישתתפו 800 אנשי הקיבוץ בסדר המשותף, בתוכם 90 ממפונים מקיבוץ חניתה הגלילי. לילה קמינסקי, מפיקת ליל הסדר בקיבוץ, מספרת: "התפאורה של חדר האוכל והבמה תהיה בצבע צהוב שהוא צבע מטה שחרור החטופים והוספנו כוס חמישית לשחרור החטופים שהחג לא שלם בלעדיהם".