שאלת עתידו של הגליל וחיזוק ההתיישבות היהודית המדלדלת בו עמדו במרכז מפגש במועצה האזורית משגב, שבו השתתפו יו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג'ג', מנכ"ל המרכז איציק אשכנזי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח, יו"ר פורום שילה בנצי ליברמן, ראש המועצה המארחת דני עברי, שייצג גם את עמיתיו במועצות הגליליות, החברים בפורום "לב הגליל". המשתתפים דנו בדרכי פעולה והשפעה על ממשלת נתניהו החדשה, בכל הקשור לחיזוק ההתיישבות והביטחון באזור הגליל.
2 צפייה בגלריה
סיור פורום שילה במשגב
סיור פורום שילה במשגב
סיור פורום שילה במשגב
(צילום: התנועה הקיבוצית)
אנשי פורום שילה, ליברמן וד"ר ענת רוט, הציגו לשותפיהם נתוני מציאות דמוגרפית לפיה בשני העשורים האחרונים קטן מספר התושבים היהודים בגליל ל – 14% בלבד מכלל תושבי הגליל. לדבריהם תוכנית תמ"א 35 שהגדירה ליישובים תקרת גידול ובניה צמודת דופן, והאיסור על הקמת ישובים חדשים הובילה למצב.
הם הציגו תוכנית פעולה שגיבשו חבריהם לפורום שילה - אנשי חברה, צבא וביטחון, שמטרתה שינוי המציאות. דני עברי ראש המועצה המארחת פרש בפני המשתתפים שורת סיבות למצב, ביניהן הזינוק במחירי הקרקע וחסמים מנהליים, והפליה לרעה של ההתיישבות היהודית בגליל, כמו תוכנית תמ"א 35 שהגדירה ליישובים תקרת גידול, והאיסור על הקמת ישובים חדשים, גם הם סיבות להגירת בני היישובים למרכז הארץ.
להילחם בתוך שטחנו
האלוף במיל' אייל בן ראובן, חבר הפורום לביטחון הגליל ותושב יודפת, סיפר שכשהיה עדיין בצבא, הערכת המצב שדיברה על צורך להילחם בתוך שטחנו, הייתה מתאר בעל סבירות מאוד נמוכה. היום זה המתאם הסביר. "הכוחות שיצטרכו לנוע לעבר מערכה בלבנון או סוריה יצטרכו לעבור אזורים כמו ואדי ערה, ואני לא רוצה לחשוב מה יקרה מבחינת הציבור הערבי. יורידו טנקים ויתחילו לירות. אירועי אוקטובר 2000 עלולים להיראות כמשהו שולי".

2 צפייה בגלריה
סיור פורום שילה במשגב
סיור פורום שילה במשגב
סיור פורום שילה במשגב
(צילום: התנועה הקיבוצית)

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, התייחס לנתונים הדמוגרפיים ואמר כי "המציאות בלב הגליל צורחת את הצורך בשינוי. הצלת הגליל הוא יעד לאומי ואנחנו צריכים ללחוץ על הממשלה החדשה להציב את היעד הזה בצמרת סדר העדיפויות". מאיר הוסיף כי המצב הדמוגרפי החמור משפיע על הביטחון ביישובים ותחושת הביטחון של התושבים בדרכים ובצירים, וזה עלול להתפרץ חלילה בעת משבר ביטחוני. הקריאה שלנו לעוד מיליון יהודים לגליל היא קריאה ציונית להצלת הגליל".
שי חג'ג' יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש מועצת מרחבים שבנגב, אמר: "אם לא נבצע תוכניות אמיצות, עוד 20 שנה נקפל פה הכול. צריך לבצע שינוי תפיסה של האנשים, אני חושב שנוצרה הזדמנות עם הממשלה הנוכחי.
עמית יפרח מזכ"ל תנועת המושבים הוסיף כי "צריך פה מדיניות אסטרטגית אחרת של מדינת ישראל שמבינה את הצורך בתוספי הקרקע באזורים שיש בהם עדיפות לאומית". בהמשך הדיון גיבשו המשתתפים את הצעדים הבאים והוצאתם לפועל אחרי השבעת הממשלה וכניסת השרים למשרדים".