איך יוצרים שגרה חינוכית וחוסן קהילתי גם בימי הקורונה? גל הקורונה הראשון היה שיעור מערכתי וקהילתי, ומאז התבססה ההבנה שההתמודדות עם נגיף הקורונה תימשך לפרק זמן לא ידוע. בחודשים האחרונים נדרשו הקהילות לבצע התאמות במענה החינוך החברתי-קהילתי.
1 צפייה בגלריה
דרושים חולמות וחולמים
דרושים חולמות וחולמים
דרושים חולמות וחולמים
(צילום מסך: באדיבות התנועה הקיבוצית)
"שבילים", מחלקת החינוך החברתי-קהילתי של התנועה הקיבוצית, קיימה לאחרונה שלושה מפגשי זום לאנשי חינוך, אשר עסקו בדיוק בנושא זה: הדרכה מעמיקה על האופן שבו הקהילה יכולה לסייע בבניית שגרה חינוכית, לחזק את החוסן הקהילתי, ולצמצם התנהגויות סיכוניות.
השגרה הנוכחית מביאה עמה אתגרים נוספים ושונים בהשוואה לסגר הקודם, וביניהם: חוסר ביטחון לגבי היכולת שלנו לשלוט בהתפרצות הנגיף, תחושת חוסר וודאות מתעצמת ומתמשכת, תחושת ייאוש, חרדות, דאגות, בידודים שחוזרים על עצמם, ילדים מבודדים, חולים בקהילה, ריחוק פיזי, התמודדות אינטנסיבית של ההורים עם הילדים ועתיד כלכלי לא ברור. צוות "שבילים" מקיים קשר מתמשך עם מערכות החינוך החברתי בקיבוצים, ומתוך למידת האתגרים וזיהוי הזדמנויות נוצרו שלושת המפגשים בזום.
המפגש הראשון היה וובינר משותף ל"שבילים" ו"פרדס-מרכז לחינוך ערכי" ועסק בתפקיד אנשי החינוך ביצירת חוסן חינוכי-קהילתי, תוך יצירה של קרקע יציבה עבור בני ובנות הנוער, בחינת האופן המיטבי להגדיל את מעגל השותפים של אנשי החינוך בקהילה ואיך רותמים אנשים נוספים לטובת הילדים ובני הנוער על ידי יצירת רשתות חברתיות חדשות בקיבוץ.
טלי כהן, יועצת "שבילים", הרצתה על חוסן חינוכי-קהילתי, ובהמשך התקיים שיח עמיתים בחדרי דיון בו שמעו המשתתפים את הקשיים שעולים מהשטח, ולמדו אחד מהשני איך מתמודדים עם אתגרי התקופה.
המפגש השני היה בנושא "בית הספר של החיים" - מענה חינוכי של הקהילה ועל ידי הקהילה, אשר מקדם את הלמידה של בני הנוער והילדים בקיבוץ בעזרת אנשי הקהילה. במפגש הוצגו שני מודלים חדשים שפותחו בקיבוץ חצור ובקיבוץ עין שמר.
מנהלות החינוך של הקיבוצים, שירה רום מחצור ועידית יוקר קמיניר מעין שמר, הסבירו את היוזמה הקיבוצית והרחיבו על אופן ההפעלה וכיצד גויסה הקהילה לטובת המענה החינוכי. ניתן היה להבחין שיש הרבה משותף בין המודלים, כמו למשל: איגום משאבים, מענה חינוכי וערכי, גיוס שותפים, התגייסות הקהילה הרחבה ומניעת התנהגות סיכונית. עם זאת, כל מודל נותן מענה שונה – בחצור בחרה הקהילה ליצור קורסים עיוניים להעשרה על ידי חברי הקהילה והיכרות עם תחומי עיסוק ומקצוע של חברי הקהילה, ובעין שמר הוקם מרכז למידה אשר יעשיר את התוכן החינוכי שמועבר לתלמידים בתי הספר.
המפגש השלישי עסק ב"דרושים חולמות/חולמים" - תוכנית חברתית-ערכית שהיא תוצר של שיתוף פעולה בין "שבילים", מחלקת שנת שירות ומחלקת ביטחון בתנועה הקיבוצית. מטרת התוכנית היא להכין את בני הנוער לשנת השירות ולשירות משמעותי ומיטבי בצבא.
במפגש הסבירה דליה אונר, יועצת "שבילים", על התוכנית ומאפייניה, תוך שימת דגש על כך שדווקא בתקופה זו יש צורך לעודד את בני ובנות הנוער לקיים שיח על מה שעובר עליהם, על ההתנדבויות שלהם והקשר לתנועה הקיבוצית ולנעשה במדינה. לירז ברנד, מנהל מחלקת שנת שירות הסביר על חשיבות התוכנית בהכנה לקראת הבחירה אם לצאת או לא לשנת השירות, על המיונים ועל ביצוע המשימות עצמן בשנת השירות.
נוקי גולדפישר ומוריה אילון-שחר ממחלקת הביטחון, הרחיבו על החשיבות בעידוד יציאה לשירות משמעותי ומיטבי בצבא, ואודי מערבי וגיא גרסול ממחלקת מפעלים חינוכיים הסבירו על האופן בו המדריכים ובני הנוער יכולים להפיק את המיטב מהתוכנית בעיבוד התוכן של המפעלים החינוכיים.
בהמשך למפגש זה, הוקם צוות המשלב מדריכי נעורים, נציגי מועצות, מנהלי חינוך וצוות "שבילים" אשר יעסוק בהתאמת התכנים לשכבות י'-י"ב בזמני קורונה או שגרה אחרת. הצוות כבר החל להיפגש ולעבוד, ובקרוב יתקיים מפגש זום נוסף להצגת תוצרי הצוות.
חשוב להדגיש כי במציאות בה אנו נמצאים, כאשר השגרה הכי ודאית שיש היא חוסר הוודאות, כאשר התוכנית החינוכיות מתבססת בעיקר על עוגנים חדשים שנבנים תוך כדי תנועה, וצוותי החינוך מתמודדים עם מציאות מורכבת וחדשה שאין לה תקדים במדינה, אנו עוסקים ביצירת פתרונות למען מערכות החינוך - הגדלת מעגל השותפים בקהילה, בחינת המשאבים השונים אשר עומדים לרשות הקהילה, מיפוי צרכים של ההורים, הילדים ובני הנוער ועוד ועוד.
מוזמנים ליצור קשר עם שבילים, לשמוע עוד על התוכניות השונות ולהיעזר במידת הצורך ביועצי "שבילים": oripn@tkz.co.il