מהגן הקיבוצי לגן של ילדי פליטים אוקראינים במרכז המעבר בפולין: שירה רום וסיון מלמד מקיבוץ חצור, מדריכות במערך ההדרכה של אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, יצאו מטעם הגן הקיבוצי להתנדב במועדון הילדים שאותו מפעילה המשלחת של השומר הצעיר העולמי במרכז המעבר הגדול בפולין לפליטים שמגיעים מאוקראינה. כעת, הן מדווחות לנו מעט על פעילותן והנעשה שם:
3 צפייה בגלריה
משלחת הגן הקיבוצי
משלחת הגן הקיבוצי
משלחת הגן הקיבוצי
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
"הימים ארוכים ואינטנסיביים ואנחנו רק התחלנו להתגבש על המקום והתפקיד שלנו. במחנה המעבר לפליטים בפשמישל עוברים המוני אנשים שונים ומשונים, מתנדבים מכל העולם שמפעילים דוכני מזון מרפאות, קרקס, טיפול רפואי לבע"ח הרבים שהגיעו עם המשפחות, ציוד וניקיון ועוד. יש המון אולמות שינה ענקיים וצפופים. מחסן עמוס ציוד ותרומות מכל סוג ללא קשר לצרכים של המקום וגם ללא סדר. ויש את מועדון הילדים שאותו מפעילה המשלחת של השומר הצעיר העולמי. בנוסף, חברת גנים פולנית פתחה גן מעוצב ומסודר אבל עם מעט משתתפים. ויש עוד אזור של תינוקות עם כמה מתנדבות מארגון לא מוכר".
3 צפייה בגלריה
משלחת הגן הקיבוצי
משלחת הגן הקיבוצי
משלחת הגן הקיבוצי
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
"המועדון שלנו פועל מתשע בבוקר ועד עשר בלילה, כאשר בסוף היום הוא משמש רק לנוער. לשמחתנו, נשארו שלושה מהמשלחת הקודמת איתנו עוד כמה ימים אז יש ממי ללמוד. האתגר כאן הוא ליצר איזשהו סדר בתוך הכאוס, שיאפשר לילדים מקום משחק. במרבית היום אנחנו מסדרות את המשחקים, משחקות עם ילדים ומחפשות אימהות שהילדים שלהם החליטו שמספיק להם.
"היכולת של הילדים לחזור ולשחק אחרי כאלה טלטלות היא יכולת מדהימה. והאפשרות של האימהות רגע להתארגן חשובה לא פחות. זה שווה את כל המאמץ".
3 צפייה בגלריה
משלחת הגן הקיבוצי
משלחת הגן הקיבוצי
יום הזיכרון בפולין. טקס אינטימי ומרגש בתוך בית קברות הרוס
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
ביום הזיכרון לשואה ולגבורה התקבצו נציגים ממספר משלחות של ארגונים שונים הפועלים במרכז המעבר לפליטים בפשמישל, וביניהם גם שירה וסיון, לטקס זיכרון והתייחדות בבית הקברות היהודי בפשמישל. לפני מלחמת העולם השנייה חיו בעיירה כ-20 אלף יהודים והיה בה קן פעיל של השומר הצעיר.
בטקס אינטימי ומרגש בתוך בית קברות הרוס למחצה וליד קבר אחים גדול, שיתפו הנוכחים בסיפור המשפחתי שלהם ובחיבורים שהביאו אותם לא לעמוד מנגד ולהתנדב במשלחות הסיוע. בסוף הטקס התנגנה התקווה אל מול שישה נרות נשמה ודגל ישראל מתנופף, והתחושה הייתה של גאווה עצומה.